Ascona A, första provturen efter motorbytet

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

The skrev:farlig placering av boxen till insprutningen om du kör när det regnar :P
Omplacering är på G :wink:
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Här är kolven, har spruckit ganska mycket.

Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

ajaj vad den har spikat! dags att kolla upp tändning på last?
Bild
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Fixa lite diverse grejor ikväll.
Hade vänt kopplingslamelen fel så det gick inte så bra att koppla :doh:
Så jag tog ner lådan o fixa det.
Skrota mitt tryckvakts system för det pyste luft om tryckvakterna där det inte ska, fick inte ordning på det.

Det nya nu är en progressiv malpassi 1:1,4 regulator.
Och vakum klocka på fördelaren från saab turbo som säker tändningen en aning vid laddtryck.
Hitta några sabb turbo spridare också men det vissa sig efteråt att dom var lågohms så ikväll vart det orginal spridarna flödar 200 cc/min @ 250 kPa

Just nu kör jag med 15 graders tändning vid ca 1500 varv vet ej vid laddtryck.
50 psi soppatryck på tomgång och ca 0.1-0.2 bars laddtryck när man kör, Inget ladd alls stilla.
Har ca 7.8-8.0 i komp
Så det är ganska safe just nu.

Är just nu lite starkare än innan men varvar upp segare tycker ja.
Slänger nog upp lite bilder imorgon
Senast redigerad av K.jonsson den ons okt 24, 2007 10:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jimmy karlsson
För lite laddtryck

Inlägg av jimmy karlsson »

mantadifen passar även rakt av i ascona A axsen så slipper du att den blir för bered slipper du gnället på bil provningen jag vet inte hur många gånger dom har met min bak axsel så lenge du inte har mer nen 160 hk å 200 noton på bakaxsen så dehöver du inte jöra not ått karosen eller bromsar så lene som du inte har bykt på non mindre en 1600 karos så sks det inte va några bekymer å tupa den
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

har du aldrig haft nån koll på tändningen vid laddtryck eller varför spikade den sönder? varför skulle du ha laddtryck när du står stilla? :roll:
eftersom du har ca 3,5 bars grundtryck kommer det ju bli rätt mycket med lite ladd, nästan 6 bar...
Jimmen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Jimmen »

Du kan ju fila antingen på niten eller armen på vacumklockan och på så sätt bestämma hur mycket den ska sänka på tryck. Sänker ca 5 grader per mm du filar bort. Jag har röda 350cc Saabspridare från 900 och jag tror dom är lågohmiga, men det har jag kört med hela sommaren utan att bränna ner något.
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Jimmen skrev:Du kan ju fila antingen på niten eller armen på vacumklockan och på så sätt bestämma hur mycket den ska sänka på tryck. Sänker ca 5 grader per mm du filar bort. Jag har röda 350cc Saabspridare från 900 och jag tror dom är lågohmiga, men det har jag kört med hela sommaren utan att bränna ner något.
Okej jag hade tänkt att försöka göra niten justerbar, ersätta den med en skruv eller liknande.
Är det röd rand eller är större delen av spridaren röd?
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Vart inga bilder men nu laddar det 0.5 bar så det börjar röra på sig ganska bra nu :twisted:
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

larsat skrev:har du aldrig haft nån koll på tändningen vid laddtryck eller varför spikade den sönder? varför skulle du ha laddtryck när du står stilla? :roll:
eftersom du har ca 3,5 bars grundtryck kommer det ju bli rätt mycket med lite ladd, nästan 6 bar...
Hade ingen extra soppa första gången + ingen koll på tändningen.
sänkt soppan en anning idag men vill vara på säkra sidan en så länge.
Om regulator står på 3 bars grundtryck så har man 7 bars soppa tryck vid 2 bars laddtryck, med min regulator. Det finns ett bra diagram på det på misabs hemsida längst ner vid regulatorerna.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja 7 bar men det motsvarar ju 5 bars bränsletryck på spridarna eftersom man har 2 bars mottryck iom laddtrycket på undersidan...
7-2=5 eller?
isåfall flödar spridarna ca 29% mer än med en linjär BTR...
det låter ganska mycket? får du inte problem med bludder då istället & sotiga stift?
kör man på E85 kan det kanske fungera bättre..
har ingen erfarenhet av proggressiva BTRer, du kanske vet mer?
Jimmen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Jimmen »

Okej jag hade tänkt att försöka göra niten justerbar, ersätta den med en skruv eller liknande.
Är det röd rand eller är större delen av spridaren röd?[/quote]

Så kan man göra. Större delen av spridaren är röd och dom är ganska lagom stora om man ska åka e85.
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

larsat skrev:ja 7 bar men det motsvarar ju 5 bars bränsletryck på spridarna eftersom man har 2 bars mottryck iom laddtrycket på undersidan...
7-2=5 eller?
isåfall flödar spridarna ca 29% mer än med en linjär BTR...
det låter ganska mycket? får du inte problem med bludder då istället & sotiga stift?
kör man på E85 kan det kanske fungera bättre..
har ingen erfarenhet av proggressiva BTRer, du kanske vet mer?
Stiften är just nu bruna och fina, den börjar spika litegran vid ungifär 6000 varv.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av progresiv regulator.
Tänker inte köra e85 för jag ska köra en del med bilen på vinter också
/K
Skriv svar