budget 760, mot 500hk Krockad uppdaterad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

En vanlig kallstartsspridare kopplad som den ska via startmotorn och en termotidgivare men med egen tank och pump med vanlig bensin (kan ju vara väldigt liten) borde väll funka om det bara är precis innan den startar som det är grinigt.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

imorse och efter jobbet idag (runt nollan) så var den riktigt tråkig.
Får nog se hur jag gör med e85 i fortsättningen.
vet av andra erfarenheter med en weber 45motor som jag körde på e85. det är skit svårt att få igång dom på vintern.

men skall testa min lilla uppvärmning först hehe..

4 glödstift i ett ic rör strax innan spjäll
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja jag har nu testat diverse sätt att få till kallstarterna. men det kräver ju en enorm kapacitet av batteriet och skall jag vara ärlig fungerar det egentligen inget bättre.

finns ingen pryl som hinner värma all luft till motorn och samtidigt inte ta för mycket ström.

men jag slänger upp några bilder på hur jag hade tänkt mig.
Det är en förvärmning till golf som sitter under mono-tronicen.
Men den värmer luften lite och det tyck luft tempgivaren reagera på så den blir om möjligt mer svårstartad. funderar på att rycka bort givaren och göra ett sista försök med den innan man skiter i värme grejerna.

Finns ju nått som kallas för motorvärmare eller bensin annars
Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Tommy Luhr skrev:Några tips angående kallstart på etanol bilar?
En kille här i Umeå har konverterat en Transit buss och kör på E85, han gjorde en riktig raggarlösning :hihi: drog en plastslang från luftfiltret in till kupén där han hadde en burk med startgas :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

super7 skrev:
Tommy Luhr skrev:Några tips angående kallstart på etanol bilar?
En kille här i Umeå har konverterat en Transit buss och kör på E85, han gjorde en riktig raggarlösning :hihi: drog en plastslang från luftfiltret in till kupén där han hadde en burk med startgas :thumbright:
det är faktiskt en av de bättre lösningarna.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja jag befarar att det är det.. bara man får den att starta till så går den (kanske) om inte annat jädrigt risigt tills den blir en gnutta varm.

Sen så blir det en hel del med e85 i oljan när den fettar utav bara f-n.

Skapligt trist bränsle på vintern tyvärr..

den energin det tar av ett 12vbatteri till att få den att bli lite mer lättstartad tjänas ofta inte igen på mindre körningar.

Har för mig att det tar ca 5min för att återställa batteriet efter användandet av startmotorn. jag har redan typ 2 min till jobbet med min turbo raket hehe.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Latjo44
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre nov 25, 2005 8:06 pm
Ort: uppsala

Inlägg av Latjo44 »

har kört en vinter med e85 i tanken.

lite bensin i en biltema spolarburk och en startspridare är allt jag behövt.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja jag har funderat på bensin varianten jag med.

Får kolla närmare på det.

Men en annan sak.
Det har hänt nått :shock:
Bilen går bra mycket bättre utan att ha gjort nått.
Laddar tidigare och har bättre botten, och laddar bort mot en bar nu.
Kör bensin skala på lm-1 och den visar 12,5 i afr så den går liite fett..

Men den är helt livs farlig redan, spinner hej villt när laddet kommer..
Inge kul alls utan diff.
Börjar spinna på två och övergår raskt till ett. misär
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Joakim Borg »

Börjar de inte bli lite kallt ute då :hihi:
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jo visserligen men jag har en stoor ic så den går inte varm direkt annars heller..

men det är om det är kylans fel hehe. mer hästar blir det iaf, men om den skall ladda mer vet jag ej :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

min etanolmotor är också ett bök på vintern, krävs 20min motorvärmning för att den ska hoppa igång... jäkligt jobbigt, spelar ingen roll hur mkt ja fetar på, får inte eld på skiten. blir att byta till bensin snart...
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det blir svårare och svårare med kallstarterna.
suck!!!

Batterierna tycker inte om att mala på starten heller.
Startgas har jag testat, underbar liten flaska med gas.

Har en ny grej på gång nu.

Skall sätta en el solonoid på en startgasflaska för att slippa själva sölet med slang i kupen och dylikt.
återkommer när det har utförts

Mvh: En som vägrar köra på bensin på vintern
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Latjo44
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre nov 25, 2005 8:06 pm
Ort: uppsala

Inlägg av Latjo44 »

startgasen är lite knepig.. motorn tänder till en kort stund för att sedan dö.

en skvätt bensin är bättre när de är kallt.

startspridare och en spolarburk och du har igång bilen på nolltid.
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

hag har funderat på bensin i en påfyllbar sprayflaska nu.. bara massa strul emd mitt system jag har nu.. men en sprayflaska som man fyller emd tryckluften och bensin i.. bör ju vara snällare för motorn än startgas med..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

får nog tänka om angående gasen. märkte att det inte går att få igång den så lätt på startgas.

Bensin grejen får det bli..
Med en reservslang in i bilen för startgas.
för håller man flaskan sprayande så går det ju.. men inte så bra för motorn
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar