Olika kubik på en turbomotor
Olika kubik på en turbomotor
Hej! Det blev lite prat på mitt jobb om vilken betydelse som kubiken på en turbo motor har.
Så min fråga är om man har en vw golf med 1600 eller en 1800 motor med någorlunda liknande turbo trim märks dom 200 kubiken ?
Och liknande fråga men en volvo b21 o en b23 ?
Leif
Så min fråga är om man har en vw golf med 1600 eller en 1800 motor med någorlunda liknande turbo trim märks dom 200 kubiken ?
Leif
-
- Forumsberoende
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Re: Olika kubik på en turbomotor
Leif skrev:Hej! Det blev lite prat på mitt jobb om vilken betydelse som kubiken på en turbo motor har.
Leif
bra fråga!
jag svarar att det ofta är till och med bättre med lite mindre motor när man turboladdar!
det beror på att då man bygger med turbo så kan man säga att grund sug motorn bara blåses upp då turbotryck läggs på , med en reservation om att turbo och laddluftkylare av tillräckligstorlek används.
vi brukar kalla det för matematisk effektökning, det innebär att tex dubbla insugningstrycket ger dubblad effekt ökning.
obs! den matematiska effekten beräknas på sugmotor kompan eller den effekt man hadde före kompan sänktes och med den optimala tändpunkten som sugmotor.
ex en B23E på 140hk och 10.5:1 i komp sugmotor, kompan sänks till 8.0:1 och sugmotor effekten blir bara 95hk men effektökningen blir ändå 140*2 =280hk med 1 bars tryck om man byggt och dimensionerat rätt då cylindertrycket kommer tillbaka med laddtrycket till lämpliga nivåer (kan också bli mer än dubbla men det är en annan historia)
tillbaka till frågan om vilklen motorvolym man ska använda och varför mindre ibland kan va bättre? det beror på att en mindre motor offtast har bredare och varvviligare register och lite mindre vrid.
det är bra när man turboladdar då man får en trevligare motor som kan ta för sig turbo tryck över ett bredare register och den tål offtast mer laddtryck också som lätt kompenserar den lilla effektförlust som lilla sugmotorn hadde.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Jens, är det verkligen så att en mindre motor ska behöva tåla mer laddtryck och vara varvilligare?
Jag tänker mest på en motor med kortare slaglängd och fler eller kanske bara större cyl.
Den borde ju både kunna varva mer och ha högre sugmotoreffekt än en modern långslagig, småborrad motor.
Jag tänker mest på en motor med kortare slaglängd och fler eller kanske bara större cyl.
Den borde ju både kunna varva mer och ha högre sugmotoreffekt än en modern långslagig, småborrad motor.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
-
- Forumsberoende
b21 har 106 hk och b23 har 112. allt annat är till 99% samma. men numera plockar man ju 1000 hk ur 2 liter så..
men om man ska turbotrimma en 4-6 cyl så använder juh dom flesta sig av volymer mellan 2-2,5 liter. kan tänka mig att det är främst för att hålla nere vridet och få en motor som går att varva mer.
kan ta ett exempel på en ascona härifrån som för mååånga år sen körde b21 med b17 vev, varvade 10400 och laddade 2,5 bar. tvivlar på att det hade funkat lika bra på en b230 med marinvev. lär ju dessutom kännas roligare att köra den mindre motorn..
minns att marco garver på TPC sa en gång att hans 3liters vitsexa på runt 600 bromsade hästar kändes väldigt tråkig att köra efter ett tag, det saknades inte effekt, men den ökade inte juh mer man varvade, samma vrid hela vägen liksom..jämför med en honda 16v
det är ju det som är kul. å känna att den bara drar hårdare ju mer man gasar 
men om man ska turbotrimma en 4-6 cyl så använder juh dom flesta sig av volymer mellan 2-2,5 liter. kan tänka mig att det är främst för att hålla nere vridet och få en motor som går att varva mer.
kan ta ett exempel på en ascona härifrån som för mååånga år sen körde b21 med b17 vev, varvade 10400 och laddade 2,5 bar. tvivlar på att det hade funkat lika bra på en b230 med marinvev. lär ju dessutom kännas roligare att köra den mindre motorn..
minns att marco garver på TPC sa en gång att hans 3liters vitsexa på runt 600 bromsade hästar kändes väldigt tråkig att köra efter ett tag, det saknades inte effekt, men den ökade inte juh mer man varvade, samma vrid hela vägen liksom..jämför med en honda 16v

Old volvos never die, they just go faster!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
en motor med samma ventiler och samma kam blir en bättre motor att turbotrimma om den är lite mindre i volym, speciellt en motor som inte är i fullrace utförande (lite för snäll kam och lite för små ventiler mm )j björk skrev:Jens, är det verkligen så att en mindre motor ska behöva tåla mer laddtryck och vara varvilligare?
en kortslagig motor med mycket borr är givetvis bättre rent generelt men på tex en volvo med 44X38mm ventiler så är ventilerna redan för små på 2.1L och 6000rpm igenteligen så att då köra på 2500cc tex med samma topp gör motorn helt kass i registret.
kolvhastigheten på 80mm är inget problem under ca 8500rpm med rätt grejor.
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
-
- Forumsberoende
Imsa motorn var på 720hk med restrictor plattor!!
Audi byggde ju en 2,1l motor på över 1000hk men då drog dom sig ju ur grupp b så den användes aldrig. Detta sa dom på vhs film jag har nånstans som berättar om quattrons start och framgång!
The official quattro story tro ja den heter!
Audi byggde ju en 2,1l motor på över 1000hk men då drog dom sig ju ur grupp b så den användes aldrig. Detta sa dom på vhs film jag har nånstans som berättar om quattrons start och framgång!
The official quattro story tro ja den heter!
--= Can´t drive it? Style it!! =--
Audi 100 Avant turbo quattro -91 (Bruks)
Audi 80 turbo quattro -84 (Lek)
Gick under EvO som nickname tidigare!!!!
Audi 100 Avant turbo quattro -91 (Bruks)
Audi 80 turbo quattro -84 (Lek)
Gick under EvO som nickname tidigare!!!!
- MotorKnyttet
- För mycket laddtryck
Så sant så, man ska också ha i åtanke att med större borr ökar kolvarean och där med ökar åxå cylindertrycket.Jens Gustavsson skrev:en motor med samma ventiler och samma kam blir en bättre motor att turbotrimma om den är lite mindre i volym, speciellt en motor som inte är i fullrace utförande (lite för snäll kam och lite för små ventiler mm )j björk skrev:Jens, är det verkligen så att en mindre motor ska behöva tåla mer laddtryck och vara varvilligare?
en kortslagig motor med mycket borr är givetvis bättre rent generelt men på tex en volvo med 44X38mm ventiler så är ventilerna redan för små på 2.1L och 6000rpm igenteligen så att då köra på 2500cc tex med samma topp gör motorn helt kass i registret.
Stora långslagiga motorer med mycket borr, får oftast stora inkontinens probem

Så m.a.o, en volymmässigt mindre motor kan matas med högre laddtryck samt att den går att varva betydligt mer.
Ta t.ex BMW's turbomotor som dom körde F1 med i mitten-slutet av 80 talet.

PS. Ett mycke bra forum detta

MVH//Tobbe
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
hej och välkomen hit (såg det var första inlägget)!MotorKnyttet skrev:Så sant så, man ska också ha i åtanke att med större borr ökar kolvarean och där med ökar åxå cylindertrycket.Jens Gustavsson skrev: en motor med samma ventiler och samma kam blir en bättre motor att turbotrimma om den är lite mindre i volym, speciellt en motor som inte är i fullrace utförande (lite för snäll kam och lite för små ventiler mm )
Stora långslagiga motorer med mycket borr, får oftast stora inkontinens probemdvs. blåsta topp packningar pga höga cylinder tryck.
Så m.a.o, en volymmässigt mindre motor kan matas med högre laddtryck samt att den går att varva betydligt mer.
Ta t.ex BMW's turbomotor som dom körde F1 med i mitten-slutet av 80 talet.
1300hk med 5.5bars laddtryck ur en 1.5liters maskin
![]()
PS. Ett mycke bra forum detta![]()
MVH//Tobbe
jag snackar inte om det är bättre med lång eller kort slaglängd utan vad som är bra med lite mindre motorvolym vid turbokonverterig.
jag vet inte hur du menar eller vad jag vill komma fram till heller riktigt

eftersom det inte blir trångt i förbräningsrumet med 44X35 ventiler på varken 88.9mm borr eller med 96mm borr så är det samma också.
en B20 med 100bars cylinder tryck och 88.9borr får då 6200kg (60822nm) som trycker toppen uppåt och kolven nedåt.
en B23 får 7238kg (71004 nm)
det trycket går ned genom vevstaken som får mer belastning (ca 15%) på låga rpm där den större motorn även ger liknande mer vrid och effekt.
men eftersom det är toppens ventiler och kanaler som begränsar max effekten (andningen) speciellt på högre rpm så blir det bara mer vrid på låga rpm(offtast iget av värde då man ska köra 402m) + ett kortare register på den större motorn får astma tidigare(mer svårkörd)
sumerig, B23 får.....
1 mer belastning på vevstakarn

2 mer vrid på låga rpm

3 smalare register då det inte går att varva lika mycket

4 lägre kolvhastighet som gör att det spikar lättare

Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
-
- Forumsberoende
- MotorKnyttet
- För mycket laddtryck
Tack Jens.
Jag uttryckte mej lite luddigt kanske, men vad jag menar är exakt det samma som du just skrev
.
Om kolvdiametern, och menade där att ju större kolv (större kolvarea på kolvtoppen) destå högre blir cylindertrycket och destå spikkänsligare blir motor.
M.a.o mindre cylindervolym vid överladdning är icke av ondo, utan snarare tvärt om(i de flesta fall e de bäst å till lägga).
Man får oftast en otroligt mycket trevligare karaktär på maskiner med överladd och lite mindre cylindervolym.
T.ex genom längre dragregister
Så nackdelarna med större volym är precis som du åvan nämnt
Skulle kunna skriva lite mera om just de här, men ja skriver så obegripligt när ja e trött
(Sorry) Så de får väll bli senare, om någon har lust å läsa vill säga.
Gonatt på er alle sammans.
// Tobbe
Jag uttryckte mej lite luddigt kanske, men vad jag menar är exakt det samma som du just skrev

Om kolvdiametern, och menade där att ju större kolv (större kolvarea på kolvtoppen) destå högre blir cylindertrycket och destå spikkänsligare blir motor.
M.a.o mindre cylindervolym vid överladdning är icke av ondo, utan snarare tvärt om(i de flesta fall e de bäst å till lägga).
Man får oftast en otroligt mycket trevligare karaktär på maskiner med överladd och lite mindre cylindervolym.
T.ex genom längre dragregister

Så nackdelarna med större volym är precis som du åvan nämnt

Skulle kunna skriva lite mera om just de här, men ja skriver så obegripligt när ja e trött

Gonatt på er alle sammans.
// Tobbe
- Muppaskalle
- Ganska mycket laddtryck
borr och slag på en ny 1000cc hoj ligger kring 77/53. vevstakslängd/borr skulle jag tippa ligger på runt 2.3caterpillar skrev:intressant....... så da er litt mindre ccm betre, selv om slaget er kort.( jamfør med motorsykkel +15000rpm) varfor kan en inte varve så mycket som motorsykkelr......hva kammer kjør dom med???? borr å slag / vevstaklengde = mer enn 2-1
![]()
![]()
Kammarna är inte så märkvärdiga... durationen brukar ligga runt 250 grader.
Det är inte så konstigt att en mc varvar mycket. Liten puttefnaskcylindervolym + toppar som flödar bättre än dom flesta biltoppar = en motor som har bra fyllnadsgrad långt över 10000varv.
-
- Forumsberoende