FOS pipe concept (Frits Overmars)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Holländaren »

Då så :thumbright:
Finns det intresse för fler funktioner? Isf vilka?

Tänkte att det t.ex kan vara bra att spara dom senast använda värdena så man slipper börja om från början när man laddar om sidan.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Kadett4wd »

det finns massor med funktioner man vill ha,, men det är juh givetvis beroende på hur mycket du vill programmera.

din idé där är väl enkel med en cookie antar jag.

Vet inte om jag missade det, men vinklar vore kanon.
Då man är insnöad på vilka vinklar som funkar, så vore det kanon om de visades direkt.

I slutänden nåt som vore ballt är juh om det kom plåtutbredningsmallar, men det är lite mycket att begära ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Holländaren »

Jo det var en cookie jag tänkte.
Vinklar ska nog gå att ordna :) Plåtmallar har jag också funderat på men känns lite overkill. Cone layout funkar ju bra till det, bara mata in värdena där.
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Holländaren »

Nu är vinklarna med :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Kadett4wd »

Jäklar va fränt :)
lite roligt är det att min slutkona på 18.5grader blir lika i programmet, och då har jag bara gjort det på en höft för jag ville ha en peakig maskin.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av J.Lundin »

Varför håller ni på med en så gammal pipdesign, den var ju ratad redan i slutet av 70-talet.... :wink:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Kadett4wd »

Vet du vad Janne?
Eftersom du verkar vara bäst, varför hjälper inte du oss(i synnerhet Nico) då?
Jag menar, det vore juh skitskoj att ha ett perfekt program som suger ur allt ur befintlig trimcylinder gratis på nätet.
Det här enkla programmet och tillsammans med exhaustcalculator så kommer man långt.
Jag tycker de kompletterar varandra riktigt bra.
Visst kan man lägga in fler diffusorer och flerstegs slutbafflar i det här internetprogrammet etc etc.
Men är det inte riktigt skoj att det sätts undan tid av folk för att hjälpa en lekman att få fjong på sin moped?
Man kan juh säga det här programmet är en väldigt bra inkörsport till eventuellt framtida expriment.

Och, jag vill tro,,att ljudet går lika fort idag som på 70talet så även om programmet är gammalt så hamnar längder/diametrar/vinklar i de krokarna man skall vara även med ett nytt dyrt program.
Vinkeln på diffusorn du får i det här programmet kan man ha i bakhuvudet då man lägger vinkeln på 2a diffusorn exempelvis i exhaustcalculator, för i det programmet är det lätt att man kan skena iväg med vinklar.
Men med lite finkänsla och sen i slutänden erfarenheter så kläms det dock ur runt 25hk på hjulet ur gammal 80tals teknik.(honda cr80 luftkyld)
Och fortfarande utan MOTA och andra dyra program.

Det här är mopeder, det ska vara enkelt roligt och billigt.
När det övergår till dyra grejer rakt igenom kommer även det blodiga allvaret, och leendet på läpparna försvinner.

Så kom igen nu Janne.
Visa oss vägen till den perfekta pipan!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Lars J »

J.Lundin skrev:Varför håller ni på med en så gammal pipdesign, den var ju ratad redan i slutet av 70-talet.... :wink:
Vilket program använder du Janne?
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Filip L »

jag tycker personligen inte att det är kul när det bara är att montera (i detta fall bara bygga) och sedan inte kunna göra så mycket mer, det jag tycker är roligast med trimningen är att prova sig fram och på så sätt få ut mer effekt. man lär sig även mycket mer om man gör på det viset.
20hk+ ur en cr80 cylle å en pipa man beräknat från erfarenheter och saker man läst på internet är i mina ögon mycket mer imponerande än att plocka 30hk med en modern 90cc cylle med köpespipa.
sen går det ju helt klart att åka riktigt fort med en pipa räknad i exhaustcalc(trots gammal pipdesign) :thumbright:

edit: kadett, du snackade om att bygga en "snyggare" headder på din pipa... har du gjort det och hur blev resultatet isf? :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Kadett4wd »

nej jag har inte rört moppen på ett tag, väntar på nya förgasaren som jag vann i budgivning på ebay, men killen har gått under jorden nu, vart väl för billig *S*
Får inte redig ordning på flottörnivån i TMXX förgasaren så den förpassar jag.
så det blir en Keihin pwm40,,, nån gång.
Moppe ligger inte högst på priolistan liksom ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av J.Lundin »

Jag har använt G.P Blair´s bägge program för tvåtaktare, där ingår det ju också simuleringsprogram där man ser vilken effekt motorn får. G.P Blair´s forskning på tvåtaktare har jag följt sedan början av 70-talet och alla de andra program för tvåtaktstrimning som florerar har från början utgått från Blairs program och forskning.

Att jag ifrågasatte den design som ni leker runt med beror på att jag tycker ni försöker återuppfinna hjulet. Vill man lära sig och förstå hur en tvåtaktare fungerar i detalj så är det G.P Blairs böcker och forskning som gäller. I dessa finner man förklaring på alla de frågor man har, dessutom är böckerna fyllda till bredden med beräkningsformler som är användbara.
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Holländaren »

Ingen försöker återuppfinna nånting. Det här är bara en simpel grej som i dom flesta fall verkar ge bra utgångsmått för en pipa, utan att det ska behöva kosta nåt. Resultatet är som herr Overmars själv säger rätt universal och varje motors pipa kommer behöva olika justeringar från grundmåtten.
Som sagt är det många som har sagt att resultatena stämmer överens bra med pipor som redan har bevisat sig fungera, men det är fortfarende bara en snabb genväg till en hyfsad bra pipa, inte nåt som ger den absolut optimala pipan för just din motor, och det har väl ingen påstått heller.


Blev iaf lite uppdateringar idag.. Senaste värdena sparas nu i en cookie och så kan man ladda ner färdiga .con filer till Cone Layout, bara ladda i programmet och skriva ut :)

En ny adress blev det också fast den gamla adressen skickar vidare en dit än så länge. Den nya är iaf:
http://underdogsracing.com/fospipe/
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av composite wizard »

Jag tycker du gör ett superbra jobb. Kul att se nåt gratisprogram som faktiskt är under fortlöpande utveckling, Vinklarna gör det mycket mera lättläst, och snabbare att jämföra med andra pipor.
Torbjörn Blomfeldt
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Holländaren »

Tack :)
Cone Layout funktionen fungerade visst inte på servern, ska kolla varför för det funkar bra på min server här hemma. Borde väl funka snart..
Kom på att jag la till en annan funktion idag också, programmet föreslår lite större strypdiameter för luftkylda cyllar pga att jag läste lite rapporter om att strypningen var för mycket för icke-vätskekylda cylindrar.

Edit: Cone grejen ser ut att funka nu.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Kadett4wd »

Du är för underbar Nico, tack!

Nu är juh programmet 'komplett', bara för folk att köpa ett plåtark och gå loss nu.
Även om pipan kanske är gammal i design så kommer den ge mer mos än... krompipan ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar