jodå finns en del inplanerat, ett"hemöigt" evenemang nästa helg , sen Anderstorp den 6e juni.
testkörning i torsdags, gick skitbra typ 15 min, nya däcken bettar satan, mycket bä'ttre i växellådan, nya hjulinställningarna gjorde under
sen under fullast på 5an (toppfart 280km/h) så började den bluddra, man hör ju inte direkt motorn bakom sej så kändes bara att nått var galet.
tebax till depån, ryker satan om avgasrören så fort man försöker varva, går inte på alla burk, och när varningslampan i displayen tänds slår jag direkt av maskinen innan jag hinner se vad som står i digitaldisplaen i dashen.
iom den rök satan så tebax till garaget, misstänker toppackning så gör såklart komptest först av alt. mycket riktigt mellan 12-11 kilo på alla burk utom en (cyl 3) med 7 kilo.
solklart rasade toppackninger tänker man såklart och bort med topparna, "tvättade" avgaskanaler på cyl 3 och 4, toppackningsras???
hmm, nej inga läckage på dem, , var kom röken ifrån?? hmm, rasade ringland?? isär med blocket, ur med kolvarna, nehe, inga fel här, på 3an var alla tre ringapen på samma sida??, vilket borde förklara det lägre kompet??
ju mer jag tänker på det så inser jag att den troligen har haft lite låg vattennivå, och tempgivaren till sprutet sitter på nästan högsta punkt i termostathuset, i kombo med typ 2 dl expansionskärl (vilket troligen räcker för en sugmotor men kanske inte för en turbo??)
kollar "loggen" i sprutet å sen mappen som ligger i, visst fan, "limphome" med ignitioncut vid 100+c , med +3500 rpm

¨
varningslampan för vattentemp i dashen ligger på 105 grader..
kan det vara så enkelt att jag träffade på "limp home" pga för låg vattennivå , och det oförbrända bränslet vid ignitioncut gav upphov till att den inte gick på alla burk och den oförbrända soppan som sprutar ut i dem glödheta aggen ger upphov till röken??.kan tillägga att röken sved rätt duktigt i ögonen