Piaggio Hexagon 172cc

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Piaggio Hexagon 172cc

Inlägg av ROD02b »

Trimm för närvarande. Malossi 172cc inkl förgasare. 110Km/h funkar bra. Nån gång 120. Jag gissar att veven och blocket är orört. Vad är nästa steg pipa eller drevning=kugghjul? Vad kallas denna motor? Finns den på fler skootrar?

Beg pipa och kugghjul köpes :-) .
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Piaggio Hexagon 172cc

Inlägg av ROD02b »

Skruvarna till blåset vid cylindern skruvade ur sig :-( . Först lät det bara lite, så jag testade 120. Det funkade lättare än vanligt :evil: . Ger hopp till ett trimblås :-) ...
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Piaggio Hexagon 172cc

Inlägg av ROD02b »

Den har blivit svårstartad varm. Full gas gäller. Går fett i typ 10 sek, sen går den fint. Plöddrar vid extremt låga hastigheter. Jag skall prova blandarskruven. Om den styr soppa eller luft får framtiden utvisa.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Piaggio Hexagon 172cc

Inlägg av ROD02b »

Försökte öka tommgångsvarvet, men det hände inte mycket :-(. Kanske lite trots mycket justering. Känns som skruven nästan är i botten. Spände blandarskruven lite. Kanske lite bättre på låglast.

Man behöver inte gasa mycket för den skall dra rejält(fram fjädringen lyfter helt :twisted: ). Då känns det som den går rent. Men i låga farter 30-50 (alt för många sådana skyltar :-( ) taktar den.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Piaggio Hexagon 172cc

Inlägg av ROD02b »

Jag hittade en catchtank under sadeln. Hittade inget om den på första google försöket. Den är genomskinlig. Och nästan full. Returen sitter högt. Och när jag blåste, så verkade den fri. Så flödar den, blir nästa steg nålventilen. Grrr det löser jag nog inte med fuggen på plats :-( . Kanske lossa lite, och vrida...
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Piaggio Hexagon 172cc

Inlägg av ROD02b »

Meckade vidare med catchtanken. Hittade en sprängskiss, den verkar original.
Bild
Tänkte spara lite soppa genom att tömma den, när den skall stå ett tag. Så slipper den stå och pinka via fuggen. Försökte vända och få den att rinna tillbaka till tanken. Inget händer!? Jag blåste i slangen, och det går fram till tanken. Kanske nått vakuum(konstig men rätt stavning) som spökar. Av med slangen till fuggen. Fortfarande inget??? Kollade pipen. Där var inget hål ut??? Hur skall då soppan rinna tillbaka till tanken? Kanske har den varit bytt, och någon glömt att göra hål. Provade igen, men nått vakuum strular, så soppaslangen skall helst också vara av. Känns som att en ventilering behövs. Framtiden får utvisa om den slutar flöda, och drar mindre soppa.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Piaggio Hexagon 172cc

Inlägg av ROD02b »

Ca 5 mil längre på 10L tank, inte illa :-) . Hann inte köra upp hela tanken innan vår herre började vattna :-( . Hoppas jag slipper riva nålventilen. Det blev inte så många trafikljus, men den surade inte ner sig. Fullt spett direkt...
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Piaggio Hexagon 172cc

Inlägg av ROD02b »

Jag har blivit sugen på att byta slutväxel. Men jag hittar inget sätt att tömma ev olja, eller hur man fyller på. Hur funkar det?

Skall även byta rem. Pga platsbrist måste jag riva bägge remhjulen :-( . Inte helt lätt att lossa centrum muttrarna, när alt bara snurrar. Verktyg? Knep? Bakre kan funka om man bromsar. Hålla emot med oljefilterverktyg?

"-Det får inte vara för lätt, för då kan vem som helst göra det..."
Skriv svar