Jens Gustavsson skrev: ↑mån jun 28, 2021 8:26 pm
glöm inte kameran! och berätta gärna lite mer om hojen.
Det blev tyvärr inget nitrotest i helgen, jag fegade ur nu innan tävlingen, vill ju maskin ska vara hel fram till dess, nitro kan ställa till hemskheter med nicasilen.
Men däremot satte jag nytt dynorekord, 86.7hk 11430rpm och 68.1Nm(minns inte varvtalet), maskin drar fint till 12000 och tar sig bra redan vid 8000rpm.
Det är så stora munstycken i förgasarna så jag får borra dem(finns inga att köpa), nu råkade jag borra lite för stort så jag leanade av den med att hälla i metanol i E85 som jag normalt kör på.
Nu var mixen 30/70 metanol/e85 och i det 7% olja, så jag lade upp tändningen ett par grader också.
Det gillade den verkade det som, kom ju över 4hk =)
Så nitrotest kan komma senare i Augusti.
Hojen är ett hopkok, ram från en gammal GP hoj som gått i vm serien då det begav sig med TZ250 maskinerna, Ramen är gjord i aluminium av Spondon i England, jag ädrade ett par grader mer utrejkad gaffel, för lugnare gång i höga farter.
Gaffeln är en moddad hårt lättad fiddy250 gaffel
Hjulen är från TZR50
Svingen har jag gjort själv i chromemolly stål, den är stummonterad utan fjädring samt 20cm förlängd(för mindre bakhjulsåka).
Motorn är en TDR250 motor från början(1kt), men med TZR250(2ma) drevsats för längre etta och tätare hela vägen.
Jag har tillverkat en adapterplatta för att kunna köra nyare cylindrar som har långt bättre förutsättningar för portning än 1kt cylindrarna.
De kommer från en v2 motor, den senaste tzr250 modellen, de är givetvis rejält portade, med ett öga på nyare moppecylindrar samt Aprilia RSA125.
Kolvarna är smidda woessner från yz125
Ignitech programmerbart '3d' system, går att mappa mot spjälläge eller laddtryck(jag kör mot spjälläge)
Nytt oem vevparti samt silverpläterade nållager.
Egna pipor i rostfritt(min design)
V-force4 reedventiler från Banshee.
Borrade RGV250 mikuni förgasare i downdraftmodell(spikrakt insug), 35mm(ganska små faktiskt)
Moddade topplock med egen design på förbränningrummen.
Sadel/tankdummy är ett hopkok av Honda RS125r sadel och mt5 tank.(allt givetvis i glasfiber)
Jag har lustgassystem monterat också, då jag bromsade med det så gav den 15hk mer än dåvarande toppeffekt(bestyckade för just 15hk), blev då 98vevaxelhk, idag skulle det nog bli lite mer då grundeffekten är högre.
Men jag kommer köra utan gas nu på tävlingen, då gas mest bara var till för att utveckla mig själv.
Bra att ha koll då andra kommer och bromsar och har gas.
Men vem vet, kanske nästa år sitter det där på hojen under tävling också
Som den ser ut nu:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=60E07FD7
Lyxproblem:
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=60E04869
Det är lite svårt att få in hästarna i rullen, jag kör med sprayklister och tvättad rulle.
Spänner jag ned hojen hårdare tappar jag lite effekt(rullen är bara 300mm i diam)
Så, den KAN faktiskt ha nån mer hk ändå än 86,7
Den är drevad att göra 180 blås, vid testerna i skogen(med mindre pulver) var vi uppe i ca 150km/h på ca140-150m
Jag hoppas på en bit över 170 i slutfart på 201m
Piaggio Twinnen jag byggt är gjord på Malossi motorblock med en billet 'spacer' som gör blocket tvåcylindrigt.
Den ligger på straxt under 200cc och bromsat 76hk i min bänk.
Den har två st Roost 100cc(98cc) cylindrar
2st lectron 34mm downdraft förgasare
Most köpespipor
Ignitech tändning, programmerbart.
V-force4 banshee reeds(fick fräsa ur blocket rejält)
Blocket moddat för större vevpartier, 47mm slaglängd.
Variatorsetupen är lite blandat overdrive grejer från polini och 2fast
Ramen byggde jag av Docol r8 rör, svarvade eget styrhuvud samt lite fästen här och där.
Jag var benhård på att behålla fjädring på hojen både fram och bak(fram en marzocchi gaffel och en luftdämpare bak)
Valde även lite större framhjul(16") än vad scooterboisen kör(12")
Just för jag bygger inte ett ostabilt svårkontrollerat chassi åt en annan, synnerhet inte med sånt där juniordrag bakhjul.
Det har visat sig att hojen är mycket mycket lättkörd pga detta och verkar kunna ta mycket effekt utan att resa framhjulet mer än ca 5cm.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=60DF8732