Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Du kan nog vara lugn ett tag till, Jens. Jag tror inte jag kommer att få tillfälle att köra på nån riktigt preppad bana i år. Som det ser ut nu så blir det inget Action Meet i år för min del. Där blir väl fäste så det räcker annars, en vecka efter Veidec tävlingen.
Undrar just hur mycket lustgas motorn skulle klara att ta emot....man kan ju faktiskt bestycka upp lite till. Då du Jens! :twisted: :twisted: :twisted:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lindqvist Racing skrev:Du kan nog vara lugn ett tag till, Jens. Jag tror inte jag kommer att få tillfälle att köra på nån riktigt preppad bana i år. Som det ser ut nu så blir det inget Action Meet i år för min del. Där blir väl fäste så det räcker annars, en vecka efter Veidec tävlingen.
Undrar just hur mycket lustgas motorn skulle klara att ta emot....man kan ju faktiskt bestycka upp lite till. Då du Jens! :twisted: :twisted: :twisted:
fins det inga ricktiga tävligar där nere? din bil kan ju säkert klassa in i många olika klasser, har du nån lisens? kanse behöver en plåt under motorn?

kom till fällfors nästa helg annars kanse till sunsvalls sista tävlig. kanse jag har satt ihop 142 då så vi kan mötas i ett B20 race :) ?

med tanke på slutfarten på och de brända stiften så kanse du skule bestycka ned lustgasen lite istället och satsa på att få köra på en ricktig stripp istället där du mest troligt då skulle köra en 1.53/ 6.75/165 och 10.50/206 och slå mig

:thumbright:
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Licens har jag, men det finns inte så många ställen att köra 402 m på i närheten. Emmaboda är ju nära, 6-7 mil, men aldrig preppat. Uråsa är lika nära, men där blir inga körningar i år, och där är heller aldrig riktigt preppat. Malmö har en kanonbana, men den är bara 201m. Det är lite väl långt att åka till dom ställen du nämner, annars hade det varit jävligt kul!

10,50 känns lite avlägset, men man vet aldrig. 60-fot under 1,50 är nog möjligt, förra året hade jag 1,55 på mantorp, min enda repa där, och den var inte optimal precis. Jag skulle behöva nya slicks också, dom jag har är urgamla.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Vad kör du med för tändsystem? Tidigt i tråden ser det ut som en Ford tändspole på torpeden.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jag hade ett Prospark fördelarlöst till förra motorn, med Fordspole. Det följde med motorn när den såldes.
Nu kör jag med MSD 6al.
murre
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: sön maj 18, 2008 2:58 pm
Ort: Haninge

Inlägg av murre »

Vad händer här då? :)
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

I stort sett ingenting. Jag vill bygga ny maskin igen, får se om jag får ihop nåt. Jag skulle börjat för nån månad sen, men 100 andra saker kommer ivägen som vanligt.....
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Så fick man ihop bilen igen till slut, men man var ju sent ute som vanligt. För två veckor sen började jag sätta ihop en ny motor. Som tur var så byggde jag en topp redan i vintras, så den biten var redan klar. Motorn fick offsetslipad vev med 85 mm slag, B230 stakar och 90,5 mm VW Mahlekolvar. TG 984 stålkam, Weber 48:or och grenrör användes från förra motorn.
Dagarna innan årets premiär satte jag i en båge i bilen, och fick också ett par 740 fälgar breddade två tum inåt. Dom blev perfekta till mina nya 8,5 tums slicks. Jag fick modifiera lite vid övre fjäderinfästningen för att dom skulle gå fritt inåt, men det var lätt fixat.
Trots taskigt väder så åkte vi till Emmaboda i hopp om uppklarnande. Det slutade regna vid tiotiden, men det var så fuktigt i luften så banan var inte hyfsat torr förrän vid tvåtiden. Då hade dom kortat ner till 201 m. Två repor per klass blev det. När det torkat lite mer så fick vi köra en 402 m repa, men bara 201 m tiderna räknades. Dom flesta klagade på hal bana p.g.a. regnet och kylan, men jag är jättenöjd med mina 60-fot, den sista på 1,59. Och lustgasen funkade bra.
En liten filmsnutt på 402 m repan: http://www.youtube.com/watch?v=WmhkZPmv_q4

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

vilken tid ! :shock: med b20 sugmotor .
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fina tider, tian är nära :thumbright:

berätta mer om hur gasen och resten av bilen repan kändes.

fungerade chassit bra på 1.59 repan? va det motorn, däcken, eller banan som begränsade ännu snabbare 60 fot?
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jag tyckte lustgasen funkade bra. Jag körde 100 hk de två 201 m reporna. Sen bytte jag upp till 125 hk bestyckning. Jag var rädd för att banan inte var tillräckligt bra för att gå upp till 150 hk. Kall asfalt, regn som knappt torkat och i övrigt opreppat är ju inte de bästa förutsättningarna för bra fäste. Men jag tyckte bilen uppförde sig bra i starten. De nya däcken var nog ett rejält lyft. Jämför man med Säve förra året så hade jag bättre 60-fot nu, på mycket sämre bana. Tid och hastighet på 402 m var i stort sett samma som då, fast nu med 25 hk mindre gas och över 30 kg tyngre bil. Lite bättre motor i år. Jag hoppas tian sitter nästa gång.
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

kul å se att dääcken funkar bra synd man va tvungen att sälja dom
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6988
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Gott ryt i bitarna. Fanns det nån gas kvar efter att du hade luftat? Startern verkade vänta på att däcken skulle kallna. Jag får snart göra ett ryck med mina bitar men jag har så mycket kundjobb. Vilken kolvbultshöjd på kolvarna valde du och hur mycket fick du plana blocket? Erland.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jag får nog ha lite mindre hål i purge-röret , för det var fan vad det blåste ut gas! Det ser man inte inifrån, men när jag kollade filmen så.... !!!
När jag beställde kolvarna fick jag uppgift på 34,5mm komphöjd, men dom var bara 34mm. Blocket får planas ca 3 mm. Jag tror 92 mm kolvarna finns i 34,5 mm komphöjd.
Hoppas du får ihop en motor snart. Men i din bransch brukar det ju vara mer än fullt upp så här i säsongsupptakten.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6988
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det känns som om jag bara får beställt delar och får upp blocket i ett motorstöd så kan det hända grejer. Lite längre stakar kanske hade varit en ide'. Om nu Parner har. Då slipper jag göra bussningar till 230 stakarna. Annars får jag plana blocket. Erland.
Skriv svar