min 4taktare 50cc går inte rent det smäller om vid vissa hastigheter/varvtal och det försvinner inte förrän man växlar. men det känns att den har mer att ge innan det smäller
kan det vara att 0.05 spel på ventilerna kan vara för litet?
den gick bättre innan jag ställde dom ordentligt testa med 0.10?
eller kan det vara att jag måste ställa om tändningen?
eller kan det vara något annat som gör att det smäller
setupen är portad orginaltopp med orginalkam. 16.5 mm förgasare. en annan trim cdi. skall vara en uppgraderad kitaco version...
EDIT: ska man ställa ventilerna när den e varmt eller kall. vissa säger när den e kall andra säger när den e varm
knotan skrev:testat gå upp lite i högfart??
kinamotorerna brukar alltid va snålställda redan orginal. har du desutom portat osv så blir det ju ännu värre
knotan skrev:kolla vad det är för färg på tändstiftet.
ska kolla det nån dag. ställde upp ventilspelet till 0.15 kall och den gick mycket bättre tills den blev varm. ska testa att ställa det till 0.25. nån som vet om man ska ställa det på kall eller varm motor.
har även fått tips om att ställa +3 graders förtändning. för det e ej förbränd bensin som smäller ut
roovy skrev:motorn ska vara kall om jag inte minns fel "på min 110cc kina hojj iaf" prova att ställa ventil spelet 0,5mm hade min på 0,05 å dne gick orent då ...
oki oki. ska exprimentera lite med ventilspelet och se om det blir bättre. ska testa 0.25 och sen gå uppåt
har aldrig vart med om att det skulle vara så känsligt med ventilspelet på nån sån här motor,
oftast är det glapp nånstans i tändningesystemet(glappt i nått kontaktstycke)
eller så är det fel bräsnlebladning.
och det brukar man isåfall se direkt på färgen på tändstiftet
knotan skrev:har aldrig vart med om att det skulle vara så känsligt med ventilspelet på nån sån här motor,
oftast är det glapp nånstans i tändningesystemet(glappt i nått kontaktstycke)
eller så är det fel bräsnlebladning.
och det brukar man isåfall se direkt på färgen på tändstiftet
tändningen e det inget fel på vad jag vet. den smäller då e det något med ventilerna eller så får jag tidarelägga tändningen +3 grader....
tändstiftet e röd-brunt kommer inte ihåg vilken färg som det ska va då den har rätt bränsleblanding