Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6988
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hur mycket soppa tryck ger en Holley röd? Har du tanken bak har du rå X g X h i bränsleledningen. Accelerationen är som jordens dragningskraft mot tanken dvs. g. Rå är bränslets densitet och h är höjden på vätskepelaren. Jag tror att du har för mycket acceleration för att en Holley röd ska kunna hålla trycket. Byt till en blå som jag vet räcker eller sätt tanken fram. Montera alltid regulatorerna framför förgasarna så att det nerreglerade trycket inte behöver gå mot accelerationen. Jag ser att du har regulatorn bakom motorn och det går inte. Erland.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Det ligger nog mycket i det du säger, Erland. Man tänker inte på det där.
En Holley röd ger 6-7 psi.
För snart 20 år sen körde jag med ett lustgassystem från Bjäreborn i min gamla Amazon. 100 hk bestyckning, det funkade klockrent. Jag har ju bilen hemma igen så jag gick ut och tittade. Där satt en Holley blå!
Jag tror att jag ska sätta allt framför motorn istället, jag har ju gott om plats.
Tändningen skulle sänkas 4-6 grader med den bestyckningen, läste jag. Men 32 grader är kanske för bra. Ska köra med B8HCS nästa gång.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6988
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag tror problemen beror på bränsletrycksfall. Ändrar du så som du skrev så kommer det att fungera. Var ska du köra nästa gång? Vet du om nån billig PV? Erland.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Nästa gång blir den 13 juni då MK Brinkarna har körningar på Emmabodabanan. Då hoppas jag att allt fungerar som det ska.
Hade du frågat mig om en PV för ett halvår sen så hade jag haft en till salu, men den är såld nu. Dyker det upp nåt så hör jag av mig.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Här är en bild på gamlingen, en -66 som jag köpte i originalskick då jag tagit körkort för sådär 50 år sen, känns det som. Den byggdes om till detta skick 1987-1988. Såldes 1993 och köptes tillbaka för 6-7 år sen, av rent nostalgiska skäl. Vad det ska bli av den nu vet jag inte, men den ska väckas en dag.
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur går det?
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jens Gustavsson skrev:hur går det?
Jag var på Emmabodabanan i lördags, men det regnade bort helt. Inte en repa blev körd, hade så gärna velat testa. Har dock inte fått till lustgasen riktigt än. Vi körde den på rullarna dan innan, men den gick inte rent över hela registret. Kanske beroende på att den gick fett, men jag vågade inte bestycka ner bränslet då tvåans stift såg mycket ljusare ut än dom andra. Det var också tvåans stift som var bränt när jag körde på EDPS sist. Har inte hittat nån orsak än. Vi körde gasen mellan 4500-7500 rpm, upp till 6000 bluddrade den en del, sen sjöng den ut fint.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du har inte tillgång till nån BB lamda?

såg tvåans stift ljusare ut även utan gas?

det stiftet som gått sönder förut också?

har du kollat förtändningen på alla cylindrar?

du har inge skräp i acc pumpen på den cylindern? (hi-speed berikningen)
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

var uppe i emmaboda, retar mig också på att de inte blev något kört, jag hade gärna sett va din amazon hade kunnat prestera.
mest retliga var att på söndagen var de kanonfint när dom körde superstage banan..
team weber power
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jens Gustavsson skrev:du har inte tillgång till nån BB lamda?

såg tvåans stift ljusare ut även utan gas?

det stiftet som gått sönder förut också?

har du kollat förtändningen på alla cylindrar?

du har inge skräp i acc pumpen på den cylindern? (hi-speed berikningen)
Tyvärr så kollade vi inte stiften när vi körde utan gas. Jag har ingen lambda i bilen, men vi hade en monterad bak under bromsningen. Den visade fet blandning i det område där den gick orent. Vi hade nozzle och rör borta till tvåans cyl, men hittade inget konstigt. Vi körde väl 4-5 gånger med gas, sen ville jag inte plåga den stackaren mer, ville ju ha den hel till dan efter. Jag vet inte vad original 6-bultstakar pallar heller.... Tändning är kollad bara på ettan, menar du att det kan skilja mycket på de andra? Ska kolla igenom förgasarna också, dom har legat ett par år, och jag hade inte tid att gå igenom dom tidigare.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Så har man varit iväg och gasat lite igen, den här gången i Säve, Göteborg. Jag har byggt om lustgassystemet och lite annat, och nu funkade det bättre. Jag började med 100 hk bestyckning. Efter en första skitrepa, så blev det i andra vändan 12,14/190 med hjulspinn på ettan och tvåan. Tredje repan var fästet lite bättre, och nu blev det nytt pers med 11,48/193. Efter ett par skitrepor på grund av handhavandefel med lustgassystemet :doh: :doh: så åkte större munstycken i. Och nu bar det iväg bättre. 11,13/197. Efter målgång gick den bara på tre burkar, jag misstänkte direkt ett bränt stift. Mycket riktigt, tvåans var ihopsmält. Jag bytte stift och bestyckade upp bränslet. Ut igen, men nu missade jag tvåan, lådan började kännas lite trög att växla. Jag körde runt direkt för att försöka hinna med en repa till, men då bröt dom precis för dagen. Synd, jag hade så gärna velat köra en 10:a och 200 km/h. Men jag är jättenöjd ändå. Det enda jag inte är nöjd med är 60-fotstiderna, jag hade väntat mig bättre.
Bild
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Fan va fränt!! Grattis till fina tider!!
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Nisse_Bravo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tis apr 18, 2006 2:09 pm
Ort: Linköping

Inlägg av Nisse_Bravo »

grattis till en kanon tid!! 10:an sätter du nästa gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright:

härligt att du närmar dig tian med så dåliga 60 fotar, när du får till dem så blir jag orolig på ricktigt :)

du skulle fått fara till en riktigt prepad drag race bana med mycket klister.


slutfarten på 201m tycker jag avspeglar ca 208km/t på 402m :shock: om inte stiften brinner upp och växligarna skulle flyta bra. MYCKET INPONERANDE!

jag har köpt på mig två nya lådor och lite andra små grejor om jag måste ta tillbaka mitt B20 rekord.

som det känns nu så är det du och eric wiklund som är största hotet :)

jag har ju kört 1.49 i 60 fot som bäst, skulle du komma dit så går nog din bil 10.61 också :thumbright:

jag ringer nån kväll och snackar lite B20 mvh jens.

min bästa tid är..... 1.58/6.83/10.61/163km/t/205km/t
men jag har kört som bäst... 1.49 60fot, 168km/t på 201 och 208km/t på 402m på olika repor, men då har det inte blivit nå bra tider i övrigt.

Bild
Grefven

Inlägg av Grefven »

denna amazonen får mig att gå ur korvkön.
Skriv svar