Race Taunus 20M-65 CSB 377cui Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

klabbe.p skrev:När man som jag är lite novis på de här med insprutning, är vems ett bra system att lära sig, hyffsat enkelt osv??
Det går inte att jämföra med Motec, Autronic eller andra i den prisklassen men det är mycket prisvärt när den direkt kan styra bredbandslambda, ingångar för K-givare (avgastemp) och knack-sensor (har inte provat den).
Problemet är det kan var lite tungjobbat "förstagångssprut", får man hjälp att installera så är det ju ett mindre problem. Jag måste säga att dokumentationen blir bättre och bättre - det är avsevärd skillnad mot för ett år sen och längre tillbaka.
När det väl är installerat och motorn går är det relativt enkelt att hålla på med. Dom svåra och viktiga inställningarna är triggern och att få till grundinställningar så motorn iaf går att starta och går rent.
Har man sen mappat MegaSquirt har man samma parametrar och verktyg ungefär så man känner sig hemma direkt.

Jag tycker man ska sätta kostnaden på sprutet i relation till vad motorn kostar, ska man sätta det på en dyr motor man smitt ihop med kärt besparade slantar ska man nog sätta sig in i det väldigt väl först så att man vet begränsningarna och vad man själv klarar. Det är ju inte ovanligt att ett Autronic med bredbandslambda (20-25 lax) bara är en del av vad motorn kostar.

Man kan säga så här, det beror väldigt mycket på den person som sitter bakom spakarna. Du kan spränga en motor med ett Motec M800 också.. :hihi:
klabbe.p skrev:Funkar lunch controll o dom grejorna bra i vemset?
Dom som provat är nöjda, det går att önska mer - visst. Det beror på vilka krav man har, det finns alltid finsmakare som aldrig är nöjda - men dom borde handla ett Autronic istället. ;)
klabbe.p skrev: Loggning så man kan se efter tex en repa på strippen vad som har hänt i sprutet??
Just nu finns inte möjlighet att göra det utan en dator kopplad till, så det är en stor nackdel just nu - speciellt för dragracing.
klabbe.p skrev:Funkar tändningen bra utan tex MSD dis 4 eller liknande??
Tja, det är ju vanlig induktiv tändning så den gör ju inget som ett vanligt Bosch-tändsteg inte klarar (förutom att den har 8 st). För krut i gnistan behöver du CDI och då är det en separat box som gäller.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

Ok Mattias tack för svaret, blev iaf lite klokare. :)
Men de e många som rekomenderar det. Jag är ju inte helt främmande för ett "dyrare" system, men får man ut de man vill av vemset så känns de vettigare. Man ska ju inte krångla till det heller, jag upplever ju att de kan vara minst lika krångligt med ett motec eller autronic.
Det som talar för Motec är att jag har ett par polare som ska köra med det, men då får jag lägga till 20000 för ett sånt, och de känns lite omotiverat då jag kan få ut samma funktioner i vemset som i motecet vad gäller ren motorstyrning.
Motec är ju lite så att man får betala för olycka "produkt nycklar" för att låsa upp olika funktioner.

Finns det någon bra laddtrycks styrning i vemset?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Laddtrycksstyrningen är så pass utvecklad att det fungerar, det är PID-reglering och svårt att sätta variablerna rätt men när man lyckas fungerar det fint.. Kom ihåg att det är få laddtrycksstyrningar som är helt lyckade.

Den stora nackdelen med VEMS (och MegaSquirt) är just nu programvaran i PCn som man använder för att mappa. Det heter MegaTune och är troligen gjort av en person som antingen inte vet bättre eller som helt enkelt inte bryr sig tillräckligt. Här ser man hur mycket mer dom tänkt efter i Motec och Autronics programvara. Det är hur som helst bättre än ett gammalt Haltech i DOS-miljö men jag börjar känna mig mer kräsen desto mer jag använder MegaTune, det är inte besparat på buggar heller. Det är tydligen en kille som ska jobba på att få ner antalet problem som dykt upp så jag hoppas på radikala förbättringar under sommaren.
Användarvisningsbild
Bert-Ola
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Bert-Ola »

mattias skrev:Den stora nackdelen med VEMS (och MegaSquirt) är just nu programvaran i PCn som man använder för att mappa. Det heter MegaTune och är troligen gjort av en person som antingen inte vet bättre eller som helt enkelt inte bryr sig tillräckligt.
Mattias, du har inte provat "Megatunix" då.
Jag tycker det har en del fördelar gentemot MegaTune.
http://megatunix.sourceforge.net/

/Bert-Ola
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tyvärr ingen som underhåller filerna som behövs för att få det att fungera tillsammans, jag har tittat på det för ett par år sen men det har väl blivit bättre som det ser ut.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra svar mattias! det ända som jag inte ricktigt håller med om är din negativa syn på de gamla dos systemen :) jag förstår att du tycker så du som är data expert men för oss som knappt kan starta en dator så kan faktiskt ett lite äldre dos styrsystem många gånger va det som fungerar bäst :oops: . (snabbt mappat , lite problem och säkert för motorn)

hur svårt är det tillexempel att få ett haltec F3-F9 att gå bra, det fins ett par menyer och en mapp med tydliga staplar med öppentiden på spridarn.

det bästa systemet är inte allagånger det med mest fineser!

på tex den här bilen kommer det inte behövas avanserade system för att få laddtryck med den lilla turbon(6L motor) i starten.

ett 2 step msd system med stumm tändning räcker långt! mycket långt :twisted:

mattias vore det inte läge att du skrev en liten artickel i ämnet? :)
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Tack Mattias o Jens svaren ang insprutningen det kommer säkerligen fler frågor i ämnet. :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Idag har jag grejat lite till med grejorna till mina grenrör o kollektorer. Har svarvat en kona som ska hjälpa till att forma kollektorerna runda. Och en för att göra 3" rören som ska in i turbo flänsen.

Bild
Den till vänster är till för att forma 3" röret, kommer pressa det så att de blir avlångt med radier i hörnen. Gör så med 2 rör, sen kommer dom kapas o vinklas till en kollektor dom oxå.
Den högra är till dom 2 "små" kollektorerna.

Bild
Turbo flänsen!

Sen en riktit rolig grej :)
Jag fick min Snurra igår :hihi:

Bild
Fin är den!!

Det ända som saknas nu för att kunna börja på riktit allvar med grenrören är topplocksflänsarna, jag hoppas att jag får dom nästa vecka. Polaren som ska köra dom har inte haft tid denna veckan.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Jag satt å bläddra i en gammal bilsport igår och hittade reportaget om en viss bil, kan scanna in om du inte fått tag på det?
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Steve skrev:Jag satt å bläddra i en gammal bilsport igår och hittade reportaget om en viss bil, kan scanna in om du inte fått tag på det?
Tack de vore skoj!! Vilket nr och år var det? :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Block och toppar i bilen

Idag har de blivit lite grejande.
Till att börja med så olockade jag av bakhjulen, vilket i sig är en trixig grej bara det. :) Men de gick till slut.

Sen fick jag hjälp av Emil att lyfta i blocket, sen la vi på topparna så att jag vet var min turbo kommer hamna. Det käns som att det var tur att snurran in var större för det kommer bli ganska trångt. Men de ska gå :)
En grej som var mycket positiv var att motorn kommer lågt så att det kommer funka bra med planerna för insuget, så man slipper förstöra den cleana looken med hål i huven :thumbright:

Bild
Här sitter motorn i där den ska vara, och turbon ligger ungefär deär den ska vara, kommer hamna lite längre ner sen bara.

Bild
Sen började vi kolla lite på hur de skulle kunna komma med grenrören. Blir en liten tajt historia de, men jag tror detta blir de bästa sättet.

Bild
Liten bild till på rören, väntar bara på mina flänsar till topparna så kan man börja punkta det riktit, svårt att bara tejpa upp allting :)

Bild
Blir nog inte så tosigt så här :lol:

Nu måste jag handla lite 3" rf böjar som ska gå in i snurran, sen ska jag kunna börja mer med rören.

Nej nu bär det av för lite Blackrace så här på lördags kvällen :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Du har lite rördragning och svetsning framför dej, men det är ju så roligt. Oss rörfetechister emellan :wink:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir snyggt, seriöst pressverktyg till colektorerna.
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende

Inlägg av mh »

Fina rör blir det!
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Ja de blir lite rördragning. Kommer bara punkta upp allting nu, blir ingen helsvetsning fören allt är provmonterat i bilen som den ska vara när de e körklart.
Pressverktygen är kanske lite overkil, hade gått o "banka" till dom men de e ju roligt o greja med ju :)

mh: din banjo ligger nog o väntar på dig imorgon :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Skriv svar