STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Diskussioner för erfaret folk
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Pacman »

Precis en sådan turbo jag hade i min blå-silvriga 240 Erland. Den var stendöd under 3000rpm men sen vaknade den med en hästspark.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Jens Gustavsson »

de turbosarna hade sina glans dagar på -70 talet. i dag ska man inte hålla på med sånt. dåliga värknings grader på compressor och turbin sen kassa lager som bonus. skulle tro att en HX35 som är i samma storlek laddar tidigare men ger ca 20% mer vid ett bar och 30% mer vid 1.5 bar och vid 2 bar så sprängs To4 innan den är där :)

sjuka avgastryck kan man mäta upp också. men nu sitter den en sån på jonas motor och det går inte på nått enkelt sett få dit en modärnare turbo på grund av utrymme. men det mest intressanta nu är om toppen håller rent mekaniskt än fast jag tror den kommer gå betydligt mycke bättre.
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Deztallica »

En såndär turbo fick en polare för nollkronan, och den ska vi i med för att se vad som händer, på en rutten bil.
A/R 0.4 på avgashuset :shock:
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Pacman »

Nu tycker jag ni är lite elaka mot en fullt fungerande turbo!
Jag hade A/R 0,58 på avgas och A/R 0,60 på kompressor, ca 50mm inlopp i kompressorn och när Dan Andersson tittade på den så sa han lite löst att runt 400hk dög den till.
Jag laddade max på MSet, dvs 1,5 bar och det funkade kalas. Svarade med en hästspark nästan exakt vid 3000rpm och sen drog den bra till dryga 7000rpm där oljesticka och colaflaskor svämmade över av vevhustryck (original oöppnad B23ET, senare öppnad med lättad vev och stakar). Det hände några ggr att wastegateslangen kom för nära grenröret (Festo PU-slang för pneumatik) och då slog laddtrycksmätaren i botten direkt (2,2bar).

Turbo, grenrör (GIK gjutet) och wastegate (Audi S2) hamnade sen i en 740 en sässong och sen på hyllan i några år. Är numera sålt till ett budgetprojekt i Svedala...men prylarna är fortfarande hela och starka och kommer att skrämma nästa ägare med bara de kommer i maskin, och det tycker jag är ganska bra för en turbo som är designad på 70-talet och tillverkad på 80-talet.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6983
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Erland Cox »

Det ser inte ut som om Jens har designat grenröret, då hade det varit minst 3 gånger så långt.
Min T3-T4 hybrid på min Volvo turbo är värdelös så har nån en 15G eller 16T är jag intresserad.
Egentligen borde jag skaffat en liten twin entry turbo och gjort ett nytt grenrör men jag får se om jag kan hitta tiden.

Erland
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Jonas N »

15G 16T är väll ganska små agg ? Nej grenröret är egen design, skulle passa både i båten och bilen. Och visst passar det men så här i efterhand så är det inte riktigt optimal i något av fallen, varken prestanda eller lättmekat :doh:

Men nästa steg om det inte räcker med effekt i båten så får det bli nya grenrör som är anpassade mer för vart dom ska sitta och vilken prestanda man vill ha. Bättre att ha 2 bra grenrör än ett dåligt :lol:
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av j björk »

En sådan där turbo var den första jag hade på pv:n.
Precis som ni beskriver, inget först, sedan pang-fullt ladd :lol:

Men jag började tappa ladd över ca 5000 varv, hade över 2 bar vid 4-5k, vid 7500 hade jag ca 1,6..
Mätte inget mottryck, det var nog ett ganska okänt begrepp på den tiden för mig.

Luften ur turbon var nog rätt varm då, det blev bubblor i färgen på tryckröret mellan turbo och intercooler.
Jag har för mig att det var 48mm inducier i den turbon.

Lagren i turbon sade upp sig ganska snart efter den behandlingen :roll:

Bytte till en kina t70 turbo (61mm in) och fick öka bränslet 30-40% på ung. samma laddtryck som jag kommer ihåg det.
Och en jäkla skillnad på effekt..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland jag designar grenrör efter vad det ska användas till det finns inget grenrör som är bäst till alla motortyper eller användnings område.
hör av dig erland så fixar jag fram ett mycket bättre turbo än en 15G-16T.

Erland Cox skrev:Det ser inte ut som om Jens har designat grenröret, då hade det varit minst 3 gånger så långt.
Min T3-T4 hybrid på min Volvo turbo är värdelös så har nån en 15G eller 16T är jag intresserad.
Egentligen borde jag skaffat en liten twin entry turbo och gjort ett nytt grenrör men jag får se om jag kan hitta tiden.

Erland
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Roger Berglund »

jonas , har du kört nånting på senaste och utvärderat toppen ?
du har en här som är grymt sugen på en cnc 530 topp :mrgreen:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Jonas N »

Japp jag har kört hela helgen ca 50 liter, nu funkar det kanon bra. Den känns riktigt stark som sugmotor och när man passerar vid 4000 börjar det dra bra, och vid ca 5000-5500 ligger maxvrid. Den är dock mycket lättkörd och svarar bra på spjäll läge, man kan alltså reglera ladd med spjäll vilket var mer eller mindre omöjligt med gamla toppen.
Nu ska vi bara försöka lista ut varför det blev hål i den första prototyp toppen, men det kan vi kanske göra under resans gång. Så om Jens inte har allt för mycket att göra så ska vi försöka sätta igång en topp till som kan gå som testbänk i något fordon.

Jag laddar 1 bar nu och mot trycket ligger på ca 0.6 upp till 5500rpm men drar man till 6500 så passerar man laddtrycket. Alltså börjar jag närma mig gränsen för detta 70-tals aggregat :-(
Ska bruksköra lite mer på denna inställning och är allt fortfarande helt då snön kommer så kommer jag sätta ner motorn i båten för att se vad som händer.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Olofsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: ons jan 05, 2011 4:13 pm

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Olofsson »

Hur ser det ut med denna toppen nu?
Är den färdigutvecklad och går den att köpa? Pris?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Jens Gustavsson »

det har varit dåligt med tid för oss båda men vi har några i drift och de fungerar bra. ska försöka få några till toppar klara till hösten.

vi har inga exakta priser klara men ca 15000kr kompletta med typ sts 247 och med kvalitets fjädrar och titan retaners mm helt färdiga för montering är en bra gissning.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Jens Gustavsson »

har exprimenterat med en cnc 530 lite i dag och testat fräsa upp till 48 ventil och testat lite säten och ventiler och bästa hitils är denna flödning.

konstigt nog mest flöde över alla lyft med en 49mm ventil på 48mm säte? ska klura på det lite sen. tror jag har stål 4036 med 1.2mm säte och 60 grader under och nästan ingen topp vinkel ännu (har inte testat klart)

T9

mm/cfm/28"
2 55

4 100

6 136

8 168

10 197

12 210

14 216

16 220

kring 300fp/s i stora delar av kanalen och det betyder att det börjar bli svårt att få så mycket mer flöde på den arean i en 8v topp.

det är en minsta area som är mindre eller ungefär lika en standard 531 topp och en mycket jämnare hastighet i kanalen också. tror den ger ganska bra effekt i en bra motor.
vi såg ju testet på lars ganska snälla 2.5L motor med en portad 530, den gav ju grymt mycket effekt och vridmoment bara grov justerad några få timmar i min bänk med weber 50 och 98 oktan. men den toppen hade mer area.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6983
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Erland Cox »

Hur blev det med centreringen på CNC portningen, blev den bra?
När du slår i styrningar, får du exakt rätt reducering på sätet runt om?
Att jag frågar är för att jag själv är inblandad i en CNC kopiering av en port jag gjort.
Där blev centreringen inte vad man kunde önska och det gick hål i en av 3 körda toppar.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Pacman »

Är det inte just avsaknaden av toppvinkel som gör att den flödar bättre med större ventil...att flödet får bättre styrning och släpper ventilen i en flackare vinkel samt får mer stöd av förbränningsrummet som diffusor?
Med mindre ventil och utan toppvinkel går flödet för rakt in i cylindern och får avlösning dvs virvlar runt ventilkanten...och saknar diffusorstödet från förbränningsrummet.

Prova att fräsa ner lite hårdare så du får toppvinkeln med.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar