BMW 750 V12 Dubbelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Ha! Provkörningsrapport! :thumbright:
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Gasspjällen verkar vara lite osynkade, men det är normalt på dessa motorer, jag får lite olika undertryck på cylinderbankarna på tomgång. Men de synkar sej själv om man kör några repor över hela varvtalsregistret och motorbromsar på låg växel.

Den står på dubbdäck nu, men burn-vänliga däck ska på i morgon.

Tror jag lägger ner det där med att filma, -eller? :D
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
AntonD
För mycket laddtryck

Inlägg av AntonD »

dubbdäck är ju halkiga på asfalt;) :thumbright:
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Rallyfinnen »

Tips: bränn dubbdäck när det är mörkt! Slår fina gnistor så länge dubbarna sitter kvar.. :)
Tycker spjällen brukar synka rätt bra bara när den står på tomgång en liten stund.
Om jag minns rätt använder EML spridartiderna att synka spjällen med. Går den av någon orsak olika fett på var bank så kommer den att synka om spjällen tills båda sidor får samma bränslemängd, men då är ju luftmängden/undertryck i obalans.
Har ni kollat lambda?
Kan kanske vara luftläck i rören, LMM eller lamdasonder som krånglar.

Hoppas det flyter på nu så ni kan köra (och filma) lite!
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

HAHA, fränt tips! Ett gnistsprut :-)

Jag har en bredbandslamda som ska kopplas in, har svetsat i muttrar som är pluggade nu. Men problemet är ju att jag bara har just en bredbandare, kan bara kolla en cylinderbank i taget. Jobbigt på dessa motorer då dom ju i princip går som två separata 6or.

Har även avgastempgivare i grenrören, men de verkar lite kassa då jag får olika temp redan på tomgång. Ska kolla upp givarna på jobbet mot ett AVL-system som visar rätt om något, ska även kolla att insticket är samma på de båda sidorna. Kanske den missar på tändningen på ngn cylinder också, går inte riktigt rent. Men den har ju faktiskt inte gått så länge så adapteringen har nog inte gjort sitt än. Jag kan väl aldrig tänka mej att någon slang skulle läcka :hihi:

Har kvar lite pill med extrasprutet också, eller allt pill kan man säga för det ligger i en ICA-kasse i hallen. Ska montera in Map-sensor och tjuva in mej på varvtalssignalen och mappa spridarna mot det tänkte jag. Här blir det ju en frångång från principen med 2 "separata" 6or för det blir en MAP-sensor i ena cylinderhalvan som styr två parallellkoplade spridare, en i varje cylinderbank. Spridarna är från en Mitsubishi Starion och ger soppa för 100hk styck minst. Men hur långt pumparna räcker vet jag inte...

Men ljudet, eller sången rättare sagt blir man ju blöt i byxan av! Är 2x2,5" fram till kattarna (som är tomma) sen ett orginalavgassystem utan dämpning (ska ju se orginal ut hehe).

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Rallyfinnen »

Ja, lite fyrverkeri för att fira uppstarten hade ju inte varit fel :)

Jag kör originalpumpar på min, och 750 har samma pumpar (enligt etk), så dom räcker till över 500hk iallafall :)
Avgastempen kan ju visa rätt baserat på din mätning av undertryck i plenum. Är det sidan som har mindre undertryck som har högre avgastemp?
Om den missar och inte går på alla cylindrar så ballar ju också lambdaregleringen ur, så det kan ju vara orsaken till det hela.
Bara att dra en spridare åt gången och kolla vilken cylinder som inte vill vara med.

Antispinnen kommer att stå för backad tändning på laddtryck antar jag? :wink:
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Bra att veta om pumparna! Jag hade hoppats på att de skulle räcka till. Att den inte går riktigt rent är något som kommer lösa sej, har inte lagt någon större vikt vid det. Tempgivarna visar några grader olika när motorn är kall också så jag misstänker att de är lita kassa. K-givare är iofs rätt kassa på låga temperaturer. Innan lambda regleringen adapterat så kan det ju bli lite olika temperaturer också, men det där löser sej nog. Kanske går till sej av sej själv...

Antispinn? -Jag är ju ingen frisör, och jag gillar inte att gå runt i klänning heller :)

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Henka_
För mycket laddtryck

Inlägg av Henka_ »

hur går de för dej tokfan?
*Fyndig text*

Henke K
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Rallyfinnen »

Kom igen nu, så här nära färdigt har det aldrig varit förr!! :wink:
Vi väntar på en provkörningsrapport (med video)!
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Ja nu börjar det dra ihop sej på allvar! Skulle ut och sladda lite i ån som kallades Bergsgatan tidigare. Men ack så illa det gick, inget fel på bilen denna gång dock.

Sitter ganska slitna 205or på nu som är tänkta att offras på däckrökens altare. Problemet är att den sluttande infarten till garaget är mest gräs, -blött gräs. -Jag kom inte upp helt enkelt :) Tog sats så mycket jag vågade inifrån garaget, stod nos mot nos med Starionen, la i backen och laddade, men det gick bara inte! Kom ut så pass att jag kunde varmköra den lite sen körde jag in den och bytte olja.

Har byggt ihop kablaget till extrasprutet och det ser faktiskt mycket bra ut, fantastiskt nog så verkar det funka också. Givetvis så har jag gjort det seriöst med lödningar, pressningar, plastslang, krympslang och automotive-klassade kontakter. Det är delbart med en kontakt vid torpedväggen ifall man vill plocka ur det enkelt. Men jag testade ju inget innan jag satte ihop det, no guts -no glory.

Installerade windows-programmet och kopplade upp kablaget med mapsensor och spridare inkopplade. -Som allt annat i detta projekt så funkade det perfekt direkt! -Eller rättare sagt som inget annat i detta projekt så funkade detta faktiskt lysande :shock: En bild som är runt en timme gammal:
Bild

Men det finns ju såklart problem... Är ju inte världens smidigaste system det här trots att jag ska annvända det på enklast möjliga sätt. Jag får inte map-sensor signalen att vara stabil i programmet, hoppar runt i mappen som galen. Jag har en handpump som jag kan köra från -1 till +1,5 bar, utsignal 0-5v som vanligt. Sensorn är en Bosch 2,5 bar. Mäter jag med multimeter på sprutets ingång är signalen perfekt där. Men det jag ser på skärmen är väldigt ostlabilt. Hoppar mellan 0 och det egentliga värdet hysteriskt.

Jag kan se både råvärdet i volt och ett värde i bar efter egen kalibrering. Värdet i bar visar ingenting då den kalibreringen inte är gjord än. Men en (jäkligt o)kul sak är att den kalibreringen, volt vs bar måste man göra i DOS :thumbdown: Jag hittar ingen instruktion på det heller.

Är ju inte så noga egentligen då det är mest för syns skull, mappen bygger ju på signalen i volt som kommer in.

Är det någon som har erfarenhet av instabilitet i SMT6? (Ja jag vet att det är stenålders). Har läst en del om problem med att få till varvtalssignalen, men det har oftast visa sej bero på användaroduglighet. Det är inte osannolikt fallet här också...

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Jag tänkte att det kanske löser sej själv så jag kopplade in hela paketet i bilen. -Vips så funkade det perfekt! Signalspänningen var stabil och stämde bra mot sensorns karaktäristik. Det jag kan tänka mej gjorde skillnaden var att jag körde direkt från en batteriladdare när jag satt hemma i soffan. Det är ju ingen direkt stabil matning.

Varvtalssignalen funkade också fast jag fick chansa lite där, kopplingsschemat till styrboxarna i bilen visade lite olika stiftlayouter. Den visade inte rätt varvtal dock men det har med set upen i styrboxen att göra, jag har inte ställt in rätt antal tänder per varv.

Bredbandaren är inkopplad och kontoret börjar se trevligt ut nu.
Bild

Det som saknas nu är en seriekabel, den är ca 1dm från boxen nu. Samt att jag behöver en andre pilot som knappar lite på datorn när jag gasar. Inget av det ska väl vara så svårt att få tag i :)

Ja just ja, tempgivarna är fortfarande lite konstiga, ska kollas upp också.

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Intressant :thumbright:

Batteriladdare ska man akta sig för har sett modeller som ger 18 volt "fyrkants våg", alldeles superba att koka batterier med :thumbdown:

Snökedjor till uppfarten ? :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Hjorleifsson »

så jag åker bort 1 vecka om år och fröken behagar att bygga klart det enda av värde hon åstakommit någonsin på just den veckan :doh:

nu får du fan vänta me provkörningen tills jag är hemma iaf :hihi:
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Hjorleifsson skrev:så jag åker bort 1 vecka om år och fröken behagar att bygga klart det enda av värde hon åstakommit någonsin på just den veckan :doh:

nu får du fan vänta me provkörningen tills jag är hemma iaf :hihi:
Ser du sambandet med att det aldrig gått så bra som just den vecka du är borta? :wink:

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Rallyfinnen »

Fan, herrarna har en jävla humor! :-)
Roligt med lite uppdatering, jag var rädd att projektet skulle gå i ide igen, men så var ju inte fallet!
Grus, plankor, armeringsjärn, asfalt, betong, bärgare, vinch, konvertering till 4wd.. det finns alltför många sätt att få ut bilen för att du ska kunna avända det som ursäkt! :D
Skriv svar