4taktare smäller till och går inte rent

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

4taktare smäller till och går inte rent

Inlägg av bozze86 »

min 4taktare 50cc går inte rent det smäller om vid vissa hastigheter/varvtal och det försvinner inte förrän man växlar. men det känns att den har mer att ge innan det smäller

kan det vara att 0.05 spel på ventilerna kan vara för litet?
den gick bättre innan jag ställde dom ordentligt testa med 0.10?
eller kan det vara att jag måste ställa om tändningen?

eller kan det vara något annat som gör att det smäller

setupen är portad orginaltopp med orginalkam. 16.5 mm förgasare. en annan trim cdi. skall vara en uppgraderad kitaco version...

EDIT: ska man ställa ventilerna när den e varmt eller kall. vissa säger när den e kall andra säger när den e varm
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

testat gå upp lite i högfart??
kinamotorerna brukar alltid va snålställda redan orginal. har du desutom portat osv så blir det ju ännu värre
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

knotan skrev:testat gå upp lite i högfart??
kinamotorerna brukar alltid va snålställda redan orginal. har du desutom portat osv så blir det ju ännu värre
sitter redan i storlek 90 i huvudmunstycket.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3701
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

När min monkey började smälla på högre varv så var det bara tändstiftet som var kack.
Prova att byta det först.
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

richard skrev:När min monkey började smälla på högre varv så var det bara tändstiftet som var kack.
Prova att byta det först.
tändstiftet har inte gått många mil sen nytt... btw nån som vet vart man kan skaffa/beställa c8hsa eller c9hsa
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

kolla vad det är för färg på tändstiftet.
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

knotan skrev:kolla vad det är för färg på tändstiftet.
ska kolla det nån dag. ställde upp ventilspelet till 0.15 kall och den gick mycket bättre tills den blev varm. ska testa att ställa det till 0.25. nån som vet om man ska ställa det på kall eller varm motor.

har även fått tips om att ställa +3 graders förtändning. för det e ej förbränd bensin som smäller ut
roovy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: lör maj 19, 2007 9:36 pm

Inlägg av roovy »

motorn ska vara kall om jag inte minns fel "på min 110cc kina hojj iaf" prova att ställa ventil spelet 0,5mm hade min på 0,05 å dne gick orent då ...
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

roovy skrev:motorn ska vara kall om jag inte minns fel "på min 110cc kina hojj iaf" prova att ställa ventil spelet 0,5mm hade min på 0,05 å dne gick orent då ...
oki oki. ska exprimentera lite med ventilspelet och se om det blir bättre. ska testa 0.25 och sen gå uppåt
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

har aldrig vart med om att det skulle vara så känsligt med ventilspelet på nån sån här motor,

oftast är det glapp nånstans i tändningesystemet(glappt i nått kontaktstycke)
eller så är det fel bräsnlebladning.
och det brukar man isåfall se direkt på färgen på tändstiftet
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

knotan skrev:har aldrig vart med om att det skulle vara så känsligt med ventilspelet på nån sån här motor,

oftast är det glapp nånstans i tändningesystemet(glappt i nått kontaktstycke)
eller så är det fel bräsnlebladning.
och det brukar man isåfall se direkt på färgen på tändstiftet
tändningen e det inget fel på vad jag vet. den smäller då e det något med ventilerna eller så får jag tidarelägga tändningen +3 grader....


tändstiftet e röd-brunt kommer inte ihåg vilken färg som det ska va då den har rätt bränsleblanding
Skriv svar