Sida 1 av 4
Volvo 242Turbo 563hk! 10,89 205km/h-402m
Postat: lör feb 18, 2006 7:27 pm
av Öhman
Volvo 242Turbo 563hk! 10,89 205km/h-402m



Turbo Holset H1e. Autronic Sm2 Sprut, MSD Dis-4 Tändning


2-skivig AP koppling, B20 Svänghjul..

3e Plats på Emmaboda -06 Bakhjulsdrivet med överladd..
Lite info:
Motor:
B230FT -94
531topp med orginalventiler, lätt putsat i kanaler och förbränningsrum
Special slipad sport turbo kam
Bugpack ventil fjädrar
H-profil SPM-Stakar
Orginal kolvar
Balanserad vev och svänghjul
O-ringat block
Betongfyllt block
Holset h1e Turbo
S2 Wastegate
Eget byggt grenrör
Stor aluintercooler
Orginal Insug och gasspjäll
Autronic SM2
MSD Dis-4 Tändning
Biltema tändkablar
1680cc Spridare
Bränsle:E85
044 bränslepump i fuelcell
Mappat av Mattsson
Drivlina: 2-skivig ap koppling, Supra mk3 Växellåda, Svetsdiffad bakaxel.
Prestanda: 10,89 205km/h Mantorp -06 !!!
Effekt: 563hk
Chassi: Lättad, Bur, Renoverad Fram och bakvagn med plastbussningar, R-Sport stötdämpare, Kapade sänkfjädrar, Grupp-A vinge,
Fälgar: Vita 17" JP MK18, 7"Fram och 8,5" Bak , 15" plåtfälgar på strippen med Mickey Thompson Et Street 26/10.50-15
Interiör / Inredning: Hård..
Exteriör / Styling: Ser bra ut på håll..
//Öhman


Tidkort från Mantorp-06 och bromspapper på motorn-06
Postat: sön feb 19, 2006 1:46 pm
av HaLinG
Du kanske skulle ha bytt spridare också ?
Dom måste ju vara bottnade snart ?
Postat: sön feb 19, 2006 3:24 pm
av Öhman
HaLinG skrev:Du kanske skulle ha bytt spridare också ?
Dom måste ju vara bottnade snart ?
Jo jag ska byta spridare oxå.. ska köra med 1600cc och etanol..
Mvh/Öhman
Några burnfilmer med min 242Turbo..
Postat: fre mar 03, 2006 12:41 pm
av Öhman
Postat: sön mar 05, 2006 12:34 pm
av Öhman
Dax för lite uppdatering..

Har mest hållt på med massa tråkigt.. bytt trösklar och svetsat upp massa tråkig rost..

Trösklen på vänstersida bytt..

Lite nerplockad..

Har även svetsat igen lite fula hål i motorrummet..
Har lackat motorrummet nu och ska börja dra nytt elsystem i bilen..
ska även riva ner motorn och bygga om grenröret och lämna iväg en topp för portning och större ventiler..

Ska även snart börja koppla in sprut och tändning..
Mvh/Öhman
Postat: sön mar 19, 2006 10:38 pm
av Öhman
Nu har det hänt lite skoj i garaget...

Motorn äntligen på plats putsad och fin i det nylackade motorrummet..

Efter som mina jpmk18 börjat bli väldigt slitna så blev de pulverlackade VITA!!

Instrumetbräda på plats igen..

Har lackat bromsservon mattsvart och satt dit lite tuffare bromsvätskebehållare än orginal..

Pedalställ pulverlackat och monterat..

Supra mk3 lådan ligger och väntar på adapterplatta så den kan monteras på plats..

Har även byggt om grenröret. har på grund av tidsbrist haft en liten nödlösning på ettans cylinder som visserligen funkat väldigt bra att köra med..

Har svetsat det som en båge neråt nu istället så det blev lite längre och kom i bättre vinkel in i kollektorn..
Mvh/Öhman

Postat: sön mar 19, 2006 10:44 pm
av peppe
Behållaren till bromsservon vart ju kung!
Postat: mån mar 20, 2006 3:59 pm
av matzin
fin instrumentpanel har funderat på liknande

Postat: mån maj 01, 2006 8:40 pm
av Öhman
Så här ser läget ut nu med 3veckor kvar till Emmaboda:

Börjar bli någorlunda ihop monterad..

Motorn med en hel del småpill som måste fixas..

Håller på att bygga och göra ritning till adapterplatta till växellådan..

Inredningen börjar likna något oxå..
Håller på att koppla sprutet och tändningen nu och ska även koppla det sista i nya elsystemet..
Får se om allt hinner bli klart till Emmaboda eller ej..
Mvh/Öhman
Postat: mån maj 01, 2006 9:25 pm
av Steve
Ser helgrymt ut!
Postat: tor jun 01, 2006 9:06 pm
av Öhman
Nu är 242an grovmappad iallafall.. Jävlades endel i början som väntat.. generator som inte ville ladda och slangar till soppapump som hoppade isär och sånt..
men till slut fick vi den att gå riktigt. men satte i lite väl hård fjäder till wastegaten vilket är lite pill att byta.. så den laddade lite över 2,5bar
så vi fick den inte att gå riktigt utan spikningar på det laddet.. men det sköt på rätt duktigt.. så nu ska jag sänka laddet lite och justera in det lite själv och få klart allt så att allt funkar riktigt bra.. sen blir det mer finmappning av Mattsson senare..
Får väll lägga upp lite nya bilder med..
Har tyvärr inga på motorrummet sen det började bli "klart"...

Blöt men ute i dagsljus!

Autronic och MSD Dis-4 påväg att monteras.

Polering gör viss skillnad.

Adapter till Supralådan som vi byggt..

2-skivig AP-koppling.. "greppvänlig AV och PÅ koppling"

Silicon är underbart!!
kommer nog snart fler bilder..
Mvh/Öhman
Postat: tor jun 01, 2006 9:53 pm
av bergman
ser ut o bli skit bra detta ju

hoppas du får till en bra mapp nu så den går som ett skott
MVH
Postat: tis jun 06, 2006 7:44 pm
av Wallisson
Byggt dumparna själv???....har du nån över till salu
/Matte
Postat: sön jun 11, 2006 11:23 am
av Öhman
Var och körde första körningen för mig på Uråsa igår efter mycket strul..
Smälte en kolv i ondags kväll.. så det var bara att riva ner motorn och fixa till blocket så gott det gick och stressmeka ihop den.. när jag rev ner det så upptäckte jag att kammen måste stått någon kugg fel av någon anledning.. så när jag väl fått igång allt på fredags kvällen så gick bilen knappt alls när laddet kom med den mappningen jag gjort.. + lite missöde med oljeretur och skit.. men lastade iallafall bilen sent fredag natt och åkte till uråsa för att iallafall testa..
Testade en repa men gick inte alls bara magrade när laddet kom..
Som tur var var Jonas snäll och hjälpte mig mappa till den lite snabbt så jag till slut fick den att gå rätt hyffsat..
Körde tillslut 12,41sec 186km/h vilket är 10km högre slutfart än jag kört tidigare.. så det är lite mer mos i maskinen i år iallafall.. så med en riktig mappning så kan de nog bli bra fart i den..
Postat: sön jun 11, 2006 4:35 pm
av Mr.Buster
va och kollade.
måste säga att de va en jävla grann 242 du har;)