Har några bussningar som börjat bli riktigt ruttna, och då kändes det lika bra att köpa lite fräsigare saker.
Nya IC:n. Blev en köpes då jag varken hinner eller orkar bygga en egen. Dom har börjat bli så pass billliga att det inte är värt tiden att böka på själv. Svetsarna lämnar en del att önska, då det ser ut att vara gott om pipes. Blir väl en lite provtryckning bara för att se så dom inte ställer till problem.
I helgen så kommer jag och 2 goda vänner att göra en insats för att få ihop motorn och på plats i bilen, så jag kan bygga tryckrör och avgas. Blir nog att koppla lite sprut också skulle jag tro.
Så, det har varit en lång helg med en rad motgångar till en början. Vi skulle sätta igång på lördag förmiddag, men blev såklart lite försenade. När vi skulle knuffa in bilen i garaget så var nyckeln spårlöst försvunnen så vi fick fara in till stan (4 mil) och hämta reservnyckeln. När bilen var inne och vi började sätta ihop motorn så hade det försvunnit en hög med brickor ur toppen, så en kompis fick köra en jäkla massa mil för att få fram en reservdelstopp. Sen råkade vi bli lite väl fulla på lördagkvällen vilket medförde en del nakenspringande över markerna och en del annat skoj. Så vi var väl kanske inte dom mest effektiva bilbyggarna i landet... =/ Men idag höll vi skapligt tempo, och motorn sitter ihop sånär som på kammar & kamrem. IC:n sitter där den ska i nya fästen och all el till VEMS:et är nästan draget. Ska hålla på och dona en del i veckan och så blir det ett till mek-maraton nästa helg fast med lite mindre alkohol, så det ska vara fan om inte uppstart kan ske snart.
Jobba på ni, jag behöver nog minst den kommande helgen på min egen bil innan jag kommer över och tar mig en titt på härvan.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
alkohol är jätte spännande att labba med!ren alkohol kan orsaka misständningar imänniskans hjärna!ångest attaker infaller först dagen efter varierat med hemska gas läckage som i värstafall kan orsaka märken i boxerkallingarna!
tur det finns E85 som funkar finfint i bilar!
Det finns till och med film där en viss Egon springer naken genom höggräset och ser extremt lycklig ut. Den lär säkert leta sig ut på youtube efter redigering.
rebell82 skrev:Det finns till och med film där en viss Egon springer naken genom höggräset och ser extremt lycklig ut. Den lär säkert leta sig ut på youtube efter redigering.
7 månader senare sitter motorn återigen på sin rätta plats. Skönt som attan! Ska svetsa lite på kompressorhuset och insuget imorrn, och till helgen ska det byggas tryckrör och avgas samt dras sista elen. Borde inte vara omöjligt med en uppstart... =)
Använde original insug och gamla grenröret för att ha nåt att lyfta i btw.
Så, i sedvanlig ordning blev vi apfulla i helgen och stora delar av lördag kväll blev det inte mycket gjort. Jag fick för mig att vi skulle basta och sen var det kört... =) Aja, tryckrör, downpipe, alla grejer på insuget och elen är (förhoppningsvis) klar. Bara oljereturen och montera insug och grenrör permanent så drar det ihop sig för en första uppstart.