Det senare är det jag menar, förbättringen av liter effekten för aktuell motorkonstruktion är väl vad jag personligen tycker är intressant. En två ventils motor med förgasare som ger 138 literhästar och ökat från orginal ~10 RWHp till ~20 RWHp är väl rätt ok för oss hobbymekaniker.
Men det beror väl givetvis på vilken nivå man är van att jobba på.
En superbike med massor av ventiler och elektronik och delar som man inte ens får köpa för pengar ger väl idag ~250 literhästar och det är ju bättre.
18,09 bakhjuls Hk har blivit 19,59 bakhjuls hk
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
fyrtaktaren i fråga gjordes det musik om 1964!
http://www.last.fm/music/The+Beach+Boys/_/Little+Honda
![:hihi:](./images/smilies/hihi.gif)
http://www.last.fm/music/The+Beach+Boys/_/Little+Honda
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
bra fråga hur räknar man ut eran effekt och vilka parametrar ingår i korigerigarna mm? fins det nåt program man kan lägga in temp, lufttryck, fuktighet mm i och få denna korigerig?RoGGaH skrev:Tjo grymt med effekt ur en sån liten pryl
Men en fundering bara.. Varför mäter ni i hk i sae?
När det annars är brukligt med din i sverige?
Är det för att det blir några fler när man mäter i sae
Mvh// Roger
vad skulle krävas för att vi i sävar skulle kunna gämföra siffrorna mot våran bänk, vi mäter bara vridet på bakdäcket med en kalibrerad våg sen räknar vi om det till hk.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ok låter bra!Patrik E skrev:Jag har korrigeringstabeller för bromsbänkar, du kan kopiera dom om du vill.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Våran bänk beräknar efter insugstemp och lufttryck lite osäker på luftfuktigheten. Sen vet jag inte hur den räknar men det är en annan femma.Jens Gustavsson skrev:
bra fråga hur räknar man ut eran effekt och vilka parametrar ingår i korigerigarna mm? fins det nåt program man kan lägga in temp, lufttryck, fuktighet mm i och få denna korigerig?
vad skulle krävas för att vi i sävar skulle kunna gämföra siffrorna mot våran bänk, vi mäter bara vridet på bakdäcket med en kalibrerad våg sen räknar vi om det till hk.
Sen är det olika om räknings faktorer beroende på om man mäter i din eller sae.
Men det sköter bänken. Jag kan skifta i mellan dom.
Men vi kör din då det är standard här i europa iaf va jag vet.
Sae tror jag dom drar bort förlust för generator fläktar osv som motorn driver.
Kan skilja ganska mycket iaf när det börjar bli lite effekt..