John Rönnbäck | Volvo 242 Turbo -75

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
John Rönnbäck
För mycket laddtryck

John Rönnbäck | Volvo 242 Turbo -75

Inlägg av John Rönnbäck »

Nu tänkte jag lägga upp en projekttråd här då jag inom kort ska börja bygga på bilen.

Detta är mitt första lite seriösare bilbygge, har hållt på en del med volvo innan så jag känner mig fullkomligt bekant med prylarna. Men vi får se vart detta slutar.

Den kommer vara en allroundbil. Dvs. den kommer att ta mig till jobbet på sommrarna, ska köras lite edps, gatebil, blackrace osv.

Bilen är en Volvo 242 -75 som ska få andningshjälp. Köpte bilen för ett par månader sen och har sedan dess samlat på mig en del prylar. Har även köpt mig en 244 GL -90 som ska bli donatorbil.

Recept

Motor:

Bottendel: B230f -90 med alt. FT/FK/ET-kolvar, Oljeuttag genom oljefilteradapter och Oljeretur i tråget
Oljekyl: B230ET
Topp: tillsnyggad och lite lätt portad 530 (ev 531), i övrigt orginal
Kamaxel: Finns ju några att välja på. kanske kan få en rekomendation? V, VX3, A?
Insug: B230f, orginal spjällhus med TPS från volvo 850
Spridare: ~1000cc (Ska ev åka på E85)
Grenrör: Egentillverkat i svartstål med pulsesplit.
Turbo: KKK K27 50mm in, 62mm ut avgashus 12.
Wastegate: 50mm HKS-kopia
Intercooler: 600*300*76mm Kina-ic med 3" anslutningar
Avgassystem: 3" Simons med 2 dämpare
Tändning: Orginal 60-2 svänghjul och fördelare till att börja med.
Sprut: VEMS!
BTR: Ställbar från KG
Soppasystem: Org tank och pump > catchtank > Bosch 044 > org fuelrail > BTR > Catchtank

Drivlina och chassie:
Bromsar: Turbo ok och skivor fram, orginal bak.
Framvagn: 240 -90 med servo (:))
Superflex i fram och bakvagn
Fjädring: Någon form väghållningsats
Axel: 1031-axel med detroitlocker
Växellåda Någon form av BMW getrag.
Koppling: inget bestämt, kom gärna med förslag
Grova Mellanaxeln från -90

Exteriör:
Front från torpeden och frammåt från -90
Bakparti från bakrutan och bakåt från -90
15" 5-ekrade Alufälgar med en uppsättning rediga puckar på.

Interiör:
Komplett inredning från -90
2x racestolar av obestämd modell
5" varvräknare med shiftlight från KG
Oljetemp och tryck samt laddtryck från KG
VEMS-LCD

Första steget i bilbygget blir att under sommaren/hösten få den reggad och godkänd med turbo, så nära 220hk/275nm jag lyckas komma)
Det blir sådeles att regga bilen med befintlig drivlina, det enda som kommer göras förutom att konvertera b21an är att sätta dit turbobromsarna fram samt hänga dit 1031an bak (för reggningen). Sen är jag lite fundersam över stakarna som sitter i den här b21an, antar att det är dom som är riktigt kassa. vad tror ni. klarar dom av dessa effekter som jag ska bromsa bilen inför reg? lär väll inte bli några avgasmottryck som är något att prata om?

sen blir dett bromsa på rullande landsväg och mappa in den för effektgränsen, åka till SBP och se vad dom har att säga.

Efter detta kommer bilen att plockas ner och gås igenom grundligt. förhoppningsvis till något som kan likna receptet ovan.

Kom gärna med tips och ideér, inget är spikat och jag mottager gärna andras åsikter.

Just ja, självklart ska ni få en bild på rallybilen :)

Bild
Bild
Fd GOLiO
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Den ser riktigt fräsch ut på bild du! :D Om du nu är försiktig behövs ingen lack. ;) Men just ja, du ska bygga om till den tråkigare fronten o bakändan. ;)

Ser fint ut i övrigt!

MVH
Användarvisningsbild
DOCen
Lite mer laddtryck

Inlägg av DOCen »

Nej! Bygg inte om till nyare fulare 240.

Det var ju kanske tufft på nittiotalet när man inte hade råd med en 81:a :lol: Nu är det tuffare att spara -75:ans utseende.

Annars ser det ju bra ut :thumbright:
quattroo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av quattroo »

byt inte till nyare 240ns front.. förövrigt så verkar det bra :thumbright:
roovy
Lite mer laddtryck

Inlägg av roovy »

ser bra ut , lycka till :thumbright:
John Rönnbäck
För mycket laddtryck

Får väll se hur det blir med fronten och bakänden. Ser det mest som en utmaning och lära mig lite plåtkonst. Det finns det ju iofs att göra utan att bygga om. Baljorna bak är riktigt dåliga. resten av bilen har dock klarat sig väldigt bra. har gått mestadels av sitt i liv i boden vilket förklarar en del.

Det ligger trots allt en bra bit fram i tiden så det hinner jag fundera ett tag på.

Om man nu ska sälja bilen någon gång i framtiden så känns det som att det kanske är lite bättre pengar i en orginalrenoverad kaross.

Någon som har något utlåtande ang stakarna i b21an? ska jag riva och fixa mig några andra eller håller de för några repor i bromsbänken och till och från bilprovningen? Det är ju lågt komp i motorn. tror det var 7.5:1.
Bild
Fd GOLiO
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

DOCen skrev:Nej! Bygg inte om till nyare fulare 240.

Det var ju kanske tufft på nittiotalet när man inte hade råd med en 81:a :lol: Nu är det tuffare att spara -75:ans utseende.

Annars ser det ju bra ut :thumbright:
WORD!
John Rönnbäck
För mycket laddtryck

Dags för en liten uppdatering.

Kollektorn är nu färdig. Då detta är min första kollektor fick man självklart gnugga geniknölarna en och två gånger men jag är nöjd över slutresultatet.

Tog först och kapade samt slisade upp 4 rörbitar (efter att ha provkapat ett antal gånger)

Bild

Sedan svetsade jag ihop dom två och två.

Bild

Fasade flänsen för bättre passform mot rören.

Bild

Det blev ju lite svårt att komma åt och svetsa mellan rörraderna så jag svetsa dom svetsarna på insidan och slipaded efteråt.

Bild

Helsvetsat.

Bild

Uppifrån

Bild

Insidan

Bild

Nu måste jag "bara" vrida på avgashuset på turbon. Har försökt otaliga gånger. Så om det är någon här i umeåträkten som är en hejjare på det och kan tänka sig att sträcka ut en hjälpande hand så vore det kanon.

Allt från mig för den här gången.
Bild
Fd GOLiO
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

De enda ja kan säga om kollektorn är, hoppas du har ett knep hur du ska kunna helsvetsa sen när alla rören ska dit! ;)

En sån där kap skulle ja vilja ha, vart har du köpt den? :D
John Rönnbäck
För mycket laddtryck

Jo, dom blev lite korta.. men det ska nog gå. 3 av 4 kommer det att sitta rörböjjar direkt mot kollektorn. så då bör det gå att komma åt.

Kapen har jag handlat på Jula.

Liten fråga, hur mycket törs man värma avgashuset på turbon?
Bild
Fd GOLiO
740r
Lite mer laddtryck

Inlägg av 740r »

ser redigt snyggt ut men e det inte svårt att bygga ett grenrör...eftersom alla rör skall hälst vara lkika långa.
John Rönnbäck
För mycket laddtryck

Svårt är det inte, det gäller bara att klia sig i skallen lite och tänka sig för innan man sätter kapen och svetsen i grejjerna.

Att rören blir lika långa är en fördel, men inget som är till 100% jätteviktigt för de effektuttag jag ska ha. men om man håller sig hyffsat nära +-5 cm så blir det finnemang. jag är inget som helst proffs utan bygger endast efter andras erfarenheter. blir mycket sävar-koncept i den här motorn.

Ikväll ska jag och värma avgashuset med lite gas och se vad det säger. hoppas det går vägen, annars vet jag inte vad jag tar mig till, får väll bygga med hängande turbo annars.
Bild
Fd GOLiO
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

varför ska du värma? vad är problemet :)
John Rönnbäck
För mycket laddtryck

Turbon är inte direkt ny, därmed så har delen som förenar kompressor och avgashus blivit lite väl kära med varran.. men nu har jag iaf varit och värmt med gas, då gick det betydligt bättre. så nu är både avgashuset och komprssorn vridna till rätt läge. så imorrn börjar jag bygga grenröret om allt går vägen!
Bild
Fd GOLiO
John Rönnbäck
För mycket laddtryck

Såja, nu har det hänt lite grejer.

Har varit mycket jobb senaste veckan så det drog ut lite på tiden. väntar bara på lite rör nu så ska jag sätta dit wastegaten också. sen blir det helsvetsning!

lite bilder:

En bit på väg
Bild

Färdigpunktat i bilen
Bild

Punktat på undersidan
Bild

Bild

Bild

Provmonterat turbon
Bild

Blev riktigt nöjd med detta! Och skillnaden i längd blev endast 3 cm mellan det längsta och kortaste röret. Dom är mellan 57 och 60 cm långa.

Vad tror ni om detta?
Bild
Fd GOLiO
Skriv svar