Detta är mitt första lite seriösare bilbygge, har hållt på en del med volvo innan så jag känner mig fullkomligt bekant med prylarna. Men vi får se vart detta slutar.
Den kommer vara en allroundbil. Dvs. den kommer att ta mig till jobbet på sommrarna, ska köras lite edps, gatebil, blackrace osv.
Bilen är en Volvo 242 -75 som ska få andningshjälp. Köpte bilen för ett par månader sen och har sedan dess samlat på mig en del prylar. Har även köpt mig en 244 GL -90 som ska bli donatorbil.
Recept
Motor:
Bottendel: B230f -90 med alt. FT/FK/ET-kolvar, Oljeuttag genom oljefilteradapter och Oljeretur i tråget
Oljekyl: B230ET
Topp: tillsnyggad och lite lätt portad 530 (ev 531), i övrigt orginal
Kamaxel: Finns ju några att välja på. kanske kan få en rekomendation? V, VX3, A?
Insug: B230f, orginal spjällhus med TPS från volvo 850
Spridare: ~1000cc (Ska ev åka på E85)
Grenrör: Egentillverkat i svartstål med pulsesplit.
Turbo: KKK K27 50mm in, 62mm ut avgashus 12.
Wastegate: 50mm HKS-kopia
Intercooler: 600*300*76mm Kina-ic med 3" anslutningar
Avgassystem: 3" Simons med 2 dämpare
Tändning: Orginal 60-2 svänghjul och fördelare till att börja med.
Sprut: VEMS!
BTR: Ställbar från KG
Soppasystem: Org tank och pump > catchtank > Bosch 044 > org fuelrail > BTR > Catchtank
Drivlina och chassie:
Bromsar: Turbo ok och skivor fram, orginal bak.
Framvagn: 240 -90 med servo (:))
Superflex i fram och bakvagn
Fjädring: Någon form väghållningsats
Axel: 1031-axel med detroitlocker
Växellåda Någon form av BMW getrag.
Koppling: inget bestämt, kom gärna med förslag
Grova Mellanaxeln från -90
Exteriör:
Front från torpeden och frammåt från -90
Bakparti från bakrutan och bakåt från -90
15" 5-ekrade Alufälgar med en uppsättning rediga puckar på.
Interiör:
Komplett inredning från -90
2x racestolar av obestämd modell
5" varvräknare med shiftlight från KG
Oljetemp och tryck samt laddtryck från KG
VEMS-LCD
Första steget i bilbygget blir att under sommaren/hösten få den reggad och godkänd med turbo, så nära 220hk/275nm jag lyckas komma)
Det blir sådeles att regga bilen med befintlig drivlina, det enda som kommer göras förutom att konvertera b21an är att sätta dit turbobromsarna fram samt hänga dit 1031an bak (för reggningen). Sen är jag lite fundersam över stakarna som sitter i den här b21an, antar att det är dom som är riktigt kassa. vad tror ni. klarar dom av dessa effekter som jag ska bromsa bilen inför reg? lär väll inte bli några avgasmottryck som är något att prata om?
sen blir dett bromsa på rullande landsväg och mappa in den för effektgränsen, åka till SBP och se vad dom har att säga.
Efter detta kommer bilen att plockas ner och gås igenom grundligt. förhoppningsvis till något som kan likna receptet ovan.
Kom gärna med tips och ideér, inget är spikat och jag mottager gärna andras åsikter.
Just ja, självklart ska ni få en bild på rallybilen