Yama FS1
Tack för tipset med lagrena.
Står väl till ren reson att man kanske inte monterar det värsta man hittar i en orginal moppe.?(Från yamaha då)
Stift utan eg elektrod?
Hmm...faen vet om tändsystemet klarar det då de jag använt tidigare varit med avstånd runt 0,8-1mm.
Bla provat Bosch sk "racing" stift i mercan vid tillfällen,å det har väl funkat sådär för att vara diplomatisk.Tom med MSD boxen i högsta hugg.
Hur som helst,plocka upp ett NGK9 som HS å knacka runt det till o-igenkännelighet(e det ett ord? ),å det har ju tvivel löst mindre volym men gjorde inte för ngn större skillnad.
Svarva av 3/10 till på toppen...samma vill jag påstå.
E nog dags att kika över bestyckning å konsekvens av den där 21mm dellorton tror jag.
Det å kika lite mer på att ev förlänga expansionskammarens stinger.
Ngt jag reagerat över e att den e hutlöst svårstartad?
Springstart e det enda som gäller?
Har mängden förtändning med detta att göra,för port tiderna e inte vansinniga iaf.?
Provat förtänd på allt ifrån 2.5-4mm utan större skillnad.
Står väl till ren reson att man kanske inte monterar det värsta man hittar i en orginal moppe.?(Från yamaha då)
Stift utan eg elektrod?
Hmm...faen vet om tändsystemet klarar det då de jag använt tidigare varit med avstånd runt 0,8-1mm.
Bla provat Bosch sk "racing" stift i mercan vid tillfällen,å det har väl funkat sådär för att vara diplomatisk.Tom med MSD boxen i högsta hugg.
Hur som helst,plocka upp ett NGK9 som HS å knacka runt det till o-igenkännelighet(e det ett ord? ),å det har ju tvivel löst mindre volym men gjorde inte för ngn större skillnad.
Svarva av 3/10 till på toppen...samma vill jag påstå.
E nog dags att kika över bestyckning å konsekvens av den där 21mm dellorton tror jag.
Det å kika lite mer på att ev förlänga expansionskammarens stinger.
Ngt jag reagerat över e att den e hutlöst svårstartad?
Springstart e det enda som gäller?
Har mängden förtändning med detta att göra,för port tiderna e inte vansinniga iaf.?
Provat förtänd på allt ifrån 2.5-4mm utan större skillnad.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
2.3-16 skrev:Provat förtänd på allt ifrån 2.5-4mm utan större skillnad.
är det inte rätt mycket, hur mångagrader är det ungefär?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Tack för tipset med stift.
Kikat på d med brytarlöst,men här nere i denna änden av landet blir det mest från grästrimmers i liknande-vilket jag antar funkar lika väl.?
Jo Jens.4mm e massvis,men som sagt...mest för att prova.
Vi har hamnat där att den iom billet toppen går vad vi kan kalla varm när man börjar snåla ur den.(Det ryker verkligen om skiten..)
Honing står högt på programet,men frågan e om man inte skulle satsa på jätteinvesteringen av en ny cylinder då det visat sig att den e lite sliten-som d flesta tvåtakts cylindrar efter en stund-i övre vändkanten.
Spelar kanske ingen roll när det inte e tal om att hitta d där sista,men..tror vi e förbi det stadiet med marginal.
Ingen aning om graderna det innebär Jens,då jag alltid ställt tändningen på tvåtaktare i mm.Den e kvadratisk iaf om ngn ids räkna(40*39) med en staklängd av 85mm om jag hajat rätt.
Lite fränt e att hastighetsmätarn bottnar nu ...vid 120..
Inte fan gör den ngr 120,men lite kul lika fullt i ljuset av drevningen.
Appropå det med stinger...ngn som provat?
Vad det verkar e det ju så att pipan arbetar för högre varvtal ju längre stingern e(vill jag minnas från roadracing tiden)?
Hur som helst e den vi åker med fn på 16dia å ung 205mm lång.
Borde nog vara iaf 60-70 till med dem varvtalen vi e å härjar på.?
Kikat på d med brytarlöst,men här nere i denna änden av landet blir det mest från grästrimmers i liknande-vilket jag antar funkar lika väl.?
Jo Jens.4mm e massvis,men som sagt...mest för att prova.
Vi har hamnat där att den iom billet toppen går vad vi kan kalla varm när man börjar snåla ur den.(Det ryker verkligen om skiten..)
Honing står högt på programet,men frågan e om man inte skulle satsa på jätteinvesteringen av en ny cylinder då det visat sig att den e lite sliten-som d flesta tvåtakts cylindrar efter en stund-i övre vändkanten.
Spelar kanske ingen roll när det inte e tal om att hitta d där sista,men..tror vi e förbi det stadiet med marginal.
Ingen aning om graderna det innebär Jens,då jag alltid ställt tändningen på tvåtaktare i mm.Den e kvadratisk iaf om ngn ids räkna(40*39) med en staklängd av 85mm om jag hajat rätt.
Lite fränt e att hastighetsmätarn bottnar nu ...vid 120..
Inte fan gör den ngr 120,men lite kul lika fullt i ljuset av drevningen.
Appropå det med stinger...ngn som provat?
Vad det verkar e det ju så att pipan arbetar för högre varvtal ju längre stingern e(vill jag minnas från roadracing tiden)?
Hur som helst e den vi åker med fn på 16dia å ung 205mm lång.
Borde nog vara iaf 60-70 till med dem varvtalen vi e å härjar på.?
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
jag och mattias (lura apantråden) ska ta nya tag med gasprojektet
innan vi ger oss ,då kan vi väl utbyta erfarenheter! måste få ordning på
lite smörjrelaterade problem först.skulle kännas som våldets triumf över
tekniken om det funkade! annars är min dotter rätt duktig på design då det gäller tröjtryck, men det tycker jag Etapp och GIK borde få syssla med
/F
innan vi ger oss ,då kan vi väl utbyta erfarenheter! måste få ordning på
lite smörjrelaterade problem först.skulle kännas som våldets triumf över
tekniken om det funkade! annars är min dotter rätt duktig på design då det gäller tröjtryck, men det tycker jag Etapp och GIK borde få syssla med
/F
Underbar attityd!!!!!!!!skulle kännas som våldets triumf över
tekniken om det funkade!
Jag e me...med hela huvvet på en gång Fredde!!
Vet inte om du minns d,men för ngr år sen körde vi ju en följetong om hur vi "killed by death" en sån däringa RIKTIG antilbil i form av en 993cc Daihatsu Charade.
Helt plötsligt skulle ju halva sveriges ragga kår ge ngt elände tuben tills det dog.
Kan ju va en tanke...isf,hur mkt gas VÅGAR man ge en sån häringa dylik pjäs?
Tuben får la man ta på ryggen i ngn mullesäck.Vad vet jag.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
vi har satsat på 0.3mm gas = ca 6.3hp körde det på 110cc halvskitmotor
innan vintern och bedömde det som att tändningen fes av och att kammen
va för slö (kändes fel att trycka gas strax över tomgång och femdubbla effekten,kan alldrig funka)nu hadde vi shyssta kammar men dom smälte
innan inkörningen var över(köpte motorer som inte funkade utan modifiering)
men när delarna som behövs bytas finns på plats blir det nya tester och
rapportering!!
innan vintern och bedömde det som att tändningen fes av och att kammen
va för slö (kändes fel att trycka gas strax över tomgång och femdubbla effekten,kan alldrig funka)nu hadde vi shyssta kammar men dom smälte
innan inkörningen var över(köpte motorer som inte funkade utan modifiering)
men när delarna som behövs bytas finns på plats blir det nya tester och
rapportering!!
Ja,vi har tidigare matat ung 15 häst i en gammal vässad AS3a med vettigt resultat...men d vart en sån däringa livsfarlig resa efter ngr bärs...med likasinnade.
Hur som helst.
Gas å tvåtakt e lite lurigt eftersom det verkar som d tar ngn sekund innan gasen i vevhuset e förbrukad.
Mao..lite EBK effekt..
Hur som helst.
Gas å tvåtakt e lite lurigt eftersom det verkar som d tar ngn sekund innan gasen i vevhuset e förbrukad.
Mao..lite EBK effekt..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 182
- Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
- Ort: Yttertavle(Umeå)
- Kontakt:
Hmmm...du borde väl kapa stingern om du vill ha den att jobba på högre varvtal? Kollade på en av mina gamla motorer som jag kört pipan i "bimotion" på så vart det som följer.
10000rpm stinger id 15mm längd 208mm (rek avgasduration 186 grader)
12000rpm stinger id 15mm längd 186mm (rek avgasduration 200 grader)
10000rpm stinger id 15mm längd 208mm (rek avgasduration 186 grader)
12000rpm stinger id 15mm längd 186mm (rek avgasduration 200 grader)