18,09 bakhjuls Hk har blivit 19,59 bakhjuls hk

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Det senare är det jag menar, förbättringen av liter effekten för aktuell motorkonstruktion är väl vad jag personligen tycker är intressant. En två ventils motor med förgasare som ger 138 literhästar och ökat från orginal ~10 RWHp till ~20 RWHp är väl rätt ok för oss hobbymekaniker.
Men det beror väl givetvis på vilken nivå man är van att jobba på.
En superbike med massor av ventiler och elektronik och delar som man inte ens får köpa för pengar ger väl idag ~250 literhästar och det är ju bättre.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

fyrtaktaren i fråga gjordes det musik om 1964! :hihi:



http://www.last.fm/music/The+Beach+Boys/_/Little+Honda
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Tjo grymt med effekt ur en sån liten pryl :D

Men en fundering bara.. Varför mäter ni i hk i sae?
När det annars är brukligt med din i sverige?
Är det för att det blir några fler när man mäter i sae ;)

Mvh// Roger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

RoGGaH skrev:Tjo grymt med effekt ur en sån liten pryl :D

Men en fundering bara.. Varför mäter ni i hk i sae?
När det annars är brukligt med din i sverige?
Är det för att det blir några fler när man mäter i sae ;)

Mvh// Roger
bra fråga hur räknar man ut eran effekt och vilka parametrar ingår i korigerigarna mm? fins det nåt program man kan lägga in temp, lufttryck, fuktighet mm i och få denna korigerig?

vad skulle krävas för att vi i sävar skulle kunna gämföra siffrorna mot våran bänk, vi mäter bara vridet på bakdäcket med en kalibrerad våg sen räknar vi om det till hk.
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

Jag har korrigeringstabeller för bromsbänkar, du kan kopiera dom om du vill.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Patrik E skrev:Jag har korrigeringstabeller för bromsbänkar, du kan kopiera dom om du vill.
ok låter bra!
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Jens Gustavsson skrev:
bra fråga hur räknar man ut eran effekt och vilka parametrar ingår i korigerigarna mm? fins det nåt program man kan lägga in temp, lufttryck, fuktighet mm i och få denna korigerig?

vad skulle krävas för att vi i sävar skulle kunna gämföra siffrorna mot våran bänk, vi mäter bara vridet på bakdäcket med en kalibrerad våg sen räknar vi om det till hk.
Våran bänk beräknar efter insugstemp och lufttryck lite osäker på luftfuktigheten. Sen vet jag inte hur den räknar men det är en annan femma.
Sen är det olika om räknings faktorer beroende på om man mäter i din eller sae.
Men det sköter bänken. Jag kan skifta i mellan dom.
Men vi kör din då det är standard här i europa iaf va jag vet.
Sae tror jag dom drar bort förlust för generator fläktar osv som motorn driver.
Kan skilja ganska mycket iaf när det börjar bli lite effekt..
Skriv svar