nu börjar jag tappa humöret på motor som sitter i min choppermoped.
den har fungerat felfritt. men sen när jag bytte toppen till en annan (som va förstor i insugskanalen och med en vassare kam). det startade men varvade inte...
samma sak hände med den gamla toppen bara att den startade lättare, gick längre och gick att varva upp 2gånger..
så jag rev ner hela cylindern + toppen
monterade ihop med nya packningar + tätningar. det trodde jag var felet
men inte nu vägrar den starta totalt. gnista har den. men dock bränsle/komp har den lite jobbigt med. kan det bli sämmre komp om man bara har lyft cyllen och kollat så allt e ok. och sen monterat tillbaka allt?
att tillägga så har jag kollat igenom hela bränslesystemet och det det ser bra ut och har bra flöde.
den startade inte ens när jag gav den en sup (sup = bensin direkt i cylindern)
kan det resultera i att den inte startar att den har dåligt komp
det kan la aldrig bero på att jag har bytt cdi:n till en annan så den tänder vid fel tilfälle?
insugskanalen är 16mm = lika stor som förgasaren
avgaskanalen ligger runt 18-19mm
motorn har gått 289mil så så farligt e det inte för en -05.
däremot misstänker jag att dom inte skött motorn/gjort oljebyten som man ska göra med en viss intervall. + att ventilerna stog fel när jag skaffade den och att den hadde ett för munstycke i förgasaren?
kan det slita ut kolven/ringarna fast den ser bra ut?
nån som vet var orginal kompförhållandet är på en lifan 139fmb?
om jag byter till en högkompare vad blir det för skillnad?
eller så e det SBS = Skit bakom spakarna. jag har kanske skruvat för mycket
e amatör just nu på 4taktare har alltid kört 2taktare förut.
från fungerande motor till stillastående
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
vi kan ha listat ut felet varför den inte startat och inte har komp. vi misstänker att kam timingen sitter fel.
hur man nu fixar så den kommer rätt
det finns en 4kant/avlång på ena sidan av svänghjulet. sen på andra sidan finns det ett F och ett T så då e ju frågan hur man fixar så den blir rätt..
nån som kan förklara lite för mig?
hur man nu fixar så den kommer rätt
det finns en 4kant/avlång på ena sidan av svänghjulet. sen på andra sidan finns det ett F och ett T så då e ju frågan hur man fixar så den blir rätt..
nån som kan förklara lite för mig?
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Edit: Det va fan va man skriver långsamt! Nån annan hann före!!
F: står för Fire, alltså när det ska tända.
T: står för Top (tdc).
Det är enkelkams motor, typ fiddy va?
Ställ kammen i Split, funkar till 99% säkerhet!
Vrid motorn till Top dead center och sätt i kammen. Sätt kammen så att du har nockarna pekandes kl 10 och 2.
När du monterat så vrid runt motorn så du ser att allt går fritt, om du har ett jävla lyft på kammen, vet ej hur det är med kolv/ventil-kontakt på fiddys..
Hoppas du fattar vad jag menar. Om inte så kanske nån annan kan ge en bättre förklaring..
/David
F: står för Fire, alltså när det ska tända.
T: står för Top (tdc).
Det är enkelkams motor, typ fiddy va?
Ställ kammen i Split, funkar till 99% säkerhet!
Vrid motorn till Top dead center och sätt i kammen. Sätt kammen så att du har nockarna pekandes kl 10 och 2.
När du monterat så vrid runt motorn så du ser att allt går fritt, om du har ett jävla lyft på kammen, vet ej hur det är med kolv/ventil-kontakt på fiddys..
Hoppas du fattar vad jag menar. Om inte så kanske nån annan kan ge en bättre förklaring..
/David