Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

sånna här byggen imponerar på mig!

:thumbright: :thumbright:
NBR
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Kul med nya vassa sug motor bilar :thumbright: Vad väger bilen? Känns som en tråd om snabbaste sug motortider 2008 blir mer aktuellt :twisted:

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

hur manligt som hellst, måste vara en av dom vassaste b20 spisarna i sug utförande.
:thumbright: :thumbright: :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Känns som att alla här vill se Film!!! :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag är grymt inpad av det snygga motorrummet, det är ju nästan inga slangar och sånt :thumbright:

har du vägt bilen nått i sista utförandet? och vad vägde salt peppar amazonen när den körde rekord reporna?

vad har du för längd och inner dim på grenröret/avstämd längd?

skulle du inte kunna göra en snabb sumerig av reseptet på motorn?


Bild
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

jens, i wheels som du va me i där stod det att salt å peppar vägde runt 700kg me rörchassit...
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av calle Bengtsson »

vacker helt enkelt, jag gillar chassi jiggen :) var det den toppen med resta insug som visades en tråd om tidigare , fin bil å fin motor mkt vacker
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

snoka på youtube eller zatzy efter film från emmaboda.
har vi tur finns det en snutt med amazonen kanske.

den lät riktigt hysterisk för att vara en B20 kan jag säga,, eftersom jag trodde det var en wankel.. = gott betyg :D
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Vikten ligger på ca 775 kg som den är nu, ej förare inräknad. Minst 25 kg till ska bort, har inte hunnit med det ännu bara. Den är lite tyngre än Salt o Peppar Amazonen, men jag tror jag har lite mer klös i maskinen. Motorn finns beskriven på Amazonforumet, men den är lite ändrad nu och ser i grova drag ut så här :

Volym 2441 cc.
Block borrat 94 mm, betongfyllt. Smidda Mahle kolvar (VW).
88 mm slag, B230 vevstakar.
TG 990 stålkam. Ståldrev, 9 mm crommoly stötstänger.
Topp med uträtade och uppflyttade insugskanaler.
Avgaskanalens golv höjt 5 mm, breddad och höjd kanal.
46-38 Manleyventiler, bronsstyrningar, dubbla v-fjädrar, alu retainers.
Alu vipparmsbrygga med 1,6:1 rullvippor.
Weber 50 DCO.
Grenrör 1 3/4" steppat till 1 7/8" efter 300 mm. Invändiga mått blir väl
ca 42 resp. 45 mm. Längd ca 775 mm. 3" kollektor, 2,5" tailpipe.

Bild
Bild
Bild
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

grymt :thumbright:
NBR
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mycket fin motor må jag säga :)

hur käns den nya cammen?

är den väldigt agresiv mot vippmekanismen och vad har du för fjäder tryck och ventil vikt på insug?

max ventillyft med 1.6 vippor blir gansa fint eller :thumbright:

håller den ventilspel hyffsat och skadar den knasterspåren mycket på ventilern?

jag känner igen retanersena iallafall peter högdhal har samma här i sävar.

vad kör du för bränsle, kompa och förtändning?

många frågor :) svara bara om du vill, det kanse är nå hemlisar i konseptet det axepterar vi :wink:
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Mycket frän motorspec :thumbright: Är den bromsad? Min vän Matte Lindkvist hade en 142a med B20 på ca 2.16l som lämnade 233 hk i Jaktlunds motorbromsbänk 1991-1992. Grottis topp 46-38.5 4-1 rör Weber 50 mm. Linkan körde som bäst 12.68s-166 km/h med 1100 kg 142 :shock: Bilen är nu såld och det sitter en 8V turbo maskin i den vita 142an :wink:

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Riktit frän o välbyggt projekt! Han gör fina grejor Bjäreborn.

Lasse Wankel, de ligger bromspapper i första inlägget ;)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

grym :twisted: hoppas att få se den live på lördag då :thumbright:
finns nog inget som slår en riktigt bra trimmad sugis 8)
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

En liten fundering, varför så låg sluthastighet med 270 hk, var det strul på repan?

Knuts här i en annan tråd kör 11,45/185km/h med 250 hk och 900 kg bil, men med jerico låda, kan sluthastigheten ändra så mycket med lådan?

Beröm får det fina arbetet med bilen, ser profsigt ut!! :thumbright:

/andre'
Skriv svar