Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Inlägg av RoGGaH »

588whp har jag bromsat med en hx40 med 19# avgshus på en 2,5l 4-cyl
Och det kändes iaf som att det fanns lite mer att ta av.
Har inte nå exakta mått på den då det var en kund bil.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Sute
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tor aug 18, 2011 1:13 pm

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Inlägg av Sute »

mustavyö skrev:HX40 Super #16 med E85 blev det ca 640 hk i en Volvo T4:a 1.85 l.
Med samma turbo i en 2,3l Saab blev det 660 hk.
Edit: Korrigering, Saaben hade #18 avgashus.
NinjaEDIT: Det var 2.0T 9-3 Saab :P
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Inlägg av robban »

Mikael S skrev:Inga fler som har bromsat stadigt med effekt ur HX40:in? Finns ju ingen bra billig lastbilsturbo av mellanmodell som ger bra respons och samtidigt kan levera. Har inte riktigt råd att satsa på en precision heller tyvärr som jag igentligen vill åka med
Om det är 61mm kompressorn så har jag bromsat 5 m50maskiner över 600whp med ett sådant aggregat. 638whp som mest så sjönk laddtrycket endel på varv, fanns inte så mycket kvar alls i den.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Inlägg av Mikael S »

Finns dom med 61mm kompressor? Men låter riktigt lovande det där!
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Inlägg av palten »

robban skrev:Om det är 61mm kompressorn så har jag bromsat 5 m50maskiner över 600whp med ett sådant aggregat. 638whp som mest så sjönk laddtrycket endel på varv, fanns inte så mycket kvar alls i den.
Va det nån 2.5L ?
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Inlägg av robban »

ja det var det.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Inlägg av palten »

Det blir intressant här fram i vår då både jag och Mikael S, ska bromsa en varsin M50 med likadant agg. Hx40 med 19 avgashus.
Han har 2.8Lvev och portat med ett custominsug och dubbla insugskammar.
Jag kör en orörd 2.5L med orginalinsug. Dubbla insugskammar.
Bild
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Inlägg av palten »

Idag bromsade jag min. 608whp 774wnm.
1.9bar ladd. Peakade vid 6000rpm.
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilka storlekar på turbons delar och vilket avgastryck? hur laddade den på lägre varv? laddtrycks kurva?
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Inlägg av Sten »

palten skrev:Idag bromsade jag min. 608whp 774wnm.
1.9bar ladd. Peakade vid 6000rpm.
Är det enda som är gjort dubbla insugskammar?!

Imponerande!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Inlägg av palten »

Jens. Jag får återkomma med storlekarna. 60 in e vad jag mätt endast. och 19 hus.
nåt avgastryck mättes inte under bromsningen.
Jag har inte provkört ännu. tittar man på bromspappret anar då jag en liten ketchupeffekt.

Ja sten endast dubbla insugskammar och fräsch och renoverad motor. Låg kompression med vanoskolvar.


Bild
Senast redigerad av palten den lör apr 14, 2012 10:40 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det finns bara 65mm ut på HX40 vad jag sett? ser ut som westgaten är lite seg? brukar ladda bättre i värkligheten än i bänken också
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Inlägg av Sten »

Är det T3 fläns på alla HX40 eller är det T4 när det är 19 hus?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

T3 är max #18 hus vad jag har sett illafall
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Holset HX 40. olika modeller (nya turbon klar!)

Inlägg av Sten »

Ok,har en HX40 med avgashus 18 och T3 fläns nu på en M50B25.
Är dom ovanliga,vad tror du/ni man kan få ut av en sådan?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Skriv svar