Gul Gul.. snik-konvertering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Gul Gul.. snik-konvertering

Inlägg av Johan Fahlgren »

Jasi, kanske ska slänga upp nå bilder på min traktor. Är väl som tänkt å vara bruksbil ett tag..

Är en -85:a GL, som har fått sig lite ändringar under huven, till det bättre hoppas jag :lol:

Varning för bond-mek och snorbilliga/gratis lösningar :roll: :wink:
Hela bilen andas "så mycket hk som möjligt ur varje satsad" krona :lol: :wink:

nå bilder på åbäket:

Fruktansvärt smutsig iofs men hoppas ni inte blir arga på mig för det :lol:


Bild
Bild
Bild

Bild

skitig å ostädat är det,jag vet..men har jobbat rätt mycket och håller på en del med lägenheten också..


Köpte den i höstas av en polare,helt std förutom färgen.. då hade bes gått ut, så jag besiktade den med förgasare, fast då hade jag ju redan monterat intercooler, oljeretur i tråget mm..dom tittade lite snett på mig,och frågade om det var nån sorts vevhusventilation :doh: :roll: :wink: hehe..
Åkte sen hem å slet av toppen, fräste ur den så det blev ca 9,0;1 i komp. hängde på en t03:a och saabintercooler och MS såklart. saab 2,0T spridare. men hade bara 2,5 bars BTR, så dom bottnade rätt snabbt vid lambda 0,8.

Nåja, fick byta 2 toppackningar på den, förmodligen pga misständningar. + att den var allmänt slut, glapp i kolvarna osv..så vi byggde en "ny" motor på sidan om. en b23 med std plana kolvar och m-stakar såklart. fixade till en 405topp med större f.rum (8,5;1) och portad avgassida. denna gång A-kam. Andra grejer som byttes var spridare(300 cc högohm 850T5) ställbar BTR, audi KKK26 och audi WG, adapter på 940 grenröret. körde så ett tag med stummat på ca 25-26 grader,0,9 bars ladd. men sen upptäckte vi att den skickade tänndningen över 30 grader över 5000 rpm..hmm kanske därför vi bytt 4 toppackningar senaste månaden :roll: .

ja..är väl ungefär där vi är nu, står å gråter med dålig oljepump och växellåda, så ska dit i helgen och förbarma mig tänkte jag!


Uppdaterar väl när det händer nåt. Finns planer på KKK27#12 och HKS 46 mm kopia + lastbilsIC, har grejerna liggandes, men inte tiden :(



Mvh Johan
Senast redigerad av Johan Fahlgren den tor jun 14, 2007 7:38 pm, redigerad totalt 4 gång.
Old volvos never die, they just go faster!
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

liten update. motorn lyftes ikväll. lagren kass pga dålig oljepump..hoppas få i dom nya på torsdag. sen äre bara hålla stumt igen :D
Old volvos never die, they just go faster!
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

nu rullar den igen :D med nya ram &vevlager och en ny toppackning. Laddar cirka kilot, men är inte riktigt mappad på last ännu, den nya 240turbokopplingen slirar nå fruktansvärt på 3:an å 4:an. måste köpa en värre tryckplatta och ev en zinter.. + sätta dit en ljudämpare, väcker jue hela byn som det är nu..

to be continued..
Old volvos never die, they just go faster!
perzy
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis maj 22, 2007 9:47 am
Ort: Markaryd

Inlägg av perzy »

:thumbright: Coolt bygge, gillar sniktänkandet oxo, det är ju kul/kr som gäller :D
855 T5 -94. Otrimmad än så länge...
_night rider_
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
Ort: LULEÅ

Inlägg av _night rider_ »

om denna 740 är från luleå så har jag varit med och lackat den för herrans många år sen :wink:
ride hard die free!!
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

perzy skrev::thumbright: Coolt bygge, gillar sniktänkandet oxo, det är ju kul/kr som gäller :D
Tackar :D gul har stått och skämts med dålig turbo nu i nån vecka, har borjat mickla lite med K27:an som ska dit i vinter. Blir även en lastbilsIC och 900cc spridare, kanske E85.

Lyckas jag bara hålla mig hyfsat nykter i helgen så får den ny turbo (TB0356 tills vidare) så den rullar i sommar iaf. Ny motor är det i också, då det behagade lossna en bit ur ringlandet på 3:ans cyl i b23:an :? :thumbdown: har gått fett som fan,sköljt bort oljan i loppen.. okalibrerad lambda är ingen hit , tyckte det fattades hk, men skyllde på annat.. :( är iaf numera en 230 från 93, samma topp som tidigare, men numera k-kam.

kommer bilder på raset :doh:
Old volvos never die, they just go faster!
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

_night rider_ skrev:om denna 740 är från luleå så har jag varit med och lackat den för herrans många år sen :wink:
hehe stämmer bra det :lol: polarn var upp till lule å köpte den,han körde den med förgasare ett år och sen köpte jag den för 2500:- avställd. Var gode slut 230:n som satt i :wink:
Old volvos never die, they just go faster!
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

rev 23:an för nån vecka sen, satt dyngpall :thumbdown: 3:e cyl såg lite lessen ut :wink:

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=70334
såhär ser det ut nu.. ska dit med en garrett i helgen så jag får den i trafik igen!

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=70335




kommer nya bilder då det hänt nå mer :!:
Old volvos never die, they just go faster!
Skriv svar