Sida 1 av 44

Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Postat: tor jun 05, 2008 11:11 pm
av Lindqvist Racing
Har, som en del kanske vet, trimmat B20 sugmotorer ett antal år (sisådär 20+ år) till och från. Tänkte gå över till V8 i början av 90-talet då jag sålde min gamla Amazon och köpte mig en Nova -66. Familj och annat gjorde att Novan blev stående. Av en händelse "blev jag med Amazon" igen -02 och motorn byttes ganska snart till en vässad sak. Ett par dagar innan "En dag på strippen" -02 kom jag på att man kanske skulle testa lite på strippen. Bakaxeln svetsdiffades och lite snabblättning gjordes. Motorn var då på ca 225 hk. Tid 14,00 sekunder.
De följande åren lättades bilen lite efterhand. Ny 2,5 liters motor byggdes och förfinades med åren, och -06 var jag nere på 12,80 tider.
I januari -07 bestämde jag mig för att flytta tillbaka motorn en bit för att få lite bättre viktfördelning och kanske bli av med några kilon till. Här följer lite bilder på operationen. Motorn flyttades 27 cm bakåt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bakaxeln byttes också till en M30 från en 142:a med 4,88:1 och lamelldiff. Hann med nöd och näppe bli klar till maj. Operationen visade sig ganska lyckad, bästa tid -07 blev 12,41.
-08 inleddes med ett besök på dragracingmarknaden i Norrköping där jag träffade gamle bekanten Göran Bjäreborn. Han var där och visade upp framvagnsprylar för dragracing som han bygger själv. De där små fina fjäderbenen fastnade på näthinnan, och en vecka senare kontaktade jag Göran. Ytterligare en vecka senare hade jag bestämt mig, det där tunga aset till originalframvagn skulle bort.

Jag började med att knåpa ihop en jigg.
Bild

Bilen uppsatt på jiggen och demontering i full gång.
Bild

Originalframvagn med bromsar vägde ju en del.... motsvarande delar som skulle dit, under 25 kg.
Bild

En del av fjolårets jobb förpassades till soptunnan.
Bild

Sen påbörjades uppbyggnaden av det nya. Fick låna mockup fjäderben av Göran vilket underlättade mycket.
Bild
Bild
Bild

Funderade på motorplåtar, men det verkade krångligt att lösa, så det fick bli så här i stället.
Bild

En 240 kuggstång användes, här tillsvarvad och med lite snyggare fästen.
Bild

Lite färg på skrotet.
Bild

Kom på att jag nog hinner bygga ett nytt grenrör också. Gott om plats fanns ju nu att dra ut rören utanför rambalken.
Bild
Bild

Ihopmontering har börjat med nya fina prylar.
Bild

Äntligen nere på backen igen.
Bild
Bild

Låg och fin framtill blev den, ca 75 mm lägre än innan. Skulle vilja ha ner den en bit till bak också men det börjar bli lite tight till skärmkanten.
Bild

Klar dagen innan premiären i Emmaboda. Ny kam var också på plats i motorn. Nu blev det klassen Extreme street p.g.a. framvagnen, men skit samma, nu kör jag bara för en bra tid. Första repan med lite småhalt i starten slutade med 12,23 - 176. Kändes väl rätt så ok, 60 fot på 1,83. Andra repan var 60 foten 1,74 men samma tid och 175 i mål. Då började man ju fundera lite om allt stod rätt till i maskinen, den kändes lite seg. Sista repan var 60 foten nere i 1,64 men tiden bara 12,21 och 173 i mål. Då var det bara att packa ihop. Veckan efter plockades motorn ur och ganska snart hittades felet. Kan bara säga att när man har bråttom så är det lätt att glömma att dra åt allting.......pinsamt! Nåja, inga allvarliga skador så motorn var snart ok igen. Passade på att åka iväg med motorn till Görans Motorteknik och få den bromsad. Det visade sig att nya kammen, TG 990, och nya grenröret hade gjort nytta. +10 hk mot innan.
Bild

Så nu fortsätter jakten på första elvan, och sen.....

Postat: tor jun 05, 2008 11:25 pm
av Kadett4wd
Såg den där på Emmaboda.. lät redigt vass, trodde nästan det var en Wankel först.
men sen läste jag en dekal i bakrutan =)

Postat: tor jun 05, 2008 11:30 pm
av c_wester
SkitCoolt!! Det e allti rolit att få lite(Korr. Mychet) berättelser o beskrivningar om byggen ... MERA SÅNT!!!

Postat: tor jun 05, 2008 11:54 pm
av Martin H
äntligen en tråd om denna motor/bil :thumbright:

Postat: fre jun 06, 2008 12:22 am
av Allibow
BALL! mycket snyggt där!

270hp b20 de är väl jävligt bra gjort?!!

hur är torpedplåten gjord? pressad eller är den bockad för att få dom tjusiga vecken?

impad

Postat: fre jun 06, 2008 12:25 am
av effe
som föregående äntligen en tråd mycket imponerad snyggt o välbyggt mvh effe

Postat: fre jun 06, 2008 8:39 am
av Göte
Hel rätt :thumbright: Blir det uråsa på lördag?

Postat: fre jun 06, 2008 9:48 am
av weber-power
varför turbo när de kan bli såhär trevligt :lol: :thumbright:

helt underbar motor och bil stefan 8)

Postat: fre jun 06, 2008 10:17 am
av Wezzli
Så jävla vackert gjort

Postat: fre jun 06, 2008 10:31 am
av Jens Gustavsson
det ska bli mycket kul att följa denna tråd :thumbright:

jag kommer med 100 frågor lite senare, ska lasta släpen nu, vi ska till piteå i helgen och sätta en 11:a med erics b20 142 :)

Postat: fre jun 06, 2008 7:14 pm
av Lindqvist Racing
Göte skrev:Hel rätt :thumbright: Blir det uråsa på lördag?
Nej, det blir inget Uråsa den här gången. Jag upptäckte lite problem med rullvipporna. Axeln till en av rullarna hade vandrat ut en bra bit. Jag vet att andra har haft samma problem med dessa vippor. Tur att jag lyfte på kåpan nu och kollade. Måste åtgärda detta först, jag kör nog på Brinkarnas träff nästa helg.

Postat: fre jun 06, 2008 7:26 pm
av Driddler
Någon speciell anledning att du inte använder stummonterade motorfästen?

Kanske du skulle använda bilen även på gata?

Härligt med Amazoner. Har en själv och blir helt klart sugen på att hitta på något. När mitt nuvarande projekt är klart :)

Postat: fre jun 06, 2008 9:56 pm
av NOS-Johan
272hk i en sug-B20 det är så jävla häftigt...
För ett par år sen hade du 250hk som mål sen skulle du lämna B20.
Men effekten ökar för varje år, vad har du nu för mål...300hk!?
Salt o Peppar rekordet får nog ge vika innan säsongen är över, vi hoppas på en 11:a redan nästa helg...

Postat: lör jun 07, 2008 1:42 am
av Jocke E
270 i en sugis b20 :shock: wow! fan de är ju hundra mer än jag har i bemmern :? :)

Postat: lör jun 07, 2008 5:48 am
av tzanek
läckert bygge :thumbright: