Lola t91, såld

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91, vinter makeover

Inlägg av knotan »

jäkligt synd att min mobilkamera dödar färgerna så illa, men har man dyr bil så får man ju dra ner på telefonkostnader etc :P

men nått sånt här ska det bli , söker någon som kan hjälpa mig att dra på lite vinyler på den med, men ska ju vara någon som har tid med det med, kanske slutar med att man får köpa vinyl och göra det själv och bara beställa textdekalerna....

nu på onsdag ska den iallafall in till AG:s igen.
Tony har kommit på ett par småsaker vi ska testa ,
dels har vi ju alltid haft lite strul med starterna, men det verkar ha blivit bättre nu med triggerhjulen men då behöver vi ju även justera in triggervärdena och testa strobba den vid lite olika varvtal å se så det stämmer.
sen andra problemet har ju vart att den gått fett på låga växlar och sen bättre på de högre växlarna (ökande batterispänning med högre hastighet iom generatorn på driven)
ska testa att mappa den dels på enbart batteri (drygt 11.5 volt) sen på full laddning (på femmans växel,) sen lägga en korrigeringstabel där mellan , låter ju rätt rimligt men inte riktigt prioriterat det tidigare. har vi tur går det även att få ut några hästaer mer med andra mindre justeringana nu i sammband med topplocksrenovering och om-justerade kamaxlar.


Bild
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lola t91, vinter makeover

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir kul att höra hur det går :thumbright:
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Lola t91, vinter makeover

Inlägg av Niklas Sandström »

Med rätt injector dead time ska den väl justera själv efter batterispänningen.
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lola t91, vinter makeover

Inlägg av Kadett4wd »

om man har en voltkompensering på deadtime ja.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91, vinter makeover

Inlägg av knotan »

mja, fast det hängde inte med exakt bra heller tyvär då även gnista och bränslepumpen ger annorlunda mellan 11.5 upp till 14.3 volt.
MEN nu är det klockrent, Tony la in en 4d tabell som ger plus/minus på samtliga mappar vid lägre volt (tom reglerar laddtrycket rätt nu)

lite mer ös fanns nu oxå med tätare topplock, lite finjustering på laddtryckstyrning etc etc.

slutade med 471 whp och 590 wnm vid 1.35 bars laddtryck, men framförallt bättre gasresopns vid låg och mellanlast, samt att den går helt rent på även 1ans och 2ans växel där den tidigare velat bluddra (fetta på för mycket på laddtryck)

dagens mål var ju framförallt att testa så allt verkar funka efter man haft motor osv isär och det gör det ju helt klart vilket alltid är skönt!!

men nu ligger både turbosar på gränsen, kamaxlarna vill inte dra längre, och vill man ladda mer så hamnar man väldigt nära gränsen till tändmissar och även ventilflyt.

så man kan nog säga att detta är max på denna motorn innan det skulle bli en hel del uppgraderingar.



och i vanlig ordning måste jag berömma Tony för det stora engagemang han alltid visar, trots att han har så många olika projekt han är inblandad i så tummar han aldrig på att göra allt för att det ska bli så bra som möjligt,
"tyvär" så skulle man ju kunna sitta i bänken nästan hur mycket som helst å ändå se möjliga förbättrngar, men idag ca 7-8 timmar och 70 liter bränsle så är allafall jag sjukt trött och känner mig helt utmattad så bilen får stå kvar tills imorgon bitti då den måste bort för ett GTR projekt av rejäl kaliber ska upp i bänk :)

tyvär jättedålig bild på bromskurvan då jag bara fotat utskriften, men man kan i vart fall se det snälla registret
(edit har paintat in lite siffror för det ska vara lättare att se)


Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av knotan den ons feb 04, 2015 11:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lola t91, vinter makeover

Inlägg av Dennis M »

Bra med mos! Har du hela motorspecen nånstans i trådens 58 sidor? :-)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91, vinter makeover

Inlägg av knotan »

nja, den finns nog inte sammanställd så.

men i korta drag, std botten (orginal kolvar+stakar) , billet svänghjul för den lilla 5.5" kopplingen.

portade toppar med insug 46mm titanventiler (7mm skaft) 38mm avgas RF ventiler (8mm skaft)
orginal ventilfjädrar, orginal kamaxlar (dessa kammar ska vara dem vassaste orginalkammarna från 4wd varianten på bilen lr nått sånt)
orginal insugs portade runners
grenrör "42mm rör"
turbos td04HL-15t med subaru impreza avgashus

intercoolers modell från någon audi rs4 lr liknande om jag minns rätt

en bosch 044 pump i tanken.
accel wastefire tändspolar
SMP lucas 1200 cc spridare.


nått sånt är det, väldigt basic motor utan några konstigheter iogentligen, lite special bara med ventilerna för att få ned vikten rejält på dem iom man mestadels ligger väldigt nära varvstoppet när man kör, sen då såklart väldigt lätt svänghjul och torrsump
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Lola t91, vinter makeover

Inlägg av Enok »

Varför flyttar du inte generatorn till motorn så den laddar direkt? Har gjort så med ett antal gamla racebilar som tävlat i sverige, lite för långsamma banor här hemma för att det skall funka bra med generatorn på drivaxeln.
Peter Olson
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91, vinter makeover

Inlägg av knotan »

Finns inte plats att få till någon vettig drivning fram.
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Lola t91, vinter makeover

Inlägg av Husse1 »

En till fråga ang. generatorn.
Finns det inte plats för nån mindre gen. inbyggd i bellhouse, driven av startkransen?
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91, vinter makeover

Inlägg av knotan »

kanske det finns har inte kollat på det, men jag har svårt att tro att det skulle vara en bra lösning då det är trångt där, och borde bli ett rätt stort slitage på drev i dem varvtalen utan oljebad???
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91, vinter makeover

Inlägg av knotan »

nu får våren gärna komma snart :)

Bild
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: Lola t91, vinter makeover

Inlägg av mstahl »

kan du inte sätta en voltregulator till sprutet som håller konstant lite lägre spänning eller blir det problem med tändmissar då.
kan en konding på matningen till tändspolen göra nån skilnad om du kör som du har nu
pwm styra soppapumpen för spara på ström

jag är ju inte så haj på ström det kanske inte funkar fick bara en liten tanke

du får klistra solpaneler på hela bilen haha
Stahl
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91, vinter makeover

Inlägg av knotan »

den har ju funkat ändå och gör det ännu bättre nu så lär nog låta det vara nu :)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91, vinter makeover

Inlägg av knotan »

jaha, äntligen börjar den bli klar, har hållt lite tempo ett par dagar nu så idag vart det en kortare testkörning utanför garaget och allt verkar funka bra utom greppet i däcken på vanlig landasväg :hihi:
vädligt stor skillnad på motor nu kan man lungt säga, men är klart dels renare gång på låga hastigheter, sen typ 0.4 bar mer i grundladd än tidigare år gör ju sitt på gasresponsen :)

nu på lördag flygande kilometern på björkvik med racegruppen norrköping, ska bli kul :thumbright:

Bild

Bild

Bild
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar