Köpråd 4-takts cross

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Köpråd 4-takts cross

Inlägg av Rohden »

Har fått ett återfall och tänkte köpa en motionshoj iform av en 250 4-taktare.
Är det någon modell som har uppenbara problem?

Vet en Crf250-05 i mycket gott skick, hade dom problem med ventilerna?

Rmz250 08-09 några kända problem?

Yzf250 05-07 samma sak, problem?
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Köpråd 4-takts cross

Inlägg av moddlaren »

Yamahan o hondan är nog dom som har bäst motorer men suzuki o kavaski har samma motorer dessa års mod är känsliga kompisen kör en suzuki 250 o är inne på 3dje toppen, renoverar man inte suzuki kavaski i topparna med ca 25 tim mellanrum så byter man motor istället :doh:

Mitt råd är att leta upp en yamaha yz 250 2T 09 o framåt då fick yamaha den bästa fjädringen som någonsin suttit standard på någon cross från fabrik, KYB levererade samma typ som öhlin TXT och i samma veva sålde yamaha öhlins tillbaka till farbror öhlin i sverige.

2T kostar så otroligt mycket mindre i service samt har mycket mera tim mellan kolvbyten, inga ventiler o vevar som rasar som på alla 4T sedan har du samma typ av aluram som 4T o yamahas är ju den mest avanserade aluramen som konstruerats den fungerar ju på så vis att det är ett flex inbyggt i den som gör att den är väldigt fin i kurvor.

titta lite på hur många tillverkare som har börjat ny tillverka 2T hojar igen o titta även på VM i enduro så ser du vilka hojar som är kanon när det gäller hanterbarhet många 2T där igen.

detta är dock bara mitt sätt att se det på.

mvh moddlaren
jkruus
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: Köpråd 4-takts cross

Inlägg av Rohden »

Ganska ont om 2t på Blocket dessa årsmodellerna, trodde bara Suzuki och Kawa delade motor 04-05 och då var det Suzuki som tillverkade dom. Har deras problem fortsatt även senare?.

Hjälpte en kompis göra iordning en topp till hans Kawa 250 -09 där en ventil gått av med massa följd problem, men den toppen var fixad med trimkammar och portning. Trodde det kunde vara en bidragande orsak.

Kollar man Suzuki annonser så har dom ofta massa nya motor delar och det kanske betyder nått.

Hade dom tidiga fyrtaktarna titan belagda ventiler som ställde till bekymmer?

Har en viss förkärlek till fyrtaktare men dom börjar ju få några år på nacken så plocka isär och kolla över är nog inte fel även om säljaren lovar att den är "nyrenoverad"
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Köpråd 4-takts cross

Inlägg av moddlaren »

Jo 2T är det ont om men dom som provar en 2T efter att ha kört 4T är bara positiva över hur lättkörda 2T är inte en massa ryck o slit i styret utan en jämnare motorgång med ett bättre register,, kanske inte i dyno men i känslan när du kör.

Som jag förstått så är det samma den sista toppen är från en KX o den passar ju perfekt.. men livslängden är vääääldigt kort på dessa.

Yamaha hade väll lite problem med 426 men det försvann väll helt med 450 o nya 250 när dom kom 09? eller 10.

men håller du dej till yamaha o honda så är den nog mindre problem tror jag TROR..


mvh
jkruus
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Köpråd 4-takts cross

Inlägg av Roger Berglund »

har kört lite enduro i sävar skogarna här. började då jag gick i 8an ( född 90 ) , med en kawasaki kx 125 - 98 , totalt renoverad med allt där till. sen vart ja så less på i lössand så tappar 125 kubikarn så mycket att det inte ens är kul längre. så bytte upp mig då jag gick i 9an till en Honda crf 450 - 03a.. den funkade kanon men det var otroligt med service på den..
nu är man tillbaka på en 2takts cross igen denna gång en 250 med en FMF Gnarly pipa för att få lite bättre mellan register för att klara enduro körningen bättre ( obs motionkörning endast ).

Jag förespråkar 2takt :) , kan rekommendera att byta till en FMF Gnarly om man vill bli av med den peakiga effekten eller hur man ska förklara det, har haft svårt att hitta rätt växlar i skogen/endurospåret med orginal pipa men med eftermarknads pipan så vart den lika mysig som en 4takts cross men den svarar bra ändå. en komprimiss jag och en polare kör med iaf.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Köpråd 4-takts cross

Inlägg av moddlaren »

Jag åker ju en gammal 92,a som fått ny gaffel och en knepig motor,, jag kör med 98,s cylinder samt 96,s avgasport, samt long rod,, sedan har jag en topp som har lösa kammare finns i usa att köpa,, boyesens radvalve,, samt en ny mikuni TMXX som sitter på alla nyare förgasar rotax 600-800 skoter motorer, kör med ett ihopaplock med olika års modeller på tändsystemet,, samt FMF fatty och på min hoj hör du när pipan går in på ljudet men man känner ALDRIG kicken den blir bara starkare o starkare, ger på ett ungefär 52-55 hp på bakhjulet.. det räcker mer än väl att hålla alla 4T bakom sig sedan väger 2T mindre är lättare att starta när man plaskat runt lite i skiten. 4T fi fen när man är skit trött.

2T rules :thumbright:
mvh
jkruus
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Köpråd 4-takts cross

Inlägg av moddlaren »

http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_ ... ?ca=16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/dalarna/Yamaha_yz ... ?ca=16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/varmland/Yamaha_Y ... ?ca=16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
jkruus
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Köpråd 4-takts cross

Inlägg av Dennis Öhman »

Jag som har en förkärlek till 500cc 2takten jag..
Monster, byggde sista cr500an till supermotard och inte en ktm hade en chans vid rödljusen, dock var ju ramen en fail med stålramen.
Har haft en cr 250 tidigare och den var så satans smidig vs 500an..

Sen går Honda före allt i min hoj värld.. En orsak är väl att dom dessutom är världens största mc tillverkare oxå..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köpråd 4-takts cross

Inlägg av Johnny »

Dennis Öhman skrev: Monster, byggde sista cr500an till supermotard och inte en ktm hade en chans vid rödljusen, dock var ju ramen en fail med stålramen.
Sen går Honda före allt i min hoj värld.. En orsak är väl att dom dessutom är världens största mc tillverkare oxå..
Och sen rasade den.. :mrgreen: :whistle:
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Köpråd 4-takts cross

Inlägg av Dennis Öhman »

mitt eget fel.. spricka i kolven som blev pga uteblivet kolvbyte, tidigare ägaren sa att den var bytt 10h sen, i själva verket 100h +.. då börjar 2takts kolvarna spricka i kjolen. sen är den ju 89mm i borr.. nästan som en b21a :)
finns ju cylindrar idag som CP gör som ger över 90hk på 700nånting cc..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Köpråd 4-takts cross

Inlägg av Kadett4wd »

Kan tyvärr inte rekommendera Honda 4takt av erfarenheter kring 250 crf.
Det är så korta serviceintervaller att de flesta 'därute' behöver topprenovering.
Jag vet inte årsmodellerna som krånglar, men de som har titanventiler iaf.
Jag har renoverat ett 10tal toppar till folk här i Ludvikatrakten.
Dock brukar jag sätta i eftermarknadsventiler i rostfritt, tyvärr då med en liten liten effektförlust.
Serviceintervallen ökar iaf dramatiskt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Köpråd 4-takts cross

Inlägg av Rohden »

Är det bara ventilerna som felar så är det ju inte hela världen, finns kit med ventiler och dubbel fjäder och dom flesta med några år på nacken har fått stål ventiler istället.
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Skriv svar