BMW 750 V12 Dubbelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

j björk skrev:Ni skulle få till ett par mer orginallika tryckrör till gasspjällen så kan nog det där passera bilprovningen :thumbright:
Har legat sömnlös efter den kommentaren :) hehe, eller det var ju inte sant ju, som sagts tidigare så skall dom ju sminkas till, men, bara för att (jag är en idiot), så ska jag spåra ur på rör/slang -dragningen så den skall se riktigt seriös ut. Har valsat in rillor så det hysteriska laddtrycket inte blåser av slangarna. Sprutspacklat i innan den otroligt svårhittade krympfärgen läggs på, ska bli en följetång från avgasrör till exklusivt motorporr:
Bild


Frächade upp den ljuddämpande plastkåpan också, allt i svart plast fick sej en rejäl åktur i karuselltvätten:
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

Galant turbo skrev:Sprutspacklat i innan den otroligt svårhittade krympfärgen läggs på, ska bli en följetång från avgasrör till exklusivt motorporr:
OEM :thumbright:
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
mackeracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 339
Blev medlem: sön jan 29, 2006 9:16 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av mackeracing »

Har läst hela tråden å måste bara säga!
Mycket häftigt bygge!!
Är helimpad att du får plats med allt :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

:hihi:
Kanske inte ska säga så mycket mer egentligen, men nu är det väl mest förgeningarna vid torpedväggen... :wink:
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

j björk skrev::hihi:
Kanske inte ska säga så mycket mer egentligen, men nu är det väl mest förgeningarna vid torpedväggen... :wink:
Hehe, vad skall du trigga mej till nu då? :)

Tänker du på T-rören till bensinen så kommer de att vara dolda under den ingummerade plastkåpan så de får se hur illa ut som helst. Eller vad tänkte du på?
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ok, jo det var de jag tänkte på :D
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

Fint med före o efterbilder...

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Hehe, ja det är ju kul!

Men den riktiga "efterbilden" finns ju inte än, eftersom den inte är färdig än :)
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Emils
För mycket laddtryck
Inlägg: 249
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:37 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Emils »

Kul bil :D
Ser väldigt :shock: trångt ut
Hoppas den går igenom besiktningen :thumbright:
Emil Sundberg.
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

j björk skrev::hihi:
Kanske inte ska säga så mycket mer egentligen, men nu är det väl mest förgeningarna vid torpedväggen... :wink:
Det är ju synd att man är så kass, dåligt ögonmått och ingen känsla :(
Vart ju lite av en överraskning när man monterade dit Plastkåpan, var ju inte ens i närheten av att täcka de fula T-rören.....
Bild

Lyckades få till anslutningar för dump och extra spridare på bilens högra sida, ännu mindre plats där, svårt att fota så det syns som vanligt:
Bild
Bild


En liten tjuvtitt på tryckröret från andra sidan, vore väl fan om det inte ska bli lagomt snyggt nu :)
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Nyfiken fråga, ser att många vänder dumpen åt det där hållet.

Meningen är väl att den ska få hjälp av laddtrycket att öppna, som det är nu kommer den endast öppna på vacum och övervinner verkligen vacumet trycket så bra så funktionen blir korrekt?
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Mikael S skrev:Nyfiken fråga, ser att många vänder dumpen åt det där hållet.

Meningen är väl att den ska få hjälp av laddtrycket att öppna, som det är nu kommer den endast öppna på vacum och övervinner verkligen vacumet trycket så bra så funktionen blir korrekt?
Visst är det så! Väntade på att någon skulle komentera det här faktiskt :) Jag har medvetet satt den tvärt om mot vad Bosch eller Saab i detta fall tänkt sej. Oftast gör man det för att man kan ladda lite hårdare utan att de börjar läcka. Laddtrycket blir lågt här men dom håller tätt bättre på det här viset. Det fungerar ypperligt på höga laddtryck och även på 0,4 bar, det vet jag med säkerhet så jag vågar påstå att det kommer att funka här också. Blir det problem så vänder jag på den helt enkelt. Lite läsning för den intresserade: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Har testat vända åt fel hål jag också och reaktionen på en sådan var alldelles för seg, tog en stund från att man släppte gasen tills den orkade öppna. Säkert många som vänder sina åt fel håll och kör så och har man den återcirkulerande hörs det inte så bra hur den reagerar.
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

kommer det nån plastkåpa över dumparna för om det inte gör det så skriker det ju kolla på mig jag är en dumpventil- tänkte på besiktningen... :!:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Blå silikonslangar hjälper ju inte besiktningsvänligheten heller.. :wink:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar