Sida 1 av 2

Filmtajm på min twin och polarens piaggio jag byggde

Postat: tor jun 17, 2021 7:03 am
av Kadett4wd
Vi var ute i skogen och testade lite. :thumbright:

min:
https://www.youtube.com/watch?v=_YdmJdBUUUw

hans:
https://www.youtube.com/watch?v=pz2gWkkZ_hY

Premiärrace blir i Laxå 30/7

Re: Filmtajm på min twin och polarens piaggio jag byggde

Postat: sön jun 20, 2021 7:38 am
av mattias
Härligt ljud! Man känner igen tonen när det är bra pang i kolvarna :thumbright:
Lycka till!

Re: Filmtajm på min twin och polarens piaggio jag byggde

Postat: mån jun 21, 2021 6:41 am
av Kadett4wd
Tack =)

I helgen gjorde jag lite check så den fortfarande var kry(min maskin)
Det saknades lite hk mot förut, så jag fick justera lite.
I skogen ville den ju inte gå plötsligt(gick snålt) så jag skvätte i bensin i e85 jag hade i tanken istället för att bestycka om, stiften var kolsvarta efter vändan i skogen *S*
Plus att tändningen var fortfarande ställd efter jag testat lite lustgas.

Nu i helgen återställde jag den så nu sjunger den än värre. :D

Re: Filmtajm på min twin och polarens piaggio jag byggde

Postat: ons jun 23, 2021 11:37 am
av Jens Gustavsson
blir fint ljud i en trimmad twin 2t.

jag bruka göra E85 trixet på min fiddy också då den ska fin tunas och man inte har rätt munstycke!

ärdet en dragrace maskin eller mer en dyno expriment maskin?

mvh jens

Re: Filmtajm på min twin och polarens piaggio jag byggde

Postat: tor jun 24, 2021 5:02 am
av Kadett4wd
Båda är dragracingmaskiner men eftersom jag har dyno så blir det en del testande, testade lite nitro i e85 häromdagen, ska eventuellt dra nåt pull i helgen =)

Tävling är snart i Laxå =)

Re: Filmtajm på min twin och polarens piaggio jag byggde

Postat: mån jun 28, 2021 8:26 pm
av Jens Gustavsson
glöm inte kameran! och berätta gärna lite mer om hojen.

Re: Filmtajm på min twin och polarens piaggio jag byggde

Postat: tis jun 29, 2021 7:18 am
av Johan Posth
Ska bli kul att se den live, ja dyker upp med hela lokala moppeligan :) Även om ja får stå en bit bort från dom då ja åker Lifan 2-t på min mamba :)

Re: Filmtajm på min twin och polarens piaggio jag byggde

Postat: tis jun 29, 2021 9:18 am
av Kadett4wd
Johan Posth skrev: tis jun 29, 2021 7:18 am Ska bli kul att se den live, ja dyker upp med hela lokala moppeligan :) Även om ja får stå en bit bort från dom då ja åker Lifan 2-t på min mamba :)
Kul!
Det är bara komma förbi o glana =)

Re: Filmtajm på min twin och polarens piaggio jag byggde

Postat: tis jun 29, 2021 9:56 am
av Kadett4wd
Jens Gustavsson skrev: mån jun 28, 2021 8:26 pm glöm inte kameran! och berätta gärna lite mer om hojen.
Det blev tyvärr inget nitrotest i helgen, jag fegade ur nu innan tävlingen, vill ju maskin ska vara hel fram till dess, nitro kan ställa till hemskheter med nicasilen.
Men däremot satte jag nytt dynorekord, 86.7hk 11430rpm och 68.1Nm(minns inte varvtalet), maskin drar fint till 12000 och tar sig bra redan vid 8000rpm.
Det är så stora munstycken i förgasarna så jag får borra dem(finns inga att köpa), nu råkade jag borra lite för stort så jag leanade av den med att hälla i metanol i E85 som jag normalt kör på.
Nu var mixen 30/70 metanol/e85 och i det 7% olja, så jag lade upp tändningen ett par grader också.
Det gillade den verkade det som, kom ju över 4hk =)

Så nitrotest kan komma senare i Augusti.

Hojen är ett hopkok, ram från en gammal GP hoj som gått i vm serien då det begav sig med TZ250 maskinerna, Ramen är gjord i aluminium av Spondon i England, jag ädrade ett par grader mer utrejkad gaffel, för lugnare gång i höga farter.
Gaffeln är en moddad hårt lättad fiddy250 gaffel
Hjulen är från TZR50
Svingen har jag gjort själv i chromemolly stål, den är stummonterad utan fjädring samt 20cm förlängd(för mindre bakhjulsåka).
Motorn är en TDR250 motor från början(1kt), men med TZR250(2ma) drevsats för längre etta och tätare hela vägen.
Jag har tillverkat en adapterplatta för att kunna köra nyare cylindrar som har långt bättre förutsättningar för portning än 1kt cylindrarna.
De kommer från en v2 motor, den senaste tzr250 modellen, de är givetvis rejält portade, med ett öga på nyare moppecylindrar samt Aprilia RSA125.
Kolvarna är smidda woessner från yz125
Ignitech programmerbart '3d' system, går att mappa mot spjälläge eller laddtryck(jag kör mot spjälläge)
Nytt oem vevparti samt silverpläterade nållager.
Egna pipor i rostfritt(min design)
V-force4 reedventiler från Banshee.
Borrade RGV250 mikuni förgasare i downdraftmodell(spikrakt insug), 35mm(ganska små faktiskt)
Moddade topplock med egen design på förbränningrummen.
Sadel/tankdummy är ett hopkok av Honda RS125r sadel och mt5 tank.(allt givetvis i glasfiber)
Jag har lustgassystem monterat också, då jag bromsade med det så gav den 15hk mer än dåvarande toppeffekt(bestyckade för just 15hk), blev då 98vevaxelhk, idag skulle det nog bli lite mer då grundeffekten är högre.
Men jag kommer köra utan gas nu på tävlingen, då gas mest bara var till för att utveckla mig själv.
Bra att ha koll då andra kommer och bromsar och har gas.
Men vem vet, kanske nästa år sitter det där på hojen under tävling också ;)

Som den ser ut nu:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=60E07FD7

Lyxproblem:
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=60E04869

Det är lite svårt att få in hästarna i rullen, jag kör med sprayklister och tvättad rulle.
Spänner jag ned hojen hårdare tappar jag lite effekt(rullen är bara 300mm i diam)

Så, den KAN faktiskt ha nån mer hk ändå än 86,7
Den är drevad att göra 180 blås, vid testerna i skogen(med mindre pulver) var vi uppe i ca 150km/h på ca140-150m
Jag hoppas på en bit över 170 i slutfart på 201m

Piaggio Twinnen jag byggt är gjord på Malossi motorblock med en billet 'spacer' som gör blocket tvåcylindrigt.
Den ligger på straxt under 200cc och bromsat 76hk i min bänk.
Den har två st Roost 100cc(98cc) cylindrar
2st lectron 34mm downdraft förgasare
Most köpespipor
Ignitech tändning, programmerbart.
V-force4 banshee reeds(fick fräsa ur blocket rejält)
Blocket moddat för större vevpartier, 47mm slaglängd.
Variatorsetupen är lite blandat overdrive grejer från polini och 2fast
Ramen byggde jag av Docol r8 rör, svarvade eget styrhuvud samt lite fästen här och där.
Jag var benhård på att behålla fjädring på hojen både fram och bak(fram en marzocchi gaffel och en luftdämpare bak)
Valde även lite större framhjul(16") än vad scooterboisen kör(12")

Just för jag bygger inte ett ostabilt svårkontrollerat chassi åt en annan, synnerhet inte med sånt där juniordrag bakhjul.
Det har visat sig att hojen är mycket mycket lättkörd pga detta och verkar kunna ta mycket effekt utan att resa framhjulet mer än ca 5cm.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=60DF8732

Re: Filmtajm på min twin och polarens piaggio jag byggde

Postat: tis jun 29, 2021 5:52 pm
av Daniel-635
Kul att se, börjar ju bli allvarligt på riktigt det här :hihi:

Inte utan att jag sneglar lite på min gamle Suzuki K50 ibland när jag går förbi i källaren.
Och sådan här läsning kan leda till inspiration :thumbright:

Re: Filmtajm på min twin och polarens piaggio jag byggde

Postat: ons jun 30, 2021 5:12 am
av Kadett4wd
Det är bara dra igång det.
Billigare hobby än bilar, precis samma utmaningar =)

Re: Filmtajm på min twin och polarens piaggio jag byggde

Postat: lör jul 03, 2021 10:32 am
av jompazx
Väldigt lång stinger! är det bara för att få ljuddämparen där du vill ha den? eller finns det någon avstämningsmening med det? haru testat med klassisk stingerlängd?

Re: Filmtajm på min twin och polarens piaggio jag byggde

Postat: tis jul 06, 2021 6:43 am
av Kadett4wd
Det är inga stingers.
Det är avgasrör.

Jag kör bestämd diam på utgången av pipan för önskat piptryck.
Då kan man överdimensionera rören, och med det ha dem så långa man behöver ha dem för att nå dit man vill ha ljuddämparna.

Re: Filmtajm på min twin och polarens piaggio jag byggde

Postat: sön aug 01, 2021 8:36 am
av Kadett4wd
Min hoj, sammanfattning nedan.
https://www.youtube.com/watch?v=JVZPw1thBwo
Piaggiotwinnen jag byggt åt polaren:
https://www.youtube.com/watch?v=EuUJopdVjGQ


Liten sammanfattning.
Jag hade en kille som chaufför åt mig så jag kunde fokusera lite på att hjälpa andra åka fort, samt jag är lite för tung *ASG*.

Hursom, startade upp den på morron och plötsligt skulle den ha massvis med mer bränsle, med andra ord mycket mer densitet på luften än hemma.
Inga större munstycken med mig så jag fick göra bustricket, att spä ut e85/metanolblandingen jag normalt kör på med närapå 50% bensin.
Jag kör normalt på ~75% E85 och 25% metanol.
Med detta problem vet jag nu den tappade massvis med effekt, men det är roligare att köra än inte alls =)
Hursom, Marcus som ALDRIG kört hojen tidigare gjorde mycket gott ifrån sig och blex kaxigare och kaxigare, just send it! ;)
De första reporna var lite misstag etc etc(kan inte begära mer), men sen satte han reporna och vi kunde börja justera lite för att hitta ned i 60ft och lite mer slutfart(då den var nere rejält pga effekt tappet)
Vi provade lite olika lufttryck bak samt olika burnisar, en stor bugg är nog att det aldrig blev nå gummi på banan, det var rå asfalt hela tiden.
Som bäst satte vi 7.6s1.8s 155km/h( gick från 2.2 i 60ft till 1.8 sen ville inte fästet mer).
Vilt hjulspinn och breställ hela 60foten, ser ju fränt ut iaf.
Bara bolla lite idéer och komma igen, maskin gick klockrent hela dagen, enda mekaniska fel var en tätning på avgasröret blåste sönder, enda mekaniska justering var att jag spände kedjan.
Det blev 10-12 repor totalt.

Och Manuels twin, de kämpade hela dagen med mitten 8or bestyckade fram och tillbaka, satte upp varion olika, jag var lite upptagen med annat.
Men då jag fick lite tid så startade jag upp laptopen och justera tändningen lite just vid varions kopplingstillslag.
Pang bom!
Då lossnade det, resultatet direkt efter blev det ni ser på filmen, lite bogg men sen rätt upp med hjulet.
Justerade lite mer så den tog sig hårdare direkt från stillastående, jag fick ned 60ft från 1.8xx till 1.52
Så den klev från 8.5x till 7.12s som bäst, den saknade också lite toppfart, som bäst 148, men det var som sagt hård motvind samt varion hade nog lite att justera än.

Jag gissar båda ekipagen saknade upp till 10km/h pga motvinden.

Men sammantaget en lyckad dag, massvis med data att behandla och komma igen starkare vid nästa tillfälle =)

Re: Filmtajm på min twin och polarens piaggio jag byggde

Postat: sön aug 01, 2021 8:59 am
av Kadett4wd
Btw,, Kul att träffas Johan. :)