Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Re: Jakten på Salt&Peppar
Ser ut att kunna bli en frän topp.
Angående förgasarna, ser att tryckpinnen till accpumparna saknas på dom två man ser.
För visst skall du ha dom? Justeras på den vita platsen, vid ett rupp på gasen skall den inte hinna kissa på trottlarna, utan spruta in i härligheten, hmmm hur lät det.
LYCKATILL SKALL BLI KUL ATT FÖLJA, BJUD PÅ MYCKET BILDER.
Mvh Sjödin
Angående förgasarna, ser att tryckpinnen till accpumparna saknas på dom två man ser.
För visst skall du ha dom? Justeras på den vita platsen, vid ett rupp på gasen skall den inte hinna kissa på trottlarna, utan spruta in i härligheten, hmmm hur lät det.
LYCKATILL SKALL BLI KUL ATT FÖLJA, BJUD PÅ MYCKET BILDER.
Mvh Sjödin
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Re: Jakten på Salt&Peppar
Förgasarna har suttit på en B230 förut. Han använde bara accpumpen på en förgasare, det räckte. När han hade alla kopplade, så fick den för mycket vid gaspådrag. Jag kanske klarar mig helt utan, det blir ju ingen gatkörning för min del.
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Re: Jakten på Salt&Peppar
Idag har jag fräst insugskanaler. Herregud vilken tid det tar när man inte har riktiga grejer. Jag använder vår gamla Sajofräs på jobbet. Det enda den används till i vanliga fall är enklare fräsning i aluminium med 12 mm pinnfräs. I övrigt finns inte mycket tillbehör till den, så jag har fått jaga fatt i lite större pinnfräsar, spännhylsor och diverse andra doningar köpta på Tradera, bl.a. för att få ihop det. Lyckades också få tag i en ställbar fräs, arborr eller vad det nu heter, för några år sen. Å inte kan man nåt om fräsning heller, men jag fräser ändå
Allt går att lösa med lite envishet.
Kanalerna ska tas upp ytterligare i ingången, längre ner är jag ganska nära rätt dimension. Och så ska ju grytan och svängen slipas.





Kanalerna ska tas upp ytterligare i ingången, längre ner är jag ganska nära rätt dimension. Och så ska ju grytan och svängen slipas.



Re: Jakten på Salt&Peppar
alltid lika fränt att se dina pro
jekt

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar
sånt här är ju skitkul
uppdatera mycket.

MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Jakten på Salt&Peppar
Blir det rullkam?
/Christer
/Christer
Bromsning av motorer. Flödestestning med Flowquick. Topplocksportning. Motorbyggnation.
Laserskärning mm
Jönköping.
Laserskärning mm
Jönköping.
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Re: Jakten på Salt&Peppar
Det kommer info om bottendel/kamaxel så småningom....
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Re: Jakten på Salt&Peppar
Morgonen har ägnats åt portning av insugskanaler. Vad ska man annars göra en söndagsmorgon....
Har inte kört upp ingången än, annars börjar kanalen få rätt form. Jag ska försöka lägga ner innerradien lite till. Men det känns som man är lite fegare på denna toppen, det är så mycket jobb som går till spillo om man slipar hål.





Har inte kört upp ingången än, annars börjar kanalen få rätt form. Jag ska försöka lägga ner innerradien lite till. Men det känns som man är lite fegare på denna toppen, det är så mycket jobb som går till spillo om man slipar hål.




Re: Jakten på Salt&Peppar
Ser mkt fint ut. Motorn gick verkligen bra på emmaboda när ja var där. Häftigt att en sugis kan prestera så.
Lycka till säsong 2011.
Mvh Fredrik
Lycka till säsong 2011.
Mvh Fredrik
Re: Jakten på Salt&Peppar
Mycket kul att följa ett sådant fint bygge!
Av rent intresse, det blir inga problem med med tanke på gjutjärnets och aluminiumets olika värmeutvidgningskoefficient?

Av rent intresse, det blir inga problem med med tanke på gjutjärnets och aluminiumets olika värmeutvidgningskoefficient?
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Re: Jakten på Salt&Peppar
Jag har inte bestämt än hur stor ingången ska vara på insugskanalen. Kanalen ska kona första 25-30 mm. Jag ska räkna lite på insuget först så får jag se hur mycket jag behöver ta upp i toppen.
Har karvat lite i avgaskanalerna också idag.

Har karvat lite i avgaskanalerna också idag.

- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Re: Jakten på Salt&Peppar
Jag ser inga problem med aluminium mot toppen, Weberinsug i alu på B20 funkar ju bra t.ex.Johnny skrev:Mycket kul att följa ett sådant fint bygge!![]()
Av rent intresse, det blir inga problem med med tanke på gjutjärnets och aluminiumets olika värmeutvidgningskoefficient?
Jag har för mig att Kalle P hade en liknande lösning på gamla optiflowtoppen, där insuget var vinklat över kanten på toppen, så att säga.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7006
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar
Det är synd att man ska behöva vara så rädd att göra hål när man portar B20.
Hur är egentligen vattenkanalen på R sport toppen?
Är det samma som en vanlig topp så att godset är tunnare från början?
Skulle vara kul om det fanns någon som visste.
Hur stor blir motorn?
Erland
Hur är egentligen vattenkanalen på R sport toppen?
Är det samma som en vanlig topp så att godset är tunnare från början?
Skulle vara kul om det fanns någon som visste.
Hur stor blir motorn?
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/