4takts kammar

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

4takts kammar

Inlägg av bozze86 »

vad är viktigaste när man letar kam

1: måtten (sjävlklarhet
2:storlek på ventilerna? (eller är det för att få en optimal kam beräknat på ventilerna?)
3:insugskanal/avgaskanal måtten?

annars måste jag riva toppen igen och mäta ventilerna på en 139fmb motor.
Användarvisningsbild
josun
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis sep 05, 2006 3:15 pm
Ort: Näsum
Kontakt:

Inlägg av josun »

Hej

Om du kan ge mig måtten på längden , lagerdiameter mm samt mkt gärna en bild på ditt topplocks förbränningsrum samt ventilstorlekarna. Då kan försöka hjälpa dig att finna en kam till din motor.

Min mail adress: info@josun.se

Mvh
Johan
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

aja. får riva toppen med andra ord nån dag. har haft kontakt med dig josun om kam. men vad jag inte förstår är varför du vill ha ventilstoleken. är det bara för att få rätt avstånd mellan ventillyftarna? (eller vad det heter) elller för att få en optimal kam för dom ventilerna?

antagligen är den 18mm insugventil och 14mm avgasventil eller så är det 20mm insugsventil och 18mm avgasventil

något sånt e det i alla fall... trodde det skulle vara enkelt att hitta en bra vass kam. istället för att behöva riva toppen igen mm

men kanalerna vet jag storleken på i alla fall
16mm insugskanal och avgaskanalen är ca 18mm

bild på förbränningsrummet hart jag sen senaste gången jag rev det (när jag portade toppen)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tror att det kan va problem med att ventilerna krockar vid överlapp på vissa toppar.
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

Jens Gustavsson skrev:tror att det kan va problem med att ventilerna krockar vid överlapp på vissa toppar.
aha det förklarar det hela. nemas problemas. ska riva toppen imorron ändå. tjuter lite ifrån topppen vad det verkar
Skriv svar