hoppande ladd på saaben.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
tzanek
För mycket laddtryck

hoppande ladd på saaben.

Inlägg av tzanek »

Har just fått igång saaben efter diverse reparationer. Passade även på att montera in en riktig laddtrycksmätare då. Nu när man kan se exakt vad trycket är så har jag gjort några observationer.

Om jag ställer mig på pedalen med blydojjan å blåser genom några växlar (2-5) så har jag i stortsett grundladdtryck som är 0.8 på min pärla.

smeker jag gaspedalen på växeln å bryter i nästa kugge lungt så hittar jag mellan 0.1-0.3 bar till.

bilen är en Saab 9000 cs 2,3T sport. Bilen är utrustad med saabs trimpaket och tyvärr öppet luftfilter.

Ska försöka byta filter imorron å se om turbon lider av astma samt kolla in läget på magnetventilen.

hoppas nån här kan snöra ut en kvalificerad gissning.
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Eneroth
Lite mer laddtryck

Inlägg av Eneroth »

tjenare

kan de inte vara så att du har apc på din saab...
i så fall ligger bilen å anpassar laddet efter vad motorn klarar utan å spika....
Ken-1
För mycket laddtryck

Inlägg av Ken-1 »

0,8 i glt låter alldeles för högt, varför är det såpass uppställt?

Original ligger det ju på 0,4 - 0,45 bar och kör man trimmat brukar det ställas upppå leverantörens begäran till ca. halva maxladdet.

Hur beter den sig då du knycker femmans säkring?

/Kenneth
Johan Fahlgren
Forumsberoende

Inlägg av Johan Fahlgren »

Ken-1 skrev:0,8 i glt låter alldeles för högt, varför är det såpass uppställt?

Original ligger det ju på 0,4 - 0,45 bar och kör man trimmat brukar det ställas upppå leverantörens begäran till ca. halva maxladdet.

Hur beter den sig då du knycker femmans säkring?

/Kenneth
håller med Ken , ska vara hälften av 0,8.. ryck säkringen (5:an) och kolla laddet då
Senast redigerad av Johan Fahlgren den fre aug 03, 2007 3:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Old volvos never die, they just go faster!
tzanek
För mycket laddtryck

Inlägg av tzanek »

:oops: nån hadde inte hållit ner bromspedalen tillräckligt när han tittade efter grundladdtryck... det ligger nånstans kring 0.4-0.5 (svårt att se när man ska hålla sig på vägen å hålla i mätarn samtidigt)

den går lite som den vill verkar det som. Imorse påväg till jobbet (sen som vanligt) så blåste jag om några på 4-5ans växlar å då helt plötsligt var mätarn påväg ut från graderingen(1,3bar). blir inte klok på denna bil. som om den vore en kvinna å ibland bara inte var på humör att tillfredställa mina laddtrycksbehov.
Turbho
För mycket laddtryck

Inlägg av Turbho »

tzanek skrev::oops: nån hadde inte hållit ner bromspedalen tillräckligt när han tittade efter grundladdtryck... det ligger nånstans kring 0.4-0.5 (svårt att se när man ska hålla sig på vägen å hålla i mätarn samtidigt)

den går lite som den vill verkar det som. Imorse påväg till jobbet (sen som vanligt) så blåste jag om några på 4-5ans växlar å då helt plötsligt var mätarn påväg ut från graderingen(1,3bar). blir inte klok på denna bil. som om den vore en kvinna å ibland bara inte var på humör att tillfredställa mina laddtrycksbehov.
haha ett bra citat... ska jag nog sno :)
tzanek
För mycket laddtryck

Inlägg av tzanek »

jag bjuder på den :wink:
stefan2
Lite mer laddtryck

Inlägg av stefan2 »

Hmm Vanlig APC på den va? Koppla in en lampa på "spikutgången" på APC så ser du om den indikerar spikningar iallafall!
Att den gick bra i morse med kall luft och så säger ju att den antagligen sänker laddtrycket pga spik när det är varmare ute?
1,4 BAR är skoj
tzanek
För mycket laddtryck

Inlägg av tzanek »

hmm ska testa det. Måste bara lura ut nån av mina elkunninga vänner till garaget :D

ska kolla upp tempgivarna då också. Såg idag att när man står på tomgången så går ekonomimätarn upp till 3 liter milen.
Skriv svar