MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
viking
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån jul 25, 2011 12:09 pm

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Inlägg av viking »

Häftigt !
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Inlägg av Kadett4wd »

Kul det gillas =)

En liten film jag fumlade till i helgen, har börjat på en ny cylinder, ska ju försöka nå 70hk på hjulet.
https://www.youtube.com/watch?v=Xt-BQbBRk6g&t=35s

Cylindern är 'slaktad' och öppnad lite varstans så jag kommer åt att porta med kontroll, efteråt svetsas det igen.
Jag kommer fodra om den med ett foder i högkvalitets aluminium efter det så skickar jag den på nicasilbeläggning.
Det är en hel del jobb innan det dock.
Hittils har jag ändrat form på hela avgaskanalen till en mer modern design.
Spolkanalerna ska få helt ny form också, jag ska öka volymen i dem närmre spolporten utan att öka arean på spolkanalen ned mot vevhuset.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Inlägg av The »

Vad blir det, ca 400 literhästar?

Vad är förväntad livslängd på ett sådant monster :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Inlägg av Kadett4wd »

Inte lång ;)

Men, den har gått över 40 201m repor i somras samt nästan 200 stenhårda pull i bromsbänken.
Så över förväntan faktiskt.
Besiktade vevpartiet nyligen och jag kan inte mäta nåt slitage, däremot så slits kolvbulten hårt.

Den bromsade 313 literhästar på hjulet i somras, 70hk på hjulet blir ca 330literhästar påhjulet.
Uppskattningsvis är 70hk på hjulet runt 78 på vevaxeln, och det är ca 370 liter hk.

400 blir tufft utan 'poweradder'.
Med turbo bromsade jag ju 98.56hk innan raset, det var hela 467liter hk på hjulet, inte så konstigt kolven låg kvar nere i vevhuset då ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Inlägg av The »

Märkligt att det håller öht :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Inlägg av ROD02b »

Och jag tvingas renovera 172cc med typ 15Hkr :-( .
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Inlägg av Enok »

Det där med sliten kolvbult, råkade jag ut för när jag labbade med E85 på moppen. Hittade info om att det troligtvis berodde på pre-ignition, bytte till ett "Metanol" stift (NGK 6061 -10) så försvann problemet. Kört ca 2000 mil med moppen utan problem efter det.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Inlägg av Kadett4wd »

Jag kör metanol så det kan vara värt kollas.
Men jag har elakt höga kolvhastigheter, och vill tro det är huvudproblemet.
Har små tankar på att byta nållagret mot en bussning istället, och på det viset hoppas nötningen även görs i kolven då kolvbulten kanske går lite tyngre i bussningen än i nållagret.
26.84ms i medelhastighet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: MC Tvåtakt 211.2cc Kawasaki, dragracing.

Inlägg av Kadett4wd »

Kikade lite på just det stiftet, det jag kört är mycket mycket likt det där ändå.
Ett std stift till KTM.

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar