FOS pipe concept (Frits Overmars)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Filip L »

ifall man bygger pipan som peppe la ut ritning på och gör slutet på baffeln 13mm i dia fungerar det som en "strypning" dvs att den gör samma jobb som hela stingern. använder man sig av det kan man göra väldigt lång stinger/ljuddämpare utan att det blir större förändringar på värmen. stingern/dämparen skall vara x antal mm tjockare än hålet ur baffeln, som i exemplet 13mm i slutet på baffeln och 19,6mm på stingern annars kommer längden på dämparen/stingern ha en effekt på värmen i pipan.

bygger man däremot en med vanlig stinger, tex 17mm innerdia och 200mm lång kan man dock inte köra med hur lång dämpare som helst om man inte har en väldigt "stor" dämpare, har man 17mm stinger borde man köra 25mm+ innerdia på ljuddämparen om man inte vill att den ska strypa/bygga högre piptryck. man kan även köra med dämpare i samma dia som stingern och räkna in dämparen i stingerlängden

detta är vad jag tror mig kunna :P
tomaso
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 20, 2012 8:19 pm
Ort: umeå

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av tomaso »

Bra förklarat filip. Jag är korkad som vanligt. Det är ju som kadetten skriver "det är den lilla midjan som stryper".
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Kadett4wd »

jag har micklat i det här programmet ett tag nu, det ser jäkligt bra ut ;)
men en fråga och påstående, jag undrar om inte '4stegs' är en 'normal' 3 stegare?
Header,diffusororer 1.2.3, annars om jag väljer 3stegs så blir det bara header och diffusorer 1.2

Sen när ni räknar, håll er under men i närheten 13.5bar i Bmep på vanlig 98oktan soppa.
Annars blir det milda frökenpipor ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Kadett4wd »

wavespeed 587m/s i Aprilia RSA pipan.

2stegs slutbaffel lämnar lite intressanta tankar.
Se om jag förstod det rätt.
Man kan med 2steg tuna in en kraftigare 'pluggpuls' än med enkel vinkel.
Just pga de pulser som går bakåt får olika amplitud och hastighet.
Med rätt tune kan de två förstärka varandra eller man kan lägga dem 'bredvid' varandra för att skapa en 'längre' pluggpuls.(vilket kan vara bra vid lång avgasduration)
Men! lägger man dem bredvid varandra mister man energi.
Man kan således inte få samma styrka i pulsen då som med en enkel baffel.(alltså bara om man förlänger 'durationen' på pluggpulsen)
En baffel med tune att förstärka pluggpulsen kommer få högre styrka än en enkel baffel, men under kortare duration.

En annan sak när ni räknar pipa, får ni inte rätt 'punch' i pipan så kan det bli tokigt med avgasdurationen beroende på hur utblås ser ut.
En cylinder med enkelt utblås har inte max tryck i pulsen förrens efter ca 15-20 grader av avgasdur, varit öppen.
Cylindrar med väldig blowdownarea på utblås har max amplitud i pulsen efter ca 8-10 grader.(vingportar etc etc)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Kadett4wd »

Lite mera info.
När ni bygger pipan måste ni veta vilket effektspann ni siktar på(Bmep) i programmet måste bli hyfsat rätt.
Och bakhjulshästar funkar inte, det är vevaxelhästar som gäller.
Annars måste ni räkna med Fmep också vilket är en HEL vetenskap.
MEN! en stor man viskade 'runt' 5% i varje växling som sker' på en 125cc maskin.
större maskin större förluster och vice versa.
men, det är bara nån tiondel det skijler.

Lek med tanken ni trimmar eran moppe, ni vet att trimgrejerna kan ge runt 20hk på hjulet.
Mao om det är en växlad moppe, 3 växlingar.
hjul - drevaxel
drevaxel - sekundäraxeln
Sekundäraxeln - vevaxeln

20/0.95=x
X/0.95=y
Y/0.95=z
Z=vevaxelhästar, med ganska stor träffsäkerhet.
Mao 23.3hk.

Eventuellt skall ett fjärde steg med också pga det är en växling mellan hjul och rulle också, men den är mera diffus pga friktion i däck mm mm.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Enok »

Fmep är fortfarande på vevaxeln, det är friktionen i motorn inte växellådan.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Kadett4wd »

sant.. men eftersom växellådan är integrerad i en moppe/motorcykelmotor så kan vi leka med tanken att utgående axel ur växellådan är vevaxeln.
då får vi iaf ett friktionsvärde att räkna på.
men det är så svårt för oss lekmän att jag hellre går efter vad den store mannen sade.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Peppe L
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tor feb 24, 2011 9:24 pm

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Peppe L »

Nån som byggt en pipa i detta prog än?
mickeidiket
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
Ort: Finspång

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av mickeidiket »

Håller på oh svetsar ihop en just nu. :)
Peppe L
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tor feb 24, 2011 9:24 pm

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Peppe L »

Ok, skulle va kul att höra resultatet sen.
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

finst det mulighet å kunne rekne baklengs? så man har ei eksisterandes pipe som man måler ka mål den har og legger inn data i et program og da kan finne ut ka sylinder porting den passer for?
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Holländaren »

Möjlighet finns väl, men jag vet inte om nån har gjort ett program för just det. Blir som lite i fel ordning :)
magnus h
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön sep 25, 2011 7:40 pm
Ort: Skellefteå

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av magnus h »

Finns detta program att ladda hem fortfarande?
Är det nån som provat det å är nöjd med resultatet?
Känns på det man läser om det som om det är för oss ”vanliga” människor så vore kul å prova.
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: FOS pipe concept (Frits Overmars)

Inlägg av Kadett4wd »

Jag skulle prova, men då till en lite extraordinär maskin, den pipan blev så knasig att jag faktiskt slutade bygga den :shock: :doh: :thumbdown:
Det var till en högvarvande 212cc kawamotor, bellyn blev ENORM, på papperet tänkte jag inte så väldigt på det, men då jag började närma mig bellyn insåg jag det här kommer inte bli bra :(
Nu är det några år sedan, men vill minnas bellyn skulle varit 196mm i diam.
Byggde senare en pipa med mer normalt mått, runt 160mm belly, den pipan pumpade fram 69hk på hjulet vid 13200rpm(212cc/metanol) :mrgreen:
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar