separet oljepump för turbon?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 744
- Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
- Ort: Skellefteå
separet oljepump för turbon?
Tja! låg å funderade lite, nån som har provat å köra en separat oljepump för turbon?eventuellet med sep. kylare då också..
kan väl inte va såå svårt å få att fungera, men en fördel såklart om pumpen går å justera. måste ju vara lättare å undvika koksning osv?
är väl mest användbart kanske för dom som har trånga motor-rum eller tex har turbon framme i fronten och får ett krångligt/svagt lutande ruturrör..
borde ju bli betydligt lägre motoroljetemp iaf..
sen kanske ett tidstyrt relä som håller igång pumpen 1 minut eller så när man vridit av nyckeln?
ja, som sagt..bara en fundering, kanske inte fungerar i praktiken? vad vet jag?
Mvh Johan
kan väl inte va såå svårt å få att fungera, men en fördel såklart om pumpen går å justera. måste ju vara lättare å undvika koksning osv?
är väl mest användbart kanske för dom som har trånga motor-rum eller tex har turbon framme i fronten och får ett krångligt/svagt lutande ruturrör..
borde ju bli betydligt lägre motoroljetemp iaf..
sen kanske ett tidstyrt relä som håller igång pumpen 1 minut eller så när man vridit av nyckeln?
ja, som sagt..bara en fundering, kanske inte fungerar i praktiken? vad vet jag?
Mvh Johan
Old volvos never die, they just go faster!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 744
- Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
- Ort: Skellefteå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21733
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
en stor fördel med det enligt järnet här på forumet är att man kan köra på en tunnare olja som gör turbon snabbare.
fins visst remdrivna pumpar som drivs av vevaxeln i usa.
undra om en bränsle pump kan pumpa tunn olja????
fins visst remdrivna pumpar som drivs av vevaxeln i usa.

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 744
- Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
- Ort: Skellefteå
helt klart intressant med elbränslepump, så man slipper rackla med remdrivet! men det gäller nog å vara 110% seriös vid inkopplingen av pumpen, inte så kul om den stannar under körning
ganska enkelt å prova med en gammal k-jet pump, bara ha nå olja i ett kärl, å låta den pumpa runt den en dag eller nå..klarar den det så lär det jue bara funka bättre med varm olje också!


ganska enkelt å prova med en gammal k-jet pump, bara ha nå olja i ett kärl, å låta den pumpa runt den en dag eller nå..klarar den det så lär det jue bara funka bättre med varm olje också!
Old volvos never die, they just go faster!
En styrservopump är ju inte så svårt att hitta annars..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21733
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det borde fungera! ??j björk skrev:En styrservopump är ju inte så svårt att hitta annars..
men enklast vore en el-pump som är byglad över en tryckkontakt så om trycket försvinner stängs tändningen av.
tror det skulle gå att köra ATF olja i turbon också!
(detta inlägg innehåller både ordet tror och borde, bör därför tas med en nypa salt

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Ja jag tror de var dedgyldmark skrev:4?, Det gäller en tryck pump, behöver olje tryck till turbon. Kan en oljebrännare förse en turbo tros?

Vet jag såg nån på youtube som hade byggt om ett turboagg till jetmotor å han berättade vad han använt för grejer för å styra olja/tändning osv så att turbon gick fin fint i de stativet han hade
där kanske ni kan få några tips