AVOJimmy skrev:Ser bra ut vad är de för märke på coiloversen?
mvh
Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna)
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Lite bilder på den nya kammen som jag fixat fram till magnus ,jo den är brutalt vass 
ca 320grader vid ventilspel 14mm lyft och 111graders nock mer vill jag inte säga
lite spesiell utformning då toppen ser lite avkapad ut, mycket aria, ska ändå klara 8500rpm.



37mm lyftare 51gram.

ca 320grader vid ventilspel 14mm lyft och 111graders nock mer vill jag inte säga

lite spesiell utformning då toppen ser lite avkapad ut, mycket aria, ska ändå klara 8500rpm.



37mm lyftare 51gram.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo det är en cat cams.mhr144 skrev:får jag gissa att det är en cat cam?
det är inga hemlisar heller bara kul att dryga sig lite

har du erfarenheter av den?
såg ut att va en billet stomme, det borde ju va bra?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
kör sån i b230in. kolla min tråd. vill gärna veta erat ventil fjäderder data när ni passerat 8000rpm. är det 13,9an både in o ut ? ja det är stålkam.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det blir ca 65kg stängd och 135kg öppen. 4046 tror jag de heter bugpack.
jo det är 13.9 profilen in och ut.
har du haft problem på höga rpm?
hur har du sjusterat ventilspelet, hattar eller direkt på ventilen?
vet du mer om bakrunden varför de ser ut som de gör?
jo det är 13.9 profilen in och ut.
har du haft problem på höga rpm?
hur har du sjusterat ventilspelet, hattar eller direkt på ventilen?
vet du mer om bakrunden varför de ser ut som de gör?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
jag har använt sten parners retaners och saab schims. men nu är den riven för mer inspänningtryck, liknande ni ska köra. de problem jag haft är krökta insugsventiler
och då har jag som minst 3mm mellan kolv o ventil vid overlap, så det är när den ska öppna det släpper, den klappar på ganska rejält när det ska öppnas
hä på lite märk fett på tryckaren o vrid runt då blir man lite fundersam om det kommer att hålla den använder verkligen tryckaren till 100% (o lite till). bakgrunden vet jag inget om men man får väl vara glad att man får ta del av modern teknik i en gamm volvo, som Tord sa det är så här det ska se ut
gissar att ni är på väg uppot 800hk 




- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vad hadde du för tryck förut då?
jo de använder +100% av lyftaren, man måste kolla och ev runda kanten lite med ett fint sandpapper så att kammen inte skrapar bort oljefilmen
men så har vi haft på kammar förut också utan direkta problem på tex halinarnas super 7 kam som jag också fixade fram (std lyftare)
vad väger din ventil , lyftare och retaner med sjuster brika?
jo de använder +100% av lyftaren, man måste kolla och ev runda kanten lite med ett fint sandpapper så att kammen inte skrapar bort oljefilmen

men så har vi haft på kammar förut också utan direkta problem på tex halinarnas super 7 kam som jag också fixade fram (std lyftare)
vad väger din ventil , lyftare och retaner med sjuster brika?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
ventil 48mm 95g, tryckare 55g, retaner,shims o knaster 15g. så det är inga tunga grejor. uppgifterna på fjäder tryck har jag slarvat bort
men minns att det var 120kg fult lyft o ca 40kg vid 0lyft. vart rekomenderad 110kg vid fult lyft med så lätta grejor av tord o catcams men det kan ju blivit nå missförstånd (hoppas jag) för nu vill jag varva

men minns att det var 120kg fult lyft o ca 40kg vid 0lyft. vart rekomenderad 110kg vid fult lyft med så lätta grejor av tord o catcams men det kan ju blivit nå missförstånd (hoppas jag) för nu vill jag varva

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo det lät lite med bara 40kg sätestryck. har snackat med gunnar professorn och de brukar köra med ca 65-135kg på värstig RC motorer men ricktigt vad som behövs med denna kam vet jag ej, den ser rätt speciell utmhr144 skrev:ventil 48mm 95g, tryckare 55g, retaner,shims o knaster 15g. så det är inga tunga grejor. uppgifterna på fjäder tryck har jag slarvat bort![]()
men minns att det var 120kg fult lyft o ca 40kg vid 0lyft. vart rekomenderad 110kg vid fult lyft med så lätta grejor av tord o catcams men det kan ju blivit nå missförstånd (hoppas jag) för nu vill jag varva

vad var det för fjädrar du kört med ?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
först körde jag med kg fjädrar jag hade liggande och de mattades ut ganska fort, 10mil inkörnig tappade de 15kg på max lyft o fick ventilsläpp vid 7000rpm så de hade nog gjort sitt ( detta är i grunden en riktig budget motor
) nu kör jag med tg`s fjädrar vilket är kortare o hårdare o snart gått 150mil, har mätt lite i kväll o kan shimsas på yttligare 6mm innan de bottnar. så det ska nog gå att hitta några kilo.

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag vet inte riktigt hur du menar frågan, men det hör till saken att det är inget speciellt nytt med dessa 'roliga'profiler.Jens Gustavsson skrev:
vet du mer om bakrunden varför de ser ut som de gör?
Rune Nyström i Borlänge har använt dessa brutala ramper i säkert 20år redan.
Jag har ett par 272 graders till min opelsnurra som har likadant utseende.
man vill åt så mycket som möjligt av kanalens maxflöde under den tidsrymd man har på sig.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är inte ramperna jag tycker är konstiga utan slutet på flanken och piken.Kadett4wd skrev:Jag vet inte riktigt hur du menar frågan, men det hör till saken att det är inget speciellt nytt med dessa 'roliga'profiler.Jens Gustavsson skrev:
vet du mer om bakrunden varför de ser ut som de gör?
Rune Nyström i Borlänge har använt dessa brutala ramper i säkert 20år redan.
Jag har ett par 272 graders till min opelsnurra som har likadant utseende.
man vill åt så mycket som möjligt av kanalens maxflöde under den tidsrymd man har på sig.
jag tycker det vore bättre med 1.5mm mer max lyft då ventilen hinner vända mjukare.
det är väll inte så snikigt att det är för att den ska passa utan att man behöver fila ett par min i toppen för att den ska få plats??
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån jun 04, 2007 7:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
jo brutala ramper har man väl alltid velat ha men varför platt, det blir ju maxlyft,lite-mindre och maxlyft igen innan den vänder.Kadett4wd skrev:Jag vet inte riktigt hur du menar frågan, men det hör till saken att det är inget speciellt nytt med dessa 'roliga'profiler.Jens Gustavsson skrev:
vet du mer om bakrunden varför de ser ut som de gör?
Rune Nyström i Borlänge har använt dessa brutala ramper i säkert 20år redan.
Jag har ett par 272 graders till min opelsnurra som har likadant utseende.
man vill åt så mycket som möjligt av kanalens maxflöde under den tidsrymd man har på sig.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
mina är inte helt platta upptill.
de har 'rätt' radie. om man ponerar kamaxeln skulle vara rund i samma diam som maxlyftet är.
då har man elaka ramper och samma lyft en längre tid.
kan kanske ge stabilare luftström om vi fördjupar oss i pulser skapade av ventiltallriken då den far upp och ned.
sen finns det en anledning till. 'klassracing' de kan ha valfri duration med ett begränsat maxlyft.
det kan säkert finnas flera anledningar, men dessa är två.
men jag inbillar mig att man måste ha högt fjädertryck så lyftaren följer profilen exakt över alla varvtal.
de har 'rätt' radie. om man ponerar kamaxeln skulle vara rund i samma diam som maxlyftet är.
då har man elaka ramper och samma lyft en längre tid.
kan kanske ge stabilare luftström om vi fördjupar oss i pulser skapade av ventiltallriken då den far upp och ned.
sen finns det en anledning till. 'klassracing' de kan ha valfri duration med ett begränsat maxlyft.
det kan säkert finnas flera anledningar, men dessa är två.
men jag inbillar mig att man måste ha högt fjädertryck så lyftaren följer profilen exakt över alla varvtal.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ