142 '69 - Busbil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Uppdateringstajm.

Mindre fin ihoplappad balk...
Bild
Nåja, den är stabil iaf.

Börjat passa in inre skärmkanten:
Bild
...vilket inte är lätt plåtnybörjare som man är :lol:

Bättre begagnad plåt någon?
Bild

Bonusbilder på en frän Fiat 128 som står utanför verkstan och blir lättare för varje dag :cry:

Bild

Bild

Sakta men säkert går det framåt med kexhögen annars, men som vanligt flänger jag runt och försöker laga allting på en och samma gång...Nåja, det fixar sig :wink:
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Jahapp det hände lite skit idag också:

Slipade ner ytrost på balkfanskapet:
Bild

Sen så kladdades det dit lite rostskyddsfärg och ja det blev en del ytrost kvar men vafan...Får väl blästra ifall jag känner för det någon gång i framtiden :P Alltid roligt att få färg på sakerna i vilket fall.
Bild

Hade lite tid över innan det var dags att fara hem så då lappades det plåt i ja...Vad säger man? Tröskel-skärmkants-grej-området. Skitsamma, blev hyffsat:
Bild

Fick ett 4" slutrör också av en bekant, såg liiite för stort ut på 142 men vi får väl se...
Bild

Over and ut!
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Öpdäjt

Börjar bli dags snart för tröskelbyte...Mycket tid har gått åt till att fundera ut hur plåten har suttit och hur man ska häfta dit ny plåt så att det blir bra.
Bild

Här har vi då cirkus 35% av bilens framtida karosseri :twisted: :
Bild

Hmmm ser lite tomt ut...Ska förresten slipa allt utom taket helt plåtrent, går nog lättare än att hyvla bort det där toksunkiga lackjobbet med sandpapper.
Bild

Annat som har hänt: Domkraftsfästen+lite golv+lite innerskärm höger sida klart. Fått ett litet ryck nu och svetsar lite varje helg, snart så blir det hardcoreplåtbytning iom sommarlovet :thumbright: Ju mer jag svetsar desto mer genomförbart känns det, så framåt går det!
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Har fått ett litet ryck med aset nu och bytt höger tröskel, byggt nytt golv och svetsat upp det mot innertröskeln, svetsat klart hö. innerskärm + lite mer allmänt kex. Inget mer larvande med skit som inte är viktigt alltså, nu ska kexhögen få smaka på svetstråd :twisted:

Imorrn ska jag förhoppningsvis börja punda dit innerskärmen, och naturligtvis så är resterna av den gamla bortkapade för länge sen av smarta jag :doh:
Ska bli intressant att se hur det blir med enbart ögonmott och plåten mot tröskeln att gå på...

Bilder kommer!
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

kom hit o byt mina trösklar med? ;)

rev i min 142 idag o fann rost, inte helt otippat men humöret sjönk ju dramatiskt, hela tröskeln på höger sida måste bytas :thumbdown:
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Rogge skrev:kom hit o byt mina trösklar med? ;)

rev i min 142 idag o fann rost, inte helt otippat men humöret sjönk ju dramatiskt, hela tröskeln på höger sida måste bytas :thumbdown:
Var rätt skoj att byta tröskeln faktiskt, man riktigt kände hur bilfan fick tillbaks lite stabilitet :thumbright: Riv bort skiten bara och häfta dit en ny, gör inte som jag bara och köp 2st trösklar som sedan får ligga och mogna på skullen i 2 år innan jag fick ett ryck och tryckte dit EN utav dem mindre finkänsligt :hihi:
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

[quote="Glufsen"]
Var rätt skoj att byta tröskeln faktiskt, man riktigt kände hur bilfan fick tillbaks lite stabilitet :thumbright: Riv bort skiten bara och häfta dit en ny, [quote]

ok, jag försöker få passform på den nya nu, mek. hade hemma :D men måste laga upp golvet o innertröskeln först, o för det måste jag skaffa plåt
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Golv och tröskel klart. Det e najs. Eller ja ska väl målas och shittas när man orkar med det...
Bild

Tejpade dit skärmkanten för att se hur man ska göra...Såg mongo ut.
Bild

Och anledning till det var den här UFO-kanten som jag inte har en aning om vart den ska fästas :? Ska den IN i tröskeln eller vadå? Jag vill bara fimpa den totalt och fästa kanten som blir kvar i tröskelkanten...HILFE HILFE hur gör man? Alltså kanten längst ner på skärmkanten...
Bild

Brorsans Saab V4 var på besök i garaget...Usch och fy. Den har rosthål i taket liksom. Fyfan. Ändå besiktad. Ska nog plåga den utav fan imorrn :twisted:
Bild
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

på min rosthög så är den kanten på insidan av tröskeln.. (kännde efter nu när tröskeln är öppen) men om det är rätt vete fan..
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Rogge skrev:på min rosthög så är den kanten på insidan av tröskeln.. (kännde efter nu när tröskeln är öppen) men om det är rätt vete fan..
Ok. Jag kapar nog bort den och fäster kanten i tröskeln istället, kan inte se hur det skulle kunna bli dåligt rent konstruktionsmässigt...

Förhoppningsvis är hela högra sidan grovt "klar" (dvs ihopsvetsad och stabil) om en vecka lite drygt, känns jävligt gött att ha börjat på aset igen :thumbright:
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Kom på att ni inte har fått se någon bild på hur den såg ut innan jag rev isär bilhelvetet...Notera den ytterst seriösa sänkningen i MS Paint.

Bild

Nästan lite fultuff enligt mig :P Ungefär sådär, fast mattgrå och utan en massa rosthål hoppas jag att den ser ut i första körbara versionen. Eller grön. Edit: Uj vad stor den blev då :whistle:
V4_Anders
Lite mer laddtryck

Inlägg av V4_Anders »

Ska ni förstöra en 95a :shock: Dom är lätträknade :(
Fy vad rostig bilen verkar vara övrigt, men inget är väl omöjligt :D
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

V4_Anders skrev:Ska ni förstöra en 95a :shock: Dom är lätträknade :(
Med "plåga" menade jag lite inspirerande körning på grusväg :wink: Näe den skrotas nog aldrig, är ju i princip hans bruksbil på somrarna...Ska byta lite plåt i hjulhusen bara. 50hk blir rätt skoj med V4-bröl och rattväxel :hihi:
V4_Anders
Lite mer laddtryck

Inlägg av V4_Anders »

Glufsen skrev:
V4_Anders skrev:Ska ni förstöra en 95a :shock: Dom är lätträknade :(
Med "plåga" menade jag lite inspirerande körning på grusväg :wink: Näe den skrotas nog aldrig, är ju i princip hans bruksbil på somrarna...Ska byta lite plåt i hjulhusen bara. 50hk blir rätt skoj med V4-bröl och rattväxel :hihi:
Exakt! samma sak gjorde vi ju ioförsej igårkväll :lol: V4or är ju ganska roliga på en liten grusväg :thumbright:
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Jaha precis när saker började ta fart igen så går det helt åt helvete :evil:

Inhandlade ju som bekant 2st inre skärmkanter för ett bra tag sen...Sen när jag hade loppat fast den högra så var det totalt kaiko passform...Så jag slet dän den och tänkte "Äsch vafan, nu fixar jag till riktigt jävla tajt passform också så att man slipper lappa!" Kapakapakapa...Tröck dit skärmkantshelvetet igen. Nu hade jag kapat för mycket istället :doh: Riktigt jävla ordentligt, tattaraktigt för mycket. Uj vad glad jag var.

Orkade inte med något finlir så glipan på ca. 1cm (måste fan ha haft kanten väldigt felplacerad när jag märkte ut kaperiet) lappades i med lite överblivna plåtstumpar...Nåja, blev väl stabilt ändå, men skitfult. Jahapp då var det dags att pillra dit den yttre. Jahapp, inte fan passar den för fem öre den heller för att passformen på den inre är helt fuckad. Jippie.

Så imorse tog smarta jag fram kapen och tänkte slitsa upp den inre, banka in och be till Gud att den yttre skulle passa. Kapelikap, bankelibank. Den yttre passade tamejfan ännu sämre efter mina små plåtslagarimitationer :whistle: . Fan i helvetes jävla förbannade skit.

Mer kap och bank. Den vägrade att passa. Lossade på kanten som satt fastloppad på plåten närmast tröskeln och bankade lite mer på den...Då började det hända saker. Så nu passar den yttre efter mycket om och än...Men bara nästan. Kanten mot tröskeln passar där om man typ trycker dit den, alltså inte om man bara lägger den utanpå...Diffar cirka ett finger om man inte trycker dit den :thumbdown: Hoppas fan att det går att spackla över det värsta sen, annars blir jag ledsen.

Summa sumarum: Det är jobbigt att konstant bli påmind om att man faktiskt är första klassens amatör på det här med plåtjobb.
Skriv svar