BMW 750 V12 Dubbelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Kul med alla komentarer, det driver på en lite extra :-)

Har kopplat lite slangar och rör runt motorn idag. har även börjat dra lite el. Inte så mycket att visa på bild egentligen. Vart ombrytning av en del olje och vattenrör då man självklart missat en del detaljer som ska dit och ta upp värdefull plats...

Jag hoppas på lite mer än atmosfärtryck i både grenrör och insug framöver :-)
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Men vad nu då? Pallbockarna borta och bilen står på hjul för första gången på över två år :confused: :eek:
Bild

Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Grymt kul att se den nere på golvet , man vet ju hur det känns
Det är ju en milstolpe , helt klart .

Nu väntar man spännt på , oljetryck :wink: och laddtryck :twisted:

0,5 Bar redan inne i garaget o 0,7 på trösklen eller ? 8)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Morbidio
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: fre jun 01, 2007 6:59 pm

Inlägg av Morbidio »

Skitsnyggt bygge, vill inte tänka på allt ni måste göra innan besiktning. :shock: :? :hihi:
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Man tror att det är nära, men det finns ju trots allt en hel del kvar att ta tag i. Luftfuktigheten i garaget verkar ligga runt 100% Bromskivorna fram förvvandlades ju från detta:
Bild

Till detta:
Bild

Beläggen var ju inte särskilt snygga heller, investerade i BT racebelägg, dom borde klara den kommande hysteriska effektutvecklingen. Nya jämfört med de gamla:
Bild

I övrigt har det ju hänt en del som tagit massor av tid men inte varit värt att fota, det elektriska till motorn är nu antingen kopplat eller under kontroll.

För dom som skruvat i en 750-motor förut så känns ju kanske vissa icke illustrerbara problem igen. Som de övre skruvarna mellan växellåda och motor, dom är svåra nog orginal att få dit, men nu sitter det ju lite extra rör och slangar där som krånglar till det. Vi höll nog på 2 timmar på två rutinerade motorskruvare att få i en enda skruv, den sista som håller lådan mot motorn.

När motorn revs var det ju i föreställningen att det skulle ta några veckor, -max! -2,5 år senare så är det inte lika lätt att minnas vart allt satt, kommer att bli en del prylar över skulle jag gissa...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

väntar spänt på eran testkörning 8)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Då snålhet och till stor del även dumhet genomsyrar detta projekt så tyckte jag att det var dumt att köpa muttrar avsedda för montering av bredbandslambda. Man kan ju göra sånna själv och spara en stor summa pengar :) Hittade en slangkoppling som hade rätt gänga, filade ner den så vart det en lambdamutter:
Bild

Lindade avgasbandage på downpipen men kom på att det kan ju se lite skumt ut på bilbekämpningen när den skall besiktas, så jag lindade även ett varv aluminum över:
Bild
Bild
Bild

Kommer att se lite diskretare ut när det blir lite lagomt skitigt!
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Man tager vad man haver heter det ju :hihi: M18x1.5 va? :) Ser för övrigt mkt bra ut! kul å se när ni får igång den!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Ska ni prova den genom "bilbekämpningen" med kittet monterat ?

Lycka till ! ( inte ironiskt )
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

M18x1,5 är det nog ja! Men tappad på huvudet innan fontallen växt ihop som man är, så har jag redan lyckats ställa till det lite :( Testade att dra i en plugg jag hittade för att kolla att gängan var okej efter min härdsmältesvetsning. Det gick ju bra, men att dra ut den gick inte alls. Gängan skar och det vart mycket fula gängor påde på plugg och mutter. Ska se om jag hittar en gängtapp på jobbet som jag kan låna och prova rädda gängorna i muttern.

Daniel-635, klart vi ska :-) Lättklädd blondin vid ratten, inget laddtryck, smörgåstårta, fredag eftermiddag, vad kan gå fel då :-) Jag har besiktat betydligt värre turbokonverterade bilar än den här och det har gått som en dans! -ingenting kommer att synas av turboaggregaten på den här (jo det är så trångt).

Men visst är det en fet chansning, skulle man mot förmodan pricka på en besiktningsman/kvinna som kan något om motorer så kan det ju bli svettigt. Finns redan 3 besiktningsmän som vet vem jag är och vad jag håller på med så det får nog bli en roadtripp till annan ort...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Funkar det inta å laga gängan du har så har jag svets muttrar på jobbet.
Du kan få ett par om du vill ha.

Mvh// Roggah
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

RoGGaH skrev:Funkar det inta å laga gängan du har så har jag svets muttrar på jobbet.
Du kan få ett par om du vill ha.

Mvh// Roggah
Tackar för det! Väldigt juste. Jag ska prova att dra en gäntapp och se vad som blir kvar, tror det var mest pluggens gänga som skadats.

Har skruvat varje kväll denna vecka, det var ett tag sen det hände kan jag lova, inte så mycket "Kodak moments" men bitarna börja falla på plats. Det tar ju störd tid allting, fick sänka ner framvagnen för at dra ett klammer på en vattenslang till ena turbon. Typiskt exempel på hur jäkligt det är...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Riktigt fränt att försöka besiktiga med kittet på. Måste bara önska lycka till när det nu blir :thumbright: :thumbright:
mvh
Niclas
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Vart en heldag i garaget idag för oss mot alla odds. Rullade på rätt bra, mycket småsaker fixades men det var intercoolermonteringen och rördragningen till dessa som det fokuserades på. Inte så mycket att fota heller, men foton är ju alltid lite kul. Hjärnkapaciteten på oss tillsammans räcker inte till en Mensa-biljett, därav vart det ju rörande rörigt med alla rör. Gjorde en ritning i garage-CAD -programmet för att få lite koll. Observera turbo nummer 2 där tryckröret går ett bonusvarv runt motorn, - jodå, det skall vara så på den här modellen!
Bild

Ja just ja, så var det :)

Svårt att fota men här är två intercoolers på plats med lite slangar också, vart ju lite jobb med bågfil och plåtsax, fortfarande en del oklarheter kan jag lova....
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

coolt bygge

men hur pass mycke tror du du krämar ur den väldigt små agg

så du va lite orolig för växelådan fins en kille i malmö som löddar å donar me dom lådorna så de tål mer mos
Skriv svar