från fungerande motor till stillastående

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

från fungerande motor till stillastående

Inlägg av bozze86 »

nu börjar jag tappa humöret på motor som sitter i min choppermoped.

den har fungerat felfritt. men sen när jag bytte toppen till en annan (som va förstor i insugskanalen och med en vassare kam). det startade men varvade inte...

samma sak hände med den gamla toppen bara att den startade lättare, gick längre och gick att varva upp 2gånger..

så jag rev ner hela cylindern + toppen
monterade ihop med nya packningar + tätningar. det trodde jag var felet

men inte nu vägrar den starta totalt. gnista har den. men dock bränsle/komp har den lite jobbigt med. kan det bli sämmre komp om man bara har lyft cyllen och kollat så allt e ok. och sen monterat tillbaka allt?

att tillägga så har jag kollat igenom hela bränslesystemet och det det ser bra ut och har bra flöde.
den startade inte ens när jag gav den en sup (sup = bensin direkt i cylindern)

kan det resultera i att den inte startar att den har dåligt komp

det kan la aldrig bero på att jag har bytt cdi:n till en annan så den tänder vid fel tilfälle?

insugskanalen är 16mm = lika stor som förgasaren
avgaskanalen ligger runt 18-19mm

motorn har gått 289mil så så farligt e det inte för en -05.

däremot misstänker jag att dom inte skött motorn/gjort oljebyten som man ska göra med en viss intervall. + att ventilerna stog fel när jag skaffade den och att den hadde ett för munstycke i förgasaren?

kan det slita ut kolven/ringarna fast den ser bra ut?

nån som vet var orginal kompförhållandet är på en lifan 139fmb?

om jag byter till en högkompare vad blir det för skillnad?

eller så e det SBS = Skit bakom spakarna. jag har kanske skruvat för mycket

e amatör just nu på 4taktare har alltid kört 2taktare förut.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

gör ett komptest med en kompmätare då får du svart på vitt om det är kompan som saknas
Bild
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

vi kan ha listat ut felet varför den inte startat och inte har komp. vi misstänker att kam timingen sitter fel.

hur man nu fixar så den kommer rätt

det finns en 4kant/avlång på ena sidan av svänghjulet. sen på andra sidan finns det ett F och ett T så då e ju frågan hur man fixar så den blir rätt..

nån som kan förklara lite för mig?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

ställ t-märkningen mitt för märkningen på blocket(rakt upp)
vrid kammen så att båda ventilerna är öppna lika mycket när dom överlappar,lägg på kedjan med drev! om det är en riktig trimkam bör du kolla så
att du inte har krökt ventilerna, då slår kolven i ventilerna ganska omgående
om den står fel
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Edit: Det va fan va man skriver långsamt! Nån annan hann före!! :lol:
F: står för Fire, alltså när det ska tända.
T: står för Top (tdc).
Det är enkelkams motor, typ fiddy va?
Ställ kammen i Split, funkar till 99% säkerhet!
Vrid motorn till Top dead center och sätt i kammen. Sätt kammen så att du har nockarna pekandes kl 10 och 2.
När du monterat så vrid runt motorn så du ser att allt går fritt, om du har ett jävla lyft på kammen, vet ej hur det är med kolv/ventil-kontakt på fiddys..

Hoppas du fattar vad jag menar. Om inte så kanske nån annan kan ge en bättre förklaring..

/David
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

ok. tackar diskuterade med en annan som håller på lite med 4takare om det. och fick en liten förklaring men vi va lite osäkra på det... lite snabbräknat så sitter timingen 180grader fel. inte för jag fattar hur man klarar av att få det så fel. men det blir så när man e amatör på 4taktare
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

tack för hjälpen fixade den nyss och den startade på ett par kick. gillar att det finns folk som e kunniga
Skriv svar