BMW Ascona 2.8 Turbo (11.65sek@205 km/h) FOR SALE

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Inlägg av Kjelle.G »

ser ruskit bra ut.
mysig ic övervägde en i den storleken jag också men valde den som bara är 78 tjock å det var trångt nog i min bil men du har ju flyttat tillbaka motorn mer än vad jag har gjort.
Lycka till med fortsättningen.

Mvh Kjelle.G :thumbright:
ErikB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön sep 17, 2006 10:00 pm
Ort: Luleå

Inlägg av ErikB »

har du kollat med opel så att du får regga in den med bmw snurra? en jag känner fick inte regga in sin jaguar med mb snurra.
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Det är nog inget problem att regga med BMW motor...........Kadetten gick då bra att regga med Volvo motor :)

Motorn är på plats och jag håller på med kylsystem och elsystem........mycket småpill..........hinner nog inte till Piteå EDPS den 9 juni........... :thumbdown:
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Då har jag varit och kollat in EDPS i Piteå...........mycket trevliga byggen där.

Såg minst 5 bilar från forumet där :D

Lite bilder från motorrummet:
Bild

Bild
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Håller på att bygga om tanken för att säkerställa bränsle försörjningen till de 6 spridarna på 1680 cc vardera.........

Har problem att hitta lågtrycksbränslefilter (förfilter) till grova bränsleledningar på 12 mm..........någon som har tips ?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Har byggt om tanken med integrerad catch och 19 mm utgång:
Bild
Bild
Bild


Några bilder på motorn med tryckrören och laddkylare:
Bild
Bild
Bild
Bild
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

:thumbright: :thumbright:
jag lyfter på hatten det ser riktigt snyggt ut
:thumbright: :thumbright:
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Ser ruskigt bra ut det där!
har sett någon som svetsat om insuget så dom fått spjället på andra sidan, de kanske kan vara något?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det börjar närma sig! :thumbright:
Ser riktigt kul ut med motorn så långt bak, det blir intressant att höra om balansen på bilen sen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

tänk vad lite färg kan göra :)
stubben
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor jun 28, 2007 10:34 pm
Ort: luleå

Inlägg av stubben »

å va fusk... vill ha din bil ja:p
205 GTI med 405 mi16 motor tillsalu pris 2000kr
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Tack för alla positiva kommentarer !! :)

Det inspirerar till mera arbete !

Håller på att färdigställa bakre delen av bränslesystemet:
Bild

Snart dags för uppstart !
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

skulle rekomendera dig att inte lägga ner bränsle filtren så där då det blir svårt att få ur dem all luft. bättre med en sil i tanken.
mvh
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Får inte igång Haltech F3:an :(
Den har suttit i racebilen oanvänd i 10 år och nu verkar den kaputt.

Visar helt mysko värden på tryck och spjäll-läge samt temp och går ej att programmera. Den öppnar heller inte spridarna!! :thumbdown:

Någon som varit med om något liknande ??
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Mr Garrett skrev:Får inte igång Haltech F3:an :(
Den har suttit i racebilen oanvänd i 10 år och nu verkar den kaputt.

Visar helt mysko värden på tryck och spjäll-läge samt temp och går ej att programmera. Den öppnar heller inte spridarna!! :thumbdown:

Någon som varit med om något liknande ??

mycket fränt bygge!

att inte fler bygger med dessa motorer och lådor i bilar med stel bakaxel :thumbright:

enkelt, hållbart, billigt och brutal effekt 8)


har du någon dator som klarar av att snacka med -80 tals insprutningen.

haltec F3 är annars bland de mest driftsäkra insprutningarna som byggts!
Skriv svar