budget 760, mot 500hk Krockad uppdaterad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

larsat, sista bilden?

Menar du btr?

nu har jag kommit ett par steg längre en färdig dumpventil.

Faen det blev många timmar i svarven med denna.
Så var det inte tänkt..

men men.

Hoppas på att få göra klart den imorgon..
Har några hks fjädrar som kan bistå.

Undrar om dom är för starka?

Ventilen eller inloppet in är 55mm :)

Bild

Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Henke
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 06, 2005 8:13 pm
Ort: Mellansel/Härnösand

Inlägg av Henke »

Snyggt!

Sitter och löder på "expansion cardet" till ditt MS nu så nu är det snart klart :) (om det nu funkar som jag tänkt... :roll: )
Henrik Sundberg
Happiness is a Hot VW!!!
"En tysk bil går aldrig sönder. Den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Henke skrev:Snyggt!

Sitter och löder på "expansion cardet" till ditt MS nu så nu är det snart klart :) (om det nu funkar som jag tänkt... :roll: )

jasåminsan :) det låter trevligt det..

litar på dig jag:) kommer nog fungera fin fint..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo alltså på sista bilden sticker ett rör ut för justering av vakum/ladd och då är den typ lackad? men hur sitter den fast i orginalbiten och hur har du tätat?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

larsat:

Den sitter pressad i nya gaveln. sen så lödde jag runt den för att få den tät..

Inte kört så mycket med den. typ upp ur garaget men det verkar fungera:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
S.Strömbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön feb 08, 2004 11:26 am
Ort: Luleå/Kalix

Inlägg av S.Strömbäck »

Dumpen blev ju skitfin! coolt
jag har också börjat med en, hur lång slaglängd är det hos kolven ungefär?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Fila bort matrialet i dumpen mellan varannat hål.. typ.

då får du större utsläppsarea,, ingen vits med 55in i den om arean ut är mindre.

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

tjena!

ja slaget på kolven är 45mm ungefär. men det är ju rätt onödigt då den verkligen inte behöver gå så långt.



ja arean på "små" hålen motsvarar ett hål på 45mm

Så det är ovekill medd ett 55inlopp..
Men det tänkte jag inte på när jag gjorde den.
Vill man kan man ju trimma den ganska enkelt hehe.

Annars blev den riktigt trevligt:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

japp dags för uppdatering..

Har gjort klart grenrör och adapter, fick svetsa ihop adaptern och grenröret.
Det spelar ju ingen roll tänkte jag hehe..

Slängt dit en oljeretur i framkant på tråget, blev nog förbannat bra:)
Kanske att fallet på oljereturn är lite i minsta laget men ett kullagrat aggregat använder inte så mycket olja..

gjort downpipen svetat i en mutter till lambda.

Kopplat ihop allting på turbosidan, vatten, olja ja allt.

Dags för provstart med turbo på :)
Funderade lite på vad som kunde gå snett..
Hmmm.. Antingen så läcker det som fan i varenda skarv för det ser ju ut som fan överallt, eller så visar det sig att turbon är skrot och jag ödelägger garaget på mindre än man hinner blinka.

Har nämligen bytt lagerdel till en beg eftersom jag skrotade den andra på övervarv.

Men starten gick fin fin och inget läckte och turbon rök inte och läckte heller ingen olja ut i något hus.

Än så länge ser det mycket bra ut... hehe

Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Tjena!


Idag har jag provkört den :) :) :)


återkommer senare med information och bilder:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

No budget 74016v turbo konvertering

Inlägg av zajja »

Kul att det funkade för dig! roligt projekt.
Ska bli spännande och se mästerverket;)
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Japp nu kommer det lite mer info..

Satte ihop den med tryckrör och allt mest för att testa dumpens funktion.

Bytte lite fjädrar i den och den fungerar mycket fint..

Kan säga att det hörs knappt när den öppnar hehe..

sen så tänkte jag och några kompisar att det är ju inte så svårt att skarva luftmassemätarens kablar och göra en provisorisk fastsättning på turbo sidan..

det gjorde vi, staratde den, gick uselt för dumpen står öppen på tomgång samt att tomgångsventilen tar luften rakt ut i luften..

Med enbart downpipen så luftade vi den några varv runt kvarteret:)

Men stor förvånging så pallade std system med en del effekt ändå..
Den laddade 0,5bar som den var men kopplingen som var dålig innan slirar nu direkt..

Lite synd men det är nog lätt hänt:)

Skall försöka få i m90lådan så snabbt det går och koppla in ms sprutet när det kommer..

Gött att få tillbaka bilen igen så man kan dura omkring i nått..

Skall bygga klart avgassystemet och göra lite finjusteringar imorgon.. skall bli trevligt..

här kommer det några bilder
Bild

Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

synd att du inte kunde maxa den med bra koppling, se vad grejjorna pallar.. men du ska byta låda innan du byter sprut?
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

klart manligt bygge :wink:
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

tackar:)


Ja jag får se när jag får alla grejer till lådan..

kan hända att sprutet hamnar i före lådan...


Är såååå bakfulll........ :roll:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar