Olika kubik på en turbomotor

Diskussioner för erfaret folk
Leif
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån nov 15, 2004 1:49 pm
Ort: Viksjö
Kontakt:

Olika kubik på en turbomotor

Inlägg av Leif »

Hej! Det blev lite prat på mitt jobb om vilken betydelse som kubiken på en turbo motor har.
Så min fråga är om man har en vw golf med 1600 eller en 1800 motor med någorlunda liknande turbo trim märks dom 200 kubiken ?
Och liknande fråga men en volvo b21 o en b23 ?
Leif
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

du får varva mer för å få samma effekt.. vad ska den användas till :?: på en turbomotor spelar det inte lika stor roll om man har några 100cc mindre, ganska enkelt å köra på ett högre laddnigstryck istället. på en sugmotor är det ett större problem förståss
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Olika kubik på en turbomotor

Inlägg av Jens Gustavsson »

Leif skrev:Hej! Det blev lite prat på mitt jobb om vilken betydelse som kubiken på en turbo motor har.
Så min fråga är om man har en vw golf med 1600 eller en 1800 motor med någorlunda liknande turbo trim märks dom 200 kubiken ?
Och liknande fråga men en volvo b21 o en b23 ?
Leif

bra fråga!

jag svarar att det ofta är till och med bättre med lite mindre motor när man turboladdar!

det beror på att då man bygger med turbo så kan man säga att grund sug motorn bara blåses upp då turbotryck läggs på , med en reservation om att turbo och laddluftkylare av tillräckligstorlek används.

vi brukar kalla det för matematisk effektökning, det innebär att tex dubbla insugningstrycket ger dubblad effekt ökning.




obs! den matematiska effekten beräknas på sugmotor kompan eller den effekt man hadde före kompan sänktes och med den optimala tändpunkten som sugmotor.

ex en B23E på 140hk och 10.5:1 i komp sugmotor, kompan sänks till 8.0:1 och sugmotor effekten blir bara 95hk men effektökningen blir ändå 140*2 =280hk med 1 bars tryck om man byggt och dimensionerat rätt då cylindertrycket kommer tillbaka med laddtrycket till lämpliga nivåer (kan också bli mer än dubbla men det är en annan historia)


tillbaka till frågan om vilklen motorvolym man ska använda och varför mindre ibland kan va bättre? det beror på att en mindre motor offtast har bredare och varvviligare register och lite mindre vrid.

det är bra när man turboladdar då man får en trevligare motor som kan ta för sig turbo tryck över ett bredare register och den tål offtast mer laddtryck också som lätt kompenserar den lilla effektförlust som lilla sugmotorn hadde.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jens, är det verkligen så att en mindre motor ska behöva tåla mer laddtryck och vara varvilligare?

Jag tänker mest på en motor med kortare slaglängd och fler eller kanske bara större cyl.
Den borde ju både kunna varva mer och ha högre sugmotoreffekt än en modern långslagig, småborrad motor.
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

ju större motorvolymen är ju mer effekt kan man få ut, så har jag fått det för mig iaf.
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

b21 har 106 hk och b23 har 112. allt annat är till 99% samma. men numera plockar man ju 1000 hk ur 2 liter så..

men om man ska turbotrimma en 4-6 cyl så använder juh dom flesta sig av volymer mellan 2-2,5 liter. kan tänka mig att det är främst för att hålla nere vridet och få en motor som går att varva mer.

kan ta ett exempel på en ascona härifrån som för mååånga år sen körde b21 med b17 vev, varvade 10400 och laddade 2,5 bar. tvivlar på att det hade funkat lika bra på en b230 med marinvev. lär ju dessutom kännas roligare att köra den mindre motorn..

minns att marco garver på TPC sa en gång att hans 3liters vitsexa på runt 600 bromsade hästar kändes väldigt tråkig att köra efter ett tag, det saknades inte effekt, men den ökade inte juh mer man varvade, samma vrid hela vägen liksom..jämför med en honda 16v :lol: det är ju det som är kul. å känna att den bara drar hårdare ju mer man gasar :)
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

j björk skrev:Jens, är det verkligen så att en mindre motor ska behöva tåla mer laddtryck och vara varvilligare?

Jag tänker mest på en motor med kortare slaglängd och fler eller kanske bara större cyl.
Den borde ju både kunna varva mer och ha högre sugmotoreffekt än en modern långslagig, småborrad motor.
en motor med samma ventiler och samma kam blir en bättre motor att turbotrimma om den är lite mindre i volym, speciellt en motor som inte är i fullrace utförande (lite för snäll kam och lite för små ventiler mm )

en kortslagig motor med mycket borr är givetvis bättre rent generelt men på tex en volvo med 44X38mm ventiler så är ventilerna redan för små på 2.1L och 6000rpm igenteligen så att då köra på 2500cc tex med samma topp gör motorn helt kass i registret.

kolvhastigheten på 80mm är inget problem under ca 8500rpm med rätt grejor.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

er det derfor audi imsa motorene er bare 2,1 liter.... :thumbright: så om en bruker audi dieselblock(5syl 8) å bare 2,0literns vevaxel, å muli 159mm stakar kan en varve 11000?? å KANSJE 1000hk med en velpreppet 20topp :roll: :twisted:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Ante 4wd
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: sön okt 03, 2004 12:07 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Ante 4wd »

Imsa motorn var på 720hk med restrictor plattor!!
Audi byggde ju en 2,1l motor på över 1000hk men då drog dom sig ju ur grupp b så den användes aldrig. Detta sa dom på vhs film jag har nånstans som berättar om quattrons start och framgång!
The official quattro story tro ja den heter!
--= Can´t drive it? Style it!! =--

Audi 100 Avant turbo quattro -91 (Bruks)
Audi 80 turbo quattro -84 (Lek)

Gick under EvO som nickname tidigare!!!!
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

Jens Gustavsson skrev:
j björk skrev:Jens, är det verkligen så att en mindre motor ska behöva tåla mer laddtryck och vara varvilligare?

Jag tänker mest på en motor med kortare slaglängd och fler eller kanske bara större cyl.
Den borde ju både kunna varva mer och ha högre sugmotoreffekt än en modern långslagig, småborrad motor.
en motor med samma ventiler och samma kam blir en bättre motor att turbotrimma om den är lite mindre i volym, speciellt en motor som inte är i fullrace utförande (lite för snäll kam och lite för små ventiler mm )

en kortslagig motor med mycket borr är givetvis bättre rent generelt men på tex en volvo med 44X38mm ventiler så är ventilerna redan för små på 2.1L och 6000rpm igenteligen så att då köra på 2500cc tex med samma topp gör motorn helt kass i registret.

kolvhastigheten på 80mm är inget problem under ca 8500rpm med rätt grejor.
Så sant så, man ska också ha i åtanke att med större borr ökar kolvarean och där med ökar åxå cylindertrycket.

Stora långslagiga motorer med mycket borr, får oftast stora inkontinens probem :hihi: dvs. blåsta topp packningar pga höga cylinder tryck.

Så m.a.o, en volymmässigt mindre motor kan matas med högre laddtryck samt att den går att varva betydligt mer.

Ta t.ex BMW's turbomotor som dom körde F1 med i mitten-slutet av 80 talet.
:shock: 1300hk med 5.5bars laddtryck ur en 1.5liters maskin :wink:

PS. Ett mycke bra forum detta :thumbright:

MVH//Tobbe
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

MotorKnyttet skrev:
Jens Gustavsson skrev: en motor med samma ventiler och samma kam blir en bättre motor att turbotrimma om den är lite mindre i volym, speciellt en motor som inte är i fullrace utförande (lite för snäll kam och lite för små ventiler mm )

en kortslagig motor med mycket borr är givetvis bättre rent generelt men på tex en volvo med 44X38mm ventiler så är ventilerna redan för små på 2.1L och 6000rpm igenteligen så att då köra på 2500cc tex med samma topp gör motorn helt kass i registret.

kolvhastigheten på 80mm är inget problem under ca 8500rpm med rätt grejor.
Så sant så, man ska också ha i åtanke att med större borr ökar kolvarean och där med ökar åxå cylindertrycket.

Stora långslagiga motorer med mycket borr, får oftast stora inkontinens probem :hihi: dvs. blåsta topp packningar pga höga cylinder tryck.

Så m.a.o, en volymmässigt mindre motor kan matas med högre laddtryck samt att den går att varva betydligt mer.

Ta t.ex BMW's turbomotor som dom körde F1 med i mitten-slutet av 80 talet.
:shock: 1300hk med 5.5bars laddtryck ur en 1.5liters maskin :wink:

PS. Ett mycke bra forum detta :thumbright:

MVH//Tobbe
hej och välkomen hit (såg det var första inlägget)!

jag snackar inte om det är bättre med lång eller kort slaglängd utan vad som är bra med lite mindre motorvolym vid turbokonverterig.

jag vet inte hur du menar eller vad jag vill komma fram till heller riktigt :doh: :) men om vi säger att en cylinder har 100bar i max tryck (ljust före spikning) och sen gämför vi lite olika saker på en B20 med 88.9X80mm och en B23 på 96X80mm båda har samma ventiler och vi säger att de har samma flöde i toppen också.

eftersom det inte blir trångt i förbräningsrumet med 44X35 ventiler på varken 88.9mm borr eller med 96mm borr så är det samma också.



en B20 med 100bars cylinder tryck och 88.9borr får då 6200kg (60822nm) som trycker toppen uppåt och kolven nedåt.

en B23 får 7238kg (71004 nm)

det trycket går ned genom vevstaken som får mer belastning (ca 15%) på låga rpm där den större motorn även ger liknande mer vrid och effekt.

men eftersom det är toppens ventiler och kanaler som begränsar max effekten (andningen) speciellt på högre rpm så blir det bara mer vrid på låga rpm(offtast iget av värde då man ska köra 402m) + ett kortare register på den större motorn får astma tidigare(mer svårkörd)


sumerig, B23 får.....

1 mer belastning på vevstakarn :thumbdown:

2 mer vrid på låga rpm :thumbdown:

3 smalare register då det inte går att varva lika mycket :thumbdown:

4 lägre kolvhastighet som gör att det spikar lättare :thumbdown:
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:thumbright: intressant....... så da er litt mindre ccm betre, selv om slaget er kort.( jamfør med motorsykkel +15000rpm) varfor kan en inte varve så mycket som motorsykkelr......hva kammer kjør dom med???? borr å slag / vevstaklengde = mer enn 2-1 :?: :P :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

Tack Jens.

Jag uttryckte mej lite luddigt kanske, men vad jag menar är exakt det samma som du just skrev :wink: .

Om kolvdiametern, och menade där att ju större kolv (större kolvarea på kolvtoppen) destå högre blir cylindertrycket och destå spikkänsligare blir motor.

M.a.o mindre cylindervolym vid överladdning är icke av ondo, utan snarare tvärt om(i de flesta fall e de bäst å till lägga).

Man får oftast en otroligt mycket trevligare karaktär på maskiner med överladd och lite mindre cylindervolym.
T.ex genom längre dragregister :D

Så nackdelarna med större volym är precis som du åvan nämnt :thumbright:

Skulle kunna skriva lite mera om just de här, men ja skriver så obegripligt när ja e trött :doh: (Sorry) Så de får väll bli senare, om någon har lust å läsa vill säga.

Gonatt på er alle sammans.
// Tobbe
Användarvisningsbild
Muppaskalle
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: fre apr 01, 2005 11:22 am
Ort: Skogarna utanför Pite

Inlägg av Muppaskalle »

caterpillar skrev::thumbright: intressant....... så da er litt mindre ccm betre, selv om slaget er kort.( jamfør med motorsykkel +15000rpm) varfor kan en inte varve så mycket som motorsykkelr......hva kammer kjør dom med???? borr å slag / vevstaklengde = mer enn 2-1 :?: :P :thumbright:
borr och slag på en ny 1000cc hoj ligger kring 77/53. vevstakslängd/borr skulle jag tippa ligger på runt 2.3
Kammarna är inte så märkvärdiga... durationen brukar ligga runt 250 grader.

Det är inte så konstigt att en mc varvar mycket. Liten puttefnaskcylindervolym + toppar som flödar bättre än dom flesta biltoppar = en motor som har bra fyllnadsgrad långt över 10000varv.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

vært litt intressant å sett/ visst om borr å slag /VEVSTAKSLÆNGDE på olika motorsykkelmotorer/ å kamtider å slike ting, så en kunne kopiert (noe) åver på racemotor( volvo bmw audi ford etc..... 8) :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar