Ett sidospår.. nu med motor!

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Ett sidospår.. nu med motor!

Inlägg av j björk »

Ett litet sidospår jag egentligen varken har tid eller råd med...

Det börjar med en sådan här.
En gammal tråkig cykel, går tungt att trampa, speciellt den här med punka på båda hjulen :lol:

Bild

Skulle mest fixa till punkteringarna, och så gick den lite tungt att styra..
En stund senare såg det ut så här..
Bild
Bild

Får inte loss det jäkla vevpartiet.
Bild

Ja, det var vad jag hade så här långt.
Jag lovar att det ska bli intressantare längre fram :roll: :thumbright: :thumbright:
Senast redigerad av j björk den tor maj 17, 2007 8:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Visst blir den motoriserad? :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

:hihi: ni får se..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Nu har jag lagt allderles för mycket tid på det här sidospåret :thumbdown:
Ett par kvällar och hela dagen idag :(

Bild

Färg på ramen..
Det spårade förstås ur lite, och ramen blev ganska nerslipad, och då även lackad.

Här är en bild på varför jag började bry mig om en gammal äcklig cykel :hihi:
Bild


Sedan hoppar vi fram en hel del:
Bild
Bild
Den är inte helt klar på bilderna, det hänger några kablar och så.
Den ser tyvärr lite sunkig ut på bilderna, antagligen för att jag är kass på att ta kort.
I verkligheten ser den faktiskt riktigt vettig ut!
I efterhand känns det bra att jag lackade om den, det hade nog inte sett så kul ut i sliten guldfärg med en massa klistermärken :roll:

Jag ska snart ut och göra färdigt den, ska bara ta ett par öl först.
(för att jag har så ont i benen efter en hel dag på huk alltså..)
dorte
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: ons nov 23, 2005 9:23 pm
Ort: Ödsbyn

Inlägg av dorte »

Fränt! :thumbright: En sån motor sku ja ha behövt på min till jobbet cykel. De bli ju som drygt ibland när de e motväre!
Rod02
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tor dec 28, 2006 6:30 pm

Inlägg av Rod02 »

Du får ha långkjol och snabbdödare, om haffa kommer.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Dödarknapp finns på gasrullen.
Hmm, långkjol kanske vore något..
Jag som brukar ha kortkort annars :hihi:
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

sätt loctite på alla muttrar du lossar och byt ut skruvarna till insex, jag har borrat ur sju hittils :)
Peter Strandberg
Alfa kombi
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jo, det skadar nog inte.
De har dragit alla dessa stjärnskruv något jävulskt nu.
Dock fick jag lite andra problem förut..
Ska lägga upp ett par bilder.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Här kommer bilder.
Jag hann mest bara provköra innan det här hände:
Bild
Bild

Eller ja, jag skruvade bort drevet och så, men krysskilen fanns inte där den skulle vara.
Den satt istället mellan stora drevet och motorkåpan.
Axeln är lite skadad där krysskilen suttit och drevet är något uppslaget i spåret.
De har helt enkelt inte fått dit krysskilen rätt vid monteringen verkar det som.

Jag skulle i alla fall få en annan motor nu på garantin.
Den lär jag nog riva och gå igenom ordentligt innan jag använder tror jag..
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

:roll:
En mutter jag glömt att låsa, tack för tipset iallafal... väntar på ny primärspole för min del jag...
Peter Strandberg
Alfa kombi
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jaha, har pysslat lite mer med det här sidospåret :doh:

Fick i alla fall en annan motor förut.
Den var inte helt ny men nästan, han hade inga nya kvar.
Dock så hade denna bytts ut då de trodde något var fel på den, men det hade varit något förgasarstrul i stället.

Jag kollade i alla fall över den skapligt, jag kunde tyvärr inte dela blockhalvorna, för man skulle nog gärna ha lite avdragare o dyl. till drev etc.

Cylindern hade dock tagit lite stryk och var lite repig, så jag flyttade över min cyl. och kolv.

När jag körde med den ville den bara gå magert och bråka.
Efter ett tag hittade jag felet-det saknades en stor bit insugningspackning :lol:

Insugningsröret hade jag aldrig borta förut, men nu när jag tog bort det och skulle plocka bort packningen bara föll den sönder i grönt kladd :thumbdown:
Kineserna hade helt enkelt gjort packningen i ett material som inte tålde bensin :hihi:

I alla fall, efter lite pysslande och mont av cykeldator som jag fick med som kompensation för att jag inte kunde få en ny motor konstaterade jag att får man lite hjälp att få upp varvet av en liten nerförsbacke kan man få upp den i lite över 50. :thumbright:

Då går det ganska fort på cykeln faktiskt :hihi:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag har haft lite problem med gången i motorn på sistone.
Den ville inte gå något vettigt, bara höll igen och bråkade och sköt i förgasaren.

Jag tänkte att den måste gå magert, och kollade så bensin kom fram till förgasaren ordentligt, plockade isär förgasaren och kollade, men hittade inget fel.

Jag bestämde mig för att skruva loss bensinkranen och kolla filtret i tanken i alla fall.

Då såg jag att nätet inte satt ordentligt på ett ställe, så att smuts kunde komma förbi.

Kastade kinafiltret, rev förgasaren igen och kollade ordentligt i botten.
Och visst, där var en massa skit :doh:

Dit med ett riktigt filter, men inte fanken gick den för det :roll:
Tog jag bort nålen i förgasaren gick den skapligt ett tag, men sedan var det samma sak ändå :(

Så det måste ju vara ett bränsleproblem tänkte jag, bort med insugningsröret, men såg inget..

Passade ändå på att porta insugningsröret lite, det var rätt gott om kanter och bråte :hihi:

Sedan plockade jag bort tändstiftet och fick se att det knappt fanns något avstånd..
Fixade till det, och nu går den!
Det känns som att det gjorde en del skillnad med portningen också :wink:

Är lite sugen på att svetsa på lite material och köra med insexskruv så kanske man skulle kunna porta så det passar mot kanalen i cylindern också :twisted:

Det vore ju gött om det gick att marcha 50 hela tiden, nu vill den ofta bara gå runt 45 :roll:
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Inlägg av benkoilovikka »

vars har du köpt motorn ifrån och vad fick du ge för den?
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

haha :) underhållande sidospår helt klart!
är också nyfiken på var du handlat och cirkapris. man kanske måste ta sig an lite sidospår ;)
Skriv svar