Bosse och Robbans 2002 touring (13/9 Film från uppstart)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

hmmm, är det ett problem, den sitter ju rätt hårt bultad i blocket... och hjälper den där tunna rostfria plåten mot det?

Tvivlar inte på att den sitter där av en anledning, bosse är ju rätt så klurig. Skulle vara intressant att höra mer om teorin bakom gördeln bara...
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Som jag förstog det av Bosse, jag var ju tvungen att fråga när jag tog bilden, så är det för att hindra toppen att svikta när man drar åt toppbultarna hårt. Det är alltså inte pga av cylindertrycket eller så..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

om det är anledningen så är det väl enklare att bara dra i fler steg?? är nog ingen nackdel att ha en sån iaf dock, gör ju ingen skada iaf!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Att dra i fler steg hjälper nog föga, ser inte riktig hur du menar att det ska fungera. Toppen delar tydligen på sig..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

nån som vet hur det går med stålvipporna?? går det att köpa en uppsättning snart??
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jag tror att till våren tidigast går det att få tag på vipporna
Bild
Användarvisningsbild
chevelle69
Chevrolet owner
Inlägg: 101
Blev medlem: tor aug 25, 2005 3:45 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av chevelle69 »

har vipporna hunnit provats nåt ännu ?
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

chevelle69 skrev:har vipporna hunnit provats nåt ännu ?
nej inte ännu på ett tag
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

chevelle69 skrev:har vipporna hunnit provats nåt ännu ?

fan erik har du kommit på bättre tankar nu och ska köra m10 du med ? :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
chevelle69
Chevrolet owner
Inlägg: 101
Blev medlem: tor aug 25, 2005 3:45 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av chevelle69 »

ja men robban man blir ju inblandad då ens inventarie på jobbet fräser vippor och dom aldrig blir provade.

måste ju gå fler än en m10 som kan prov köra vipporna, verkar ju va folk som är sugen på att köpa.. bara härdningen håller :?
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

jo håller men kan säga att intresset är mer än stort då de inte finns nån konkurrent långa väga "än"... och visst borde de testats ordentligt hällst i nån motorbänk som de på andra sidan pölen gjorde med sina.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
chevelle69
Chevrolet owner
Inlägg: 101
Blev medlem: tor aug 25, 2005 3:45 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av chevelle69 »

jo vore nog bra att köra dom i bänk. men själva vippan håller ju alla gånger för det är ju tillverkad i 2170 stål och det håller alla gånger lika bra som vilket värsting alu som helst men det är väll härdningen på ytan som ska ligga mot kammen som kan vara problemet. men borde ju visa sig ganska fort om man bruksar runt i nån månad eller så.
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vad var det för kamaxel och ventilfjädrar/tryck på motorn som det ska testas på?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

jag ska ju bromsa min lilla M10:a i på jobbet i vinter är det tänkt, anmäler mig frivilligt att testa vipporna om man bara får dem till rätt pris! hade ju på g vippor förra vintern från en annan tillverkare, men det rann ut i sanden tyvärr=( lite skummt då han faktiskt körde ut ett gäng vippor och härdade....
Användarvisningsbild
chevelle69
Chevrolet owner
Inlägg: 101
Blev medlem: tor aug 25, 2005 3:45 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av chevelle69 »

det är väl bosse det sitter i som jag förstår, han har ju vipporna men verkar inte provköra dom ?? kanske skulle överlåta dom till nån som är mer sugen på att prova,
så att snårskogens mekaniska kan börja producera vippor
Bild
Skriv svar