budget 760, mot 500hk Krockad uppdaterad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

förvärmning av bränslet då kan inte det vara nått att prova? har för mig att jag läste om det på www.etanol.nu förut, hårtork under huven på catchtanken :hihi:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag har tänkt tanken.
Hade det suttit en förgasare påd en hade jag gjort det direkt. men icke.

med två pumpar som skjuver runt liter på liter till tanken så är det svårt med förvärmning tror jag av bränslet..

Men jag har kommit på att den tar friskt med soppa.
Mappnings datorn måste fram nu och leena ut den på vanlig körning.

sen måste jag kolla tändningen med..
har inte kollat så verkligheten stämmer med datorn..
husrsom hellst kölr jag på mesig tändning och 0,8bar ladd. det kan ju inte få fortsätta så här......
Eller vad tycker ni ? :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
AndreasP
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: mån jan 22, 2007 12:31 am
Ort: Tromsø - Norge

Inlägg av AndreasP »

chrysler voyager har forvarming av drivstoffet i filterhuset.. stort varmeelement.. 2,5 spaghettidiesel ;)
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Det är ett elände. Höll på att få fnatt på min vinter-räser förra året (E85) sen härsknade jag o hyvlade av toppen 4.5mm! (filade lite oxå:) Kompet landar runt 14:1 o bilen startar lika glatt som vilken 230f som helst hade gjort!!
Betydligt mer mos i pannrummet också när man får lite hets i burkarna.


Ska man ha E85 på vintern gäller det att ha komp! (helt onödig info för dig iom att du kör trubo men ändå)

Hur fan funkar det på en modern bil som går på både e85 0 bensin?

Kompet ligger ju runt 9.5 på saabarna iaf..? det begriper jag inte hur dom får att funka.

/offtopic
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

saab talar ju om förkunderna att under 10plusgrader så får dom gärna använda motorvärmaren.

Eller om det var 5plus.
Det var sjukt höga temper.
Imorse var det 5minus, den small igång ganska odarmatiskt.

Ökar jag på start enritchment så får jag nog fina starter till slut. men en varga vinter på 35minus så kan man lika gärna stänga av klockan på morgonen och ringa till jobbet och säga att man inte kommer förrän man kan ha shorts

hehe.

Mer effekt vill vi ha.. :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Har mappat om den nu och lyckats köra den på 1,26blandad körning på e85 :shock:
Det är ju faktiskt rätt bra det.
Säg att jag kör den på samma förbrukning på bensin, då tjänar jag 4kr/mil med e85.

Blir ju lite mer tomgång med e85, den måste ju bli varm på morgonen innan man kan åka
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

inte dåligt :thumbright: jag har 1mil till jobbet och ungefär hälften är rödljuskörning igenom stan,lägsta förbrukningen jag kommit ner till är 1liter med min duett pick-up jag hade(org b18) nuvarande 520 vill ha 1,5l/mil!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Tjena!
Tänkte jag skulle uppdatera lite i min lilla tråd.
För det första har bilen levt välldigt länge och går mycket fint.

Denna veckan har min flickvänn haft bilen nästan varje dag och jag har inte kört alls med den.
föränn igår (fredagkväll) då jag vart lite sugen på att ta några varv.

Men bilen gick bättre än jag kom ihåg det och den spann på trean som den brukade göra från 1-2an.
Hmm, är det så satans halkigt tänkte jag på en torr asfaltsväg.
Men bilen började bryta och skumma läkage började pysa inne i cupen.
Aha... laddtrycket är inte längre 0,8 , det var oändligt haha.

när jag såg det vågade jag inte gasa mer.
Men jag kan konstatera att upp till 1bar händer det inte direkt mycket med gt37an, men efter 1bar då :twisted: , då får motorn ett helt nytt liv igen.
synd att jag inte kunde hålla den på lite gas:)

Sen så lossnade wastegaten och funkade som vanligt.
På racebilen vet jag att jag haft problem med att wastegateventilen rostar fast i styrningen och inte lossnar direkt lätt.

Men efter stått på tomgång ett litet tag så lossnade den och det odramatiska 0,8bars laddet kom tillbaka :(

Firade då med att leka lite i ett industriområde.

Vet ni om det är ett problem med volvo motrn när den ligger lutande och man lägger på med en stor piruette med högersidan först?

Tappade oljetryck när jag gjorde det, inte så fränt..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 440
Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
Ort: Näsum

Inlägg av Henrik Bergstrand »

Tommy Luhr skrev:Tjena!
Tänkte jag skulle uppdatera lite i min lilla tråd.
För det första har bilen levt välldigt länge och går mycket fint.

Denna veckan har min flickvänn haft bilen nästan varje dag och jag har inte kört alls med den.
föränn igår (fredagkväll) då jag vart lite sugen på att ta några varv.

Men bilen gick bättre än jag kom ihåg det och den spann på trean som den brukade göra från 1-2an.
Hmm, är det så satans halkigt tänkte jag på en torr asfaltsväg.
Men bilen började bryta och skumma läkage började pysa inne i cupen.
Aha... laddtrycket är inte längre 0,8 , det var oändligt haha.

när jag såg det vågade jag inte gasa mer.
Men jag kan konstatera att upp till 1bar händer det inte direkt mycket med gt37an, men efter 1bar då :twisted: , då får motorn ett helt nytt liv igen.
synd att jag inte kunde hålla den på lite gas:)

Sen så lossnade wastegaten och funkade som vanligt.
På racebilen vet jag att jag haft problem med att wastegateventilen rostar fast i styrningen och inte lossnar direkt lätt.

Men efter stått på tomgång ett litet tag så lossnade den och det odramatiska 0,8bars laddet kom tillbaka :(

Firade då med att leka lite i ett industriområde.

Vet ni om det är ett problem med volvo motrn när den ligger lutande och man lägger på med en stor piruette med högersidan först?

Tappade oljetryck när jag gjorde det, inte så fränt..
Min blinkar till rätt ofta när jag gör så ja.. Hjälpte o fylla på lite olja ;)
Ryker det inte svart är det inte intressant!
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

min har aldrig visat tendens till att sjunka i tryck, hur högt tryck har du normalt?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag vet inte vad trycket är annars.
Men dom hydrauliska tryckarna vill ha mat.
direkt man kör lite hårt så börjar dom spela jullåtar:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jaha!
Då har det blivit så här att jag har krockat med en betongpelare!!

Inte det bästa jag gjort i mitt liv kan jag säga.
Kom hem från sjukhuset för två timmar sedan och allt är skapligt bra.

Jag hade bälte på mig och det räddade nog ganska mycket tror jag.

Har svin ont efter bältet men det kan jag ta.

Så här gick det till:

Hade dåligt att göra en söndag som vanligt, slängde mig i väg till en kompis ett par mil härifrån.
Allt gick bra tills jag skulle hem.

Strax innan jag åkte hem tänkte jag hälsa på min flickvän som jobbade kväll och sa en mil innan att -jag kommer förbi!

Tänkte tanken redan då att jag skall ta det lugnt så jag kommer fram helskinnad, det var glashalt ute!

Men det gick inte så länge, fick sladd på en valig raka och brakade rakt i ett bro fundament.
Fem meter längre bort stod en stolpe till järnvägsrälsen som gick precis bredvid.
Missade den som tur var.

Tappade luften och allt blev ganska hemskt faktiskt.
En bil som hade åkt framför mig såg det och larmade 112 ( Tackar så mycket)

Fick åka ambulans med nackkrage och hela kittet.
Väl på sjukhuset så var det lugnt, massa prover och en natt observation.

Men nu sitter jag här och mår ganska bra.
Tack till alla som hörde av sig och brydde sig:) det är kul att veta:)

Här är några bilder på bilen:
Bild
Bild
Bild
Bild


Denna tråden har ju varit hotad förr av att det inte funnits bil att stoppa motorn i.

Men nu är motorn lite skadad så den behöver viss kärlek.
Wastegaten låg i delar över hela vägen.
Turbon har fått sig en törn men verkar okej.
Grenröret har spruckigt.
Kamdrevet till avgaskammen har gått av, garranterat lite krökta ventiler.
Växellägena fanns inte kvar.


Ja vi får se, tyckte om bilen med och är ganska nöjd att det inte var en rosthäck utan att rambenen var fräscha, det kan ha räddat mycket det.
Senast redigerad av Tommy Luhr den mån dec 17, 2007 8:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Joakim Borg »

Ojdå :(
skönt att du klara dig bra! såg ut att vara en rätt redig stumsmäll
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Ja, det var ju förjävla synd att höra om ett sådant trevligt projekt. Hur än jävla skicklig man är på att köra så går det alltid åt hellvete förr eller senare. Tur att bältet var på och att du inte stelnade.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Jobbigt... men det var bra att du klarade dig själv utan allvarliga skador.
Betongfundament är otrevliga grejer att krocka med.
Skriv svar