opel cih motor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Fredberg_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons nov 15, 2006 10:45 am
Ort: Finnerödja

opel cih motor

Inlägg av Fredberg_ »

har införskaffat mig en manta gsi-87.är något irmsher paket på den. vet inte om de e 2.0 eller 2.2L motorn men den ligger på 81kw. tror de e 2.2L motorn. någon som vet?

har läst lite på forumet om cih motorer och det värkar ju vara en ganska bra motor! de ja vet om motorn är att de sitter ett extraktorgrenrör, 2.5" avgas å sen kn filter. men vill nu ha mer fart i motorn. turbo kommer det att bli på den men inte än, vill ta en sak i taget å sugtrimma den lite lätt först, så en vassare kam och ett värre chip står på listan. mitt efektmål är ca 150hk till att börja med.anledningen till de låga efektmålet är att ja bara har trimmat lite smått förut så ja tar en sak i taget. kom med förslag om vad ja kan göra och använda för saker för att nå mitt mål!

mvh
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Re: opel cih motor

Inlägg av Amazon221 »

Fredberg_ skrev:har införskaffat mig en manta gsi-87.är något irmsher paket på den. vet inte om de e 2.0 eller 2.2L motorn men den ligger på 81kw. tror de e 2.2L motorn. någon som vet?

har läst lite på forumet om cih motorer och det verkar ju vara en ganska bra motor! de ja vet om motorn är att de sitter ett extraktorgrenrör, 2.5" avgas å sen kn filter. men vill nu ha mer fart i motorn. turbo kommer det att bli på den men inte än, vill ta en sak i taget å sugtrimma den lite lätt först, så en vassare kam och ett värre chip står på listan. mitt efektmål är ca 150hk till att börja med.anledningen till de låga efektmålet är att ja bara har trimmat lite smått förut så ja tar en sak i taget. kom med förslag om vad ja kan göra och använda för saker för att nå mitt mål!

mvh
det sitter en 2,0E i din manta,
ett enkelt sätt att trimma är att införskaffa en 2,4liters cih som sitter i omegan, är samma motor i grund och botten som 2,0an, det som skiljer är toppen och veven, toppen har 40/45 ventiler och bästa flödet av cih fyrorna, 2,4an är busenkel att trimma, 4-1 extraktor och kammen som du nu har i din 2,0E så har du 150-160hk, annars så sätter du 2st weber 45or på din nuvarande motor och sätter i en kam med 300-310graders duration, då ska du ha dina 150hk,
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Enem hade en fin kam p2 302graders (funka fint på gatan)
En sån hade jag in min 2,2 liters med 45-40 topp, dubbla weber 45or
Men de är ju 12år sen..
Fredberg_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons nov 15, 2006 10:45 am
Ort: Finnerödja

Inlägg av Fredberg_ »

så 2.0L är inte så mycket att ha då? vad får man betala för en 2.2 lr en 2.4?

men hur pass bra e topparna på 2.0L? vad e de för ventiler och vad heter kamen?

om man nu skulle byta till en större motor, är det samma el till dom lr måste man även byta elen till motorn?

har lite planer på att överladda lite senare, så att om man tänker sig en 2.0L med aningen portad topp, kompsänkt, org ventiler, passande kam, ca 1 bar i ladd och soppa så de räcker. vad skulle man kunna komma upp i? men även då kanske de är bättre 2.2 lr 2.4
Ascona_400
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: fre jan 14, 2005 8:02 pm
Ort: Lycksele/Rusksele
Kontakt:

Inlägg av Ascona_400 »

kolla på www.opeltuners.com , där står det en del om man ska ladda CIH-motorer..
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

Fredberg_ skrev:så 2.0L är inte så mycket att ha då? vad får man betala för en 2.2 lr en 2.4?

men hur pass bra e topparna på 2.0L? vad e de för ventiler och vad heter kamen?

om man nu skulle byta till en större motor, är det samma el till dom lr måste man även byta elen till motorn?

har lite planer på att överladda lite senare, så att om man tänker sig en 2.0L med aningen portad topp, kompsänkt, org ventiler, passande kam, ca 1 bar i ladd och soppa så de räcker. vad skulle man kunna komma upp i? men även då kanske de är bättre 2.2 lr 2.4
en 2,0 med std topp och block, endast lågkompkolvar med ett Garret T03 agg med inbyggd wastgate och 1bars ladd så har du 200pållar, hålelr på att planera för ett sånt bygge själv och jag hade tänkt ladda 1,3 och 1,5bars soppatryck med saab 9000 turbo spridare och vad jag hört ska det räcka för närmare 250kusar
Fredberg_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons nov 15, 2006 10:45 am
Ort: Finnerödja

Inlägg av Fredberg_ »

Ascona_400 skrev:kolla på www.opeltuners.com , där står det en del om man ska ladda CIH-motorer..
ska ta mig en titt :)
Fredberg_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons nov 15, 2006 10:45 am
Ort: Finnerödja

Inlägg av Fredberg_ »

AsconaXtreme skrev:
Fredberg_ skrev:så 2.0L är inte så mycket att ha då? vad får man betala för en 2.2 lr en 2.4?

men hur pass bra e topparna på 2.0L? vad e de för ventiler och vad heter kamen?

om man nu skulle byta till en större motor, är det samma el till dom lr måste man även byta elen till motorn?

har lite planer på att överladda lite senare, så att om man tänker sig en 2.0L med aningen portad topp, kompsänkt, org ventiler, passande kam, ca 1 bar i ladd och soppa så de räcker. vad skulle man kunna komma upp i? men även då kanske de är bättre 2.2 lr 2.4
en 2,0 med std topp och block, endast lågkompkolvar med ett Garret T03 agg med inbyggd wastgate och 1bars ladd så har du 200pållar, hålelr på att planera för ett sånt bygge själv och jag hade tänkt ladda 1,3 och 1,5bars soppatryck med saab 9000 turbo spridare och vad jag hört ska det räcka för närmare 250kusar
Trevligt :) men ja funderar på om man kan ta ur lite i förbränningsrummen istället för att byta kolvar. borde väll funka bra de me.

men man kanske ska ta å köra med 2.0 i alla fall, de räcker åt mig till att börja med. synd att man måste varva så förbannat för att de ska hända någe med dom hehe
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

där har ju 2,2 och 2,4 en fördel, minns jag rätt är det samma kolvar i dom som i 2,0an men veven har längre slag, och framförallt 2,4an har tokhärligt vrid, kring 190nm och 125hk original, den har kanonbra vrid genom hela registret, men tyvärr så fick inte 2,0an den fördelen, har märkt det i min rekord, den är lite känslig när man ska iväg, vill gärna vara kring 1500varv för att inte börja huckra när man ska iväg
Fredberg_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons nov 15, 2006 10:45 am
Ort: Finnerödja

Inlägg av Fredberg_ »

AsconaXtreme skrev:där har ju 2,2 och 2,4 en fördel, minns jag rätt är det samma kolvar i dom som i 2,0an men veven har längre slag, och framförallt 2,4an har tokhärligt vrid, kring 190nm och 125hk original, den har kanonbra vrid genom hela registret, men tyvärr så fick inte 2,0an den fördelen, har märkt det i min rekord, den är lite känslig när man ska iväg, vill gärna vara kring 1500varv för att inte börja huckra när man ska iväg
vore fint med 2.4:an men ja nöjjer nog mig med 2.0L så länge, kan ju byta till 2.2.ans vev någon gång senare.

ja fundera på vad det är för storlekar på ventilerna i 2.0:ans topp, och hur stora ventiler kan man ha, skulle 45/40 funka?
Fredberg_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons nov 15, 2006 10:45 am
Ort: Finnerödja

Inlägg av Fredberg_ »

om någon har en 2.2L topp som ni vill bli av med så är ja intresserad
Ascona_400
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: fre jan 14, 2005 8:02 pm
Ort: Lycksele/Rusksele
Kontakt:

Inlägg av Ascona_400 »

fixa då dubbla ventilfjädrar och bearbetade vippor, annars verkar dom inte palla o varva, 6500-7000 varv på en 2-4 topp då ryker vipporna.
iaf med gasspjället helt öppet en stund :wink:
Fredberg_
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: ons nov 15, 2006 10:45 am
Ort: Finnerödja

Inlägg av Fredberg_ »

okej de ska ja komma ihåg :wink:
Skriv svar