Worlds Fastest Commer...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

... på fredag smäller det, skrev jag tidigare, och jä-ar vad det small!!! :o

Körde startmotorn i 5 sekunders intervaller och i första hände inget, 2:a hostade 2 burkar till och i tredje hostade och small det av sig själv även när jag släppte startknappen.
Med lite gaspådrag kom sen resten av cylindrarna med ett jä-la brak!!!!!!!!!!
Direkt gick den jämt och fint med stabil tomgång. Den har ju ändå stått i minst 5 år.

Vi filmade med mobil, men filen blev för stor att överföra till datorn(!) men så fort jag löst det lägger jag ut det.

Livet leker! :hihi:

Toni
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av silversurfaren »

Stort grattis,då är en milstolpe avklarad :thumbright: keep up the good work
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

... och så här såg det ut:

http://www.youtube.com/watch?v=BMDUA3Zg4b4" onclick="window.open(this.href);return false;

Den vill inte bränna soppan på två av cylindrarna på vänster sida på tomgång. Därav röken på nästa film.
Ska kolla kablar och fördelare.

http://www.youtube.com/watch?v=FhSbq0agjtc" onclick="window.open(this.href);return false;
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av j björk »

Alltid kul med uppstart :thumbright:

Lite oroande att den inte går på 2 cyl, hoppas det inte är så allvarligt..
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Tackar.
Jag tror att det kan vara ett par spridare som har hängt sig efter 5-6 år i dvala, för röken luktar inte direkt olja.
Eller två stift som inte tänder. Två av dem var rätt blöta. Antar att oförbränd soppa kommer ut i det varma grenröret och ryker.
Har inte hunnit kolla så noga än, men tack för omtanken.

Toni
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Massor med småjobb på skrället, men nu sitter i alla fall hytten fast i ramen.
Eftersom motorns motorfästen är väldigt hårda och gummibussningarna till hjulupphängningen är det med, vill jag ha hytten avvibrerad. Man kanske ska åka långt nån dag. Men ändå fast...
Hittade 4 fina gummidämpare på IVL i Malmö som jag lade mellan hytt o ram, men det visade sig att de rörde sig lika mycket i sidled, som upp och ned.
Så jag fabricerade några enkla fästen med gummi emellan, som lätt går att tillfälligt dra ihop ifall man skulle hamna på "Ringen"!

Sedan har jag kopplat ihop pedalens gaswire med motorns gaswire medelst en rostfri "ostskiva".

Fler och fler små och stora detaljer återstår, men nu tycker jag att det snart är dags för en liten provtur... Kruxet är att garaget ligger mitt i stan, så man får väl bli lite kreativ!

Bild

Bild

Bild

Bild
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1019
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Cassius »

Imponerande bygge :) Du kanske redan sagt det men i så fall har jag missat det, men vad har du för planer motormässigt? Fortsatt sugmotor (kanske med ett crossover system för att få motorn att låta som en planvevad italienare? :)) eller överladdning? :)

Dom där bakhubbarna från Audi A6, du vet inte vilken modell av A6a dom kommer ifrån? Årsmodell t ex? Dom såg intressanta ut för ett projekt jag har i åtanke själv :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Tack Cassius.

Först och främst ska jag få motorn att gå rent, det var en massa konserveringsolja som jag inte kom ihåg, som ryker på filmen. :doh:
Skulle vilja ha ett crossoverrör, men det är ont om plats och det blir nog för långt för att funka bra. Jag ska ha ut avgaserna precis framför bakskärmarna, nämligen... Misstänker att ett "utjämningsrör" inte får vara för långt, eller... nån som vet?

Turbo lutar det definitivt åt framigenom, jag förbreder så mycket som möjligt redan. Av vissa uppenbara skäl blir det inte så den första bes... tiden. :whistle:

Hubbarna bak är från en quattro -04, men det är samma mellan 1997 - 2005, om jag inte minns helt fel. Drivaxlelsplinsen från en motsvarande framhjulsdriven passar. Tack Audi! :thumbright:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1019
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Cassius »

Tack för infon! Att kunna använda så mycke std delar som möjligt i ett sånt här bygge (hubbar som fungerar både till där dom ska sitta och mot växellådan t ex) är ju ganska smidigt! Enkelt att få tag i hjulllager osv i framtiden :)

Föresten, råkar du veta vad du har för spårvidd eller mått mellan anliggningsytan på skivorna bak? Och var du plockat drivaxlarna? Har jag tur kanske det blir lika smidigt för mig som för dig med std drivaxlar :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Ska kolla måtten till helgen, men drivaxlarna kom med lådan och den ska ha suttit i en 2,5 diesel. Den ena är längre än den andra...
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MNilsson
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jun 11, 2010 7:40 am
Ort: Sandviken

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av MNilsson »

Det är ett kul bygge detta, det ska bli kul att se den när den är klar. En fundering dock jag ser att du använder rostfria vantskruv för att ställa Toe på bakhjulen, godkänner SFRO en sådan lösning?
/Mikael Nilsson
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Cassius skrev:Tack för infon! Att kunna använda så mycke std delar som möjligt i ett sånt här bygge (hubbar som fungerar både till där dom ska sitta och mot växellådan t ex) är ju ganska smidigt! Enkelt att få tag i hjulllager osv i framtiden :)

Föresten, råkar du veta vad du har för spårvidd eller mått mellan anliggningsytan på skivorna bak? Och var du plockat drivaxlarna? Har jag tur kanske det blir lika smidigt för mig som för dig med std drivaxlar :)
Cassius, Måttet mellan skivorna bak är 1515mm. Nu är bilen upplyft, så hjulen "hänger ned" lite, kanska man ska minska måttet med 10mm.

MNilsson, chassiet är SFRO besiktigat (och godkänt!) på det viset med vantskruvarna. Det sitter en gummibussning i det yttre fästet.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1019
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Cassius »

Tack för måttet! :) Då har jag så jag kan forska vidare ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Hyttfästena nu fastpunktade och en oljebehållare till kopplingen gjord av en saltströare(!).
Bromssystemet påfyllt o luftat, ska "bara" gå igenom alla bultar (så man inte missat att dra åt...!) sen ska väl skrället få en första testtur.

Bild

Bild

Bild
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Nu är avgassystemet nästan färdigt.
Tanken är att man ska kunna addera ytterligare en ljuddämpare utan att bygga om hela systemet.
Allt ska även få plats under och bakom fotstegen.
Här finns oxå plats för framtida turbosnurror... :thumbright:

Luftfiltret är sammankopplat med en köksfläkts ventilationsslang av aluminium, den s k "Drasuten".

Bild

Bild

Bild
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar