Race Taunus 20M-65 CSB 377cui Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Inlägg av Thed_J »

Dom sa att Bach spelade fyrhändigt med Gud. Jag vete fan vem du lirar med men den här bilen är ren världsklass!! Släng dig i väggen Chip Foose!!
Jag har sett en å annan Taunus som aldrig lyckats höja sig över "sladda runt korvmojje stuket". Den här bilen tar allting till en ny nivå & återupprättar Ford Taunus som entusiastbil och visar vilken fin klassiker det är och att du, Klabbe lirar fyrhändigt med... nån.
Ett fantastiskt projekt som jag följer med spänning.
Starka ord må hända.. men det är en bil med klass. Vet inte om jag bara vill hålla med, berömma dig för byggetl lr bara förundras över ovanståendes ordval.. Skitsnygg bil iaf!
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Tackar för dom trevliga komentarerna :)

Ska eventuellt kunna lägga upp lite bilder på hur de ser ut förtillfället under kvällen. ;)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

Oj vad skönt det måste kännas att snart få åka en sån maskin, om den nu överlever hos Martin. :hihi:
Riktigt fint! :thumbright: :thumbright:


En sak jag har funderat på bara. Vad är det för "rör?" som sitter vid lyftarna i blocket?

Bild
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Bara den startar kommer kännas så jävla gött :) Jag hoppas me dem överlever, Vi kommer lägga oss ganska safe, då snurran ändå är i minsta laget, och för att jag alldrig kört eller åkt något liknande så de kommer bli en upplevelse hur som :hihi:

Rören i blocket är för att oljan ska rinna ner till tråget "fortare" istället för att vispas runt av kammen om jag fattat de rätt, dom satt där när jag köpte blocket. Sen om de gör nån större skillnad?? Ingen aning men känns som dom sitter av nån anledning.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Klabbe Persson skrev:Bara den startar kommer kännas så jävla gött :) Jag hoppas me dem överlever, Vi kommer lägga oss ganska safe, då snurran ändå är i minsta laget, och för att jag alldrig kört eller åkt något liknande så de kommer bli en upplevelse hur som :hihi:

Rören i blocket är för att oljan ska rinna ner till tråget "fortare" istället för att vispas runt av kammen om jag fattat de rätt, dom satt där när jag köpte blocket. Sen om de gör nån större skillnad?? Ingen aning men känns som dom sitter av nån anledning.
Precis rören är där för att oljan skall rinna tillbaks i fram och bakkant av olje galleriet istället för över kam och vevaxel
Vissa brukar plugga hålen istället för rör men rören gör så man luftar vevhuset men oljan inte kan rinna ner :thumbright:
Lycka till med bromsningen :)
Bild
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

aha..nu fattar ja. Men inte är det hål där i vanliga fall? kanska är det på lite finare block?
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Lasse skrev:aha..nu fattar ja. Men inte är det hål där i vanliga fall? kanska är det på lite finare block?
Jo det är Oljeretur Hål även på vanliga STD Block

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

Vad förvirrad jag blev. Jag stog och kladde på ett dart sb block härom dan och den hade inga sånna hål. Det kanske finns lite olika då.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Har gått ganska bra idag, glömde dock borr o gängtapp hemma till nipplarna till soppa systemet.

Bild
Gjorde lite lambda pluggar och en ny hållare till kamlägesgivaren då jag sålde den förra.
Här syns även början på nipplarna.

Bild
Bild
Har fixat dit en ny huvudströmbytare.

Bild
En bränsletrycksgivare för att logga bränsletrycket. Som ska sättas i fuelrailen.

Bild
Bränslepumpar och tank.

Lite bilder på hur de ser ut i pannrummet.
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Elcentralen

Bild
Mätarhuset.

Det blev lite bilder iaf :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

fy fan vad vackert det blir 8) lycka till med uppstarten o bromsning. detta är dett bästa med hösten, update i favorit trådarna :thumbright:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

äckligt fint allt blir..

men hur blir det att byta stift på den där??
ser lite små trångt ut..
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Blom142 skrev:äckligt fint allt blir..

men hur blir det att byta stift på den där??
ser lite små trångt ut..
Tack. Jag är ganska nöjd själv :hihi:

Stift är inga problem, med fronten borta. Eller från hjulhusen fram.


Har föresten fått höra lite negativt ang Autronic Multiplexer och MSD 8245 spolar, någon som kört med de?
Det jag har fått sagt till mig är att multiplexern inte klarar att köra med 3ms dwell på högre varv, och det är ju vad spolarna vill ha för att hinna med.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Ser riktig bra ut! :D
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Det är sjukt ! Det är så snyggt, varenda detalj är verkligen snygg :thumbright:
Kanon bygge det här :)
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Snackade med Robban på MRM Racing idag ang multiplexern, och den hinner inte med att ladda upp MSD spolarna så de blir att köra wastefire istället, inga större ändringar så de blir nog bra!

Tack för komentarerna Pro-Mille o G.Nauta.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Skriv svar