Problem med original PV

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Problem med original PV

Inlägg av jajsen »

Tjenare

Håller på att försöka få liv i en gammel PV 544 -62 (sitter en B18 med enkel zenitförgasare i den), men vi lyckas inte, de finns inga nycklar till bilen så vi har borrat upp tendningslåset så det går att vrida utan nyckel, sen så var alla kablar bortkopplade från tendningslåset, men vi kika på en anna PV o kopplade in allt på samma sätt men vi får inte liv i den.

Inte ens ett försök till att tända (har bogserat den runt kvarteret ett par varv), den får soppa som den ska men ja tror inte den tender, spolen kan vara kass då de satt en nyare spole brvid originalspolen, men den nyare har ju båden en + och en - anlutning, original har bara en - anslutning och en konstig anslutning till tendningslåset.

Nån som har den blekaste om hur vi kan få liv i den ?

Alla tips motages.

mvh Erik
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Dra en + till + på spolen, gärna en du kan bryta när du vill stänga av..
dra kabeln från fördelaren till - på spolen.
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

OK, men den kan alltså ha en ständig + utana tt spolen brinner upp,

o bara nån brytare som dödare till den sen eller.

får den gammla spolen sin + genom enslutningen från tendningdlåset eller?

mvh Erik
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

hej den gamla spolen får sin + via den inkappslade ledningen från tändnings låset

enklast borde va att kapa org kablen och dra den till den nya spolen då funkar allt somn det ska
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

har fått den att gå runt på starten nu, och vi får gnista på stiften, men jävligt dålig, den gör inget försök till att hosta igång så ja funderar på hur man grundställer tenndningen på en sånhär.

sen så blir det väll nya tendelar, stift rotor o kablar iaf.

sen ska den nog hoppa igång.

mvh Erik
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21738
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

putsa och ställ in brytarspetsen på 0.4mm sen kollar du tändningen med en strobb lampa. (gissar på ca 18-22 grader på tomgång med borttagen vacium slang) kolla vilken instälning det ska va i en rephandbok eller i KG volvotrim katalogen som fins på nätet.
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

skall vara 0,4 när då? TDC?

hittar inte katalogen på nätet och har ingen rephandbok =(

mvh Erik
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

om du kollar på axeln där brytarna löper i fördelaren så finns 4st nockar, dra runt motorn tills fiberklacken på brytarna är högst upp på nån av nockarna, ställ in avståndet mellan brytarspetsarna till 0,4 mm därefter ställer du in tändläge med hjälp av strobblampa
obs brända/slitna brytare bör bytas ut
Bild
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

jo, kom på det, lite hjärnsläpp bara, e ju samma som edm en B23A så.

gytte tändkablar, stift, fördelarlock samt rotor till nya kvalitetsdelar från biltema o den började iaf, hosta lite, hadde dock inget frächst batteri elelr startgas, med, men i morrong så ska den igång på riktigt!

nån som har en bild på hur kablarna skall sitta på fördelaren?

vet att tändföljden är 1-3-4-2 men undrar vart ettans skall sitta, nu sitter denlängst fram, alltså närmast ettans cylinder.

om nån har nån bild elelr nått så hadde det varit guld.

mvh Erik
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Kolla så du sätter tändkablarna åt "rätt håll" också, eftersom rotorn snurrar olika på en b20 och en b23
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

hum, smart, får ta o kolla på det i morrgon.

men om nån har nån bild poå hur de ska sitta så vore det som dagt guld.

mvh Erik
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

så, med nya tänd delar o kablarna i rätt ordning så hoppade den igång utan problem,

lät den stå op tomgång en stund medan vi plockade i ordning lite o fyllde på vatten, men sen dog den, konstigt tänkte vi,

fick inget liv i den alls, kollade alla stiften, ingen gnista nån stans, alla var sotiga utom 3:ans som va vackert jyllenbrunt, standard? går 3:an snälare än dom andra? helt original B18 med zenitförgasare?

lyfte av fördelaren o såg att grytarens plastbläck hadde smält totalt.

fixade ny brytare o kondensator, då startade den direkt igen.

men efter ett tag dog den igen, kollade brytaren o då va den lite smällt igen, men inte licka mycke som förra gången, kunde justera om den till rätt spel.

men min undran är varför våran brytare blir så in i helvete varm att den smälter plastklacken?

har provat emd lite olika tändspolar, bla. en från en 6:a, kan det vara problemet?

stort tack för hjälpen, utan er hadden den troligtvis fortfarande inte gått

mvh Erik
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

ni har förmodligen entändspole från en motor med brytarlöst tändsystem

bytt till en som ska va till brytare så kommer det att funka...har sj gjort felet :thumbdown:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21738
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ergu skrev:ni har förmodligen entändspole från en motor med brytarlöst tändsystem

bytt till en som ska va till brytare så kommer det att funka...har sj gjort felet :thumbdown:
presis, mät motståndet, ska va ca 3-5ohm och brytarlösa bruka va 1-3ohm mätt mellan + - på spolen
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

jo, de stämmer säkerligen, får ta o kolla upp detta, tack så jättemycke för hjälpen =)

mvh Erik
Skriv svar