volvo140turbo skrev:
Ser ut att vara en fin motor att bygga på, hur lång och bred kan en sådan spis vara?
Går det att ha en sådan spis i en 140 tro ?
Kolla så inte oljan går över oljereturen som ni har satt in i tråget!
Då kommer aggregatet att klämma ur sig olja i kompressor och avgashus..
Har nyss varit med om det och kan säga att det är tråkigt..
men det finns ju pumpar man kan ta till i värsta fall
Har inte måtten men det är ju en redig pjäs lindrigt sagt! Bredden är just det som orsakat mest huvudbry faktiskt. Väger dock tydligen mindre än sexan i 735 t ex. V12an är en intressant konstruktion på många sätt. Den har ju aluminiumblock utan stålfoder sen har man belagt aluminiumkolvarna med ett tunt lager stål istället

Fränt, men vart ju lite bökigt när man ville hona upp cylinderloppen....
Tackar för tipsen på oljereturen där! Utloppen på turboaggregaten ligger över vad jag tror är nivån och det är fall hela vägen ner i tråget. Det blir på det magiska ****håret om det kommer över nivån i tråget eller inte. Det är egentligen ett mindre problem då vissa turbomotorer har returens ingång i oljepluggen i botten på tråget t. om.
Det viktiga är som sagt att oljan har fall hela vägen och inte några "svackor". Man vill också att oljereturen skall vara "öppen" dvs att returen måst kunna andas fritt mot t. ex. vevhuset. det kan man lösa genom att ha ett extra rör på strategiskt ställe i oljereturen som ansluts mot vevhuset.
Olika aggregat är olika känslig för detta. Man kan faktiskt klara sej med en grov returledning som går in under oljenivån utan problem för aggregatet. Jag vet inte om de här specifika aggregaten är känsliga för det här så jag tänker inte chansa. Får väl sänka tråget och pumpen i värsta fall
Porsche har ju en pumplösning annars, men det känns inte som ett alternativ.
Värsta 3d CADen du satt ihop där! Har klurat lite i dessa banor (och alla andra tror jag) också. Jag ska kolla lite noggrannare vart nivån i tråget hamnar innan det blir ett slutgiltigt beslut.