Trimma gammal Cz 125 tvåtakt

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Trimma gammal Cz 125 tvåtakt

Inlägg av Manfred »

Hej! Jag har nyligen kommit över en gammal Jawa/Cz 125 sport -71. Den har stått oanvänd sen -74 så den är i ganska fint skick men tyvärr fanns det mycket gravrost i övre delen av cylindern då den stått med kolven nere och avgasporten öppen.

Eftersom cylindern redan är av och måste borras så går jag naturligtvis i trimtankar. Hojen original ska ge 11hk vid 5750 varv med 8.6:1 i komp. Durationstiderna ligger nu på 160 avgas, 113 transfer och 132 insug. 24 grader blowdown. Det är en väldigt enkel cylinder med en avgasport, två transfer och ett insug.

Min plan är då att få lite mindre "traktor" karaktär på motorn. Jag vill höja durationerna genom att göra en spacer under cylinderfoten. Bredda insug och avgasport. Höja kompressionen men hur mycket vet jag inte. Bygga en avstämd pipa till allt detta. Och med lite tur ha ca 15hk? Skulle detta vara rimligt?


Edit: Den ligger på 52/58mm i borr/slag nu vilket ger ca 123cc. Den ska borras till 53mm vilket ger 127cc så där får jag kanske en halv hk på köpet :hihi: