Dags för en liten uppdatering kanske
Mot alla odds bara fungerar det och Corvetten är fortfarande hel.
Jag var till motorbanan i Härnösand den 6/8 och provkörde lite med dom slitna bakdäcken som satt på bilen. Det var halt men det gick ju bra att göra rök iallafall och det blev svarta streck från start till mål.
Först körde jag mot en Buick Grand National två gånger. Fräna men fula bilar. Tyvärr rödlyktade han andra gången innan jag hade hunnit gå i stage, det var lite svårt att se granen. Han hade kört 402 meter på 12.8 tidigare om jag kommer ihåg rätt. Han hade MT ET Streets på och betydligt mindre problem med fästet.
Det blev även en körning mot en nyare Camaro som jag inte vet mycket om.
Och sist en solorepa där jag hade tänkt försöka behålla fästet. Men jag såg en fotograf i backspegeln så jag var tvungen att gasa lite i starten. När jag försökte få fäste en bit ut gick trean och lockupen i så jag tappade massor med varv sista biten. Tiden blev ändå ca en sekund bättre än dom andra.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-06_1.mpg
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-06_2.mpg
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-06_3.mpg
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-06_4.mpg
Hittade resultaten på forumet i onsdagar.se.
Här är resultatet från 201 meter 6/8.
Bilar
1) Jonas Bylund - T 8.744s - TS 147.22 km/h - RT 0.489s - 60ft 2.218s
2) Daniel Forsberg - T 8.950s - TS 128.05 km/h - RT 0.217s - 60ft 2.202s
3) Micke Burman - T 9.091s - TS 126.05 km/h - RT 0.702s - 60ft 2.175s
4) Björn Freed - T 9.430s - TS 116.81 km/h - RT 0.480s - 60ft 2.051s
5) Pelle Sahlin - T 9.787s - TS 115.05 km/h - RT 0.458s - 60 ft 2.384s
6) Oscar Selling - T 9.849s - TS 114 km/h - RT 0.534s - 60ft 2.285s
7) Gumman - T 10.888s - TS 103.45 km/h - RT 0.447 - 60 ft 2.568s
Jag är inte alls nöjd med avgassystemet efter turbon. Det är aldeles för klent. Jag har börjat med att bygga om från växellådan och bakåt. Det ska bli ett y-rör efter downpipen så att jag kan använda dubbla 3" runt lådan. Jag monterade en smidig flexbit på varje sida om lådan för att slippa ha någon på det nya y-röret jag ska bygga. På grund av tidsprist svetsade jag ett tillfälligt 4" rör efter bakaxeln istället för dom två fullflödesdämparna som ska sitta där egentligen.
Gamla som byggdes för headers när jag hade kompressorn:
Nya:
Nu har det varit onsdag på motorbanan igen och det blev bättre tider än förra gången.
I första körningen försökte jag bara hålla den på bromsen men jag gasade lite för mycket så jag gled fram med låsta framhjul och rödlyktade. Jag upplvevde även något nytt med nya avgasröret. Motorn gick en stund på varvstoppen i slutet på tvåan. Växellådan är datastyrd och växlar på motorvarv. För att växellådan inte ska direkt växla 2-3-4 innan motorvarvet hinner sjunka igen finns en inställning med minsta tid mellan växlingarna. Den är ställd på 1.5 sekund, men det är tydligen för lång tid nu eftersom motorn går en stund på varvstoppen.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_1.mpg
Andra repan var mot Gunnar Jansson som är huvudägare av motorbanan. Det sitter en relativt pigg bigblock 396 med mauell i SS Chevellen.
Nu använde jag en microbrytare som flyttar varvstoppen i MSD-boxen till 3000 varv. Alltså full broms, full gas och hålla knappen. Vid gröns släpper jag knappen och bromsen samtidigt. Tyvärr fanns det inte tillräckligt med fäste för att starta så och det hörs att däckskriket slutar strax före halva sträckan. Efter däckskriket hörs varvstoppen igen innan 3an går i.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_2.mpg
Tredje körningen blev den bästa och mot den enda bilen som bjöd riktigt motstånd. En 1923 Ford med stor kompressor, stora däck och en vikt på 860 kg.
Även nu använde jag knappen men försökte hålla igen lite på gasen när jag väntade på grönt.
Resultatet blev 7.094 sek med 170.40 km/h och en 60fot på 1.820 sek.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_3.mpg
Även sista körningen blev mot rodden. Jag gjorde en sämre start men kom ikapp mot slutet.
http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_4.mpg
Alla avgser går fortfarande ca 1 meter genom ett enkelt 3" , men det blev tydligen bättre iallafall. Med nytt främre rör blir det ju dubbla 3" och det borde göra en hel del på mottrycket efter turbon.