Sida 1 av 2

1035whp med en Precision 6785

Postat: ons apr 25, 2012 11:25 pm
av RWHP
Helt sinnes mycket effekt för en så liten kompressor på 42psi i ladd och på en liten Honda motor! Kan få höra era tankar kring detta? Sjukt pris på den också, $3550..

Bilder finns här! http://www.facebook.com/chrismillerracing" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 1035whp med en Precision 6785

Postat: tor apr 26, 2012 4:35 am
av Kadett4wd
Tja.. mina tankar.. dra av minst 100hk...

Re: 1035whp med en Precision 6785

Postat: tor apr 26, 2012 12:37 pm
av RWHP
Varför?

Re: 1035whp med en Precision 6785

Postat: tor apr 26, 2012 1:52 pm
av Kadett4wd
tja.. denna 67mm impeller från precision flödar helt enkelt inte de hästarna.

Om de inte trollat i maskin lustgas eller nåt annat syreberikat bränsle så.
6765 snurrar orkar en släng över 800whp
och en 6775 orkar ungefär 50-70hp till.
10mm till exducer på avgas ordnar nog inte fram ~165hp mera.
Låter helt osannolikt, för att nå dessa 1035whp så lär juh maskin ge iallafall 70hp mera i maskin.
alltså 1100hk i maskin. då skulle turbon helt plötsligt flöda runt 110lbs+

Här är garretts motsvarighet på kompressorn, 67mm inducer:
Bild
Denna flödar straxt under 100lbs vid 2.5bar.
För att reta upp en civic motor till den där effekten lär man nog upp mot 3bar iallafall, om inte över.
Då minskar kapaciteten ned mot 95lbs
Högre tryck ger än mera minskning i flödesmappen.

så.. det låter otroligt.

Postat: tor apr 26, 2012 4:00 pm
av Big Al
-

Re: 1035whp med en Precision 6785

Postat: tor apr 26, 2012 7:50 pm
av knotan
inte heeeelt ovanligt dem får ut mer hästar i vissa amerikanska bänkar än vad samma motor/bil lämnar om den bänkas här i sverige
(har väll redan konstaterats många ggr förr :) )

Re: 1035whp med en Precision 6785

Postat: fre apr 27, 2012 10:07 pm
av RWHP
Compressor wheel 67.44mm Ind
Compressor wheel 88.32mm Exd
Turbine wheel 89.54mm Ind
Turbine wheel 84.70mm Exd

Läste det här också..
Horsepower is a function of Torque guys. For example, 600lbs of torque @ 10,000rpm is 1,142hp. So while the compressor can't flow "more air" - if it can keep up with the engine speed, it will make "the power." That's why you can look at a maxed out turbocharger on a dyno (like the ones Larry was doing on Craig's car) and watch the boost fall away. It's not that the turbo flows less, just that the engine speed ingests more air thus lowering the pressure in the intake manifold.

Re: 1035whp med en Precision 6785

Postat: fre apr 27, 2012 11:24 pm
av knotan
skulle som sagt vara intressant att se samma motor/bil i en erkänd bänk här i svreige. skulle säkert trilla bort en eller annan pålle på vägen över atlanten...

man har ju hört om flera som köpt "färdiga 5-600 hästars v8er" till sina raggarbilar, sen väl hemma i sverige å bromsade så lämnar dem 300-350 hjulhästar , hästarna blir åksjuka på båtresan österut kanske , vem vet. LoL...

finns väll kanske en anledning att så många i usa som tävlar med "ford" motorer, låter engelsmännen på cosworth bygga motorerna, hästarna blir kanske inte riktigt lika åksjuka på vägen västerut med båt??

Re: 1035whp med en Precision 6785

Postat: fre apr 27, 2012 11:40 pm
av RWHP
Här är bilen i fråga..

Bild

Re: 1035whp med en Precision 6785

Postat: lör apr 28, 2012 9:37 pm
av Pacman
RWHP skrev:Compressor wheel 67.44mm Ind
Compressor wheel 88.32mm Exd
Turbine wheel 89.54mm Ind
Turbine wheel 84.70mm Exd

Läste det här också..
Horsepower is a function of Torque guys. For example, 600lbs of torque @ 10,000rpm is 1,142hp. So while the compressor can't flow "more air" - if it can keep up with the engine speed, it will make "the power." That's why you can look at a maxed out turbocharger on a dyno (like the ones Larry was doing on Craig's car) and watch the boost fall away. It's not that the turbo flows less, just that the engine speed ingests more air thus lowering the pressure in the intake manifold.
Amerikanen är helt ute och seglar.
Det är samma resonemang som vi haft tidigare i en annan tråd med restriktorer på Rallymotorer. Om en restriktor flödar luft till max 350hk så är det stört omöjligt att få 400hk ur den motorn oavsett hur mycket man varvar. I fallet med hondamotorn så skapar turbon en restriktion vilken åskådliggörs med turbons kompressordiagram. Det går inte att trolla sig runt det genom att varva mera. Är man väldigt duktig kan man tänja på gränserna och minska/överträda marginalerna för att hitta några procent mer än andra, men man trollar inte fram över 100hk mer än vad som är möjligt.
Det luktar alternativa bränslen här. Lustgas ligger nära tillhands. Metanol likaså.

Re: 1035whp med en Precision 6785

Postat: sön apr 29, 2012 6:55 am
av Kadett4wd
EiYo.. The V-tech just kicked in....

där är lösningen ;)

Re: 1035whp med en Precision 6785

Postat: tor maj 10, 2012 4:06 pm
av Kadett4wd
Nästan samma turbo bromsad i Sverige:
Bild

Lite mindre avgasdel, detta är en 6766, det är nya turbinaxeln.
Som jag skrev tidigare har jag svårt att tro att ~100hk mera går att trolla ur dessa 67mm inducer.

Fortfarande är det sjukt mycket mos ur 67mm..

Re: 1035whp med en Precision 6785

Postat: lör maj 12, 2012 10:20 pm
av peppli
Effekten i denna maskin då som åker med ett Precision 6262
http://www.garaget.org/?car=100910" onclick="window.open(this.href);return false;


då tycker då jag att ett 6785, gladeligen kan stämma med 1035 hp ^^

men vad vet jag :P

Postat: sön maj 13, 2012 12:12 pm
av Big Al
-

Re: 1035whp med en Precision 6785

Postat: sön maj 13, 2012 4:21 pm
av Kadett4wd
Jo de var E85.
Observera det är nya turbin från precision.