Öhman - Ascona A -75 Rörram/Volvo-motor: 660hk På 1000kg
Nu har jag fått lite nytt godis..
Och stort blir det..
Ska testa lite kina grejer och se hur det funkar..
Allt ser bra ut hittills iallafall.
Turbo som är god för ca 900hk, Stor bred intercooler och 60mm wastegate..

Stort och manligt blir det:


Det fick inte plats allt under huven

Wastegate utgång igenom skärmen:

Hoppas på ev uppstart idag..
Mvh/Öhman
Och stort blir det..
Ska testa lite kina grejer och se hur det funkar..
Allt ser bra ut hittills iallafall.
Turbo som är god för ca 900hk, Stor bred intercooler och 60mm wastegate..

Stort och manligt blir det:


Det fick inte plats allt under huven


Wastegate utgång igenom skärmen:

Hoppas på ev uppstart idag..
Mvh/Öhman
Kör/Äger:
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
660hk bromsade!!
Storsatsning på mantorp i helgen!!
mer info senare....
Mvh/Öhman
Storsatsning på mantorp i helgen!!
mer info senare....
Mvh/Öhman
Kör/Äger:
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kan du inte berätta mer om bromsningen, vilka grejor laddtryck, avgastryck lamda, soppa mm?Öhman skrev:660hk bromsade!!
Storsatsning på mantorp i helgen!!
mer info senare....
Mvh/Öhman
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Kommer med mer info senare..Jens Gustavsson skrev:kan du inte berätta mer om bromsningen, vilka grejor laddtryck, avgastryck lamda, soppa mm?Öhman skrev:660hk bromsade!!
Storsatsning på mantorp i helgen!!
mer info senare....
Mvh/Öhman
Körde 2,2bars ladd vid 660hk..
Testade vrida upp till 2,4bar men då spann det bara på rullen så vi inte fick fram några siffror..
Kör/Äger:
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Ville få ner insugstempen mera..B20TicPower skrev:Så gamla ic:n blev en stopppropp..?
Eller ville du få ner insugstempen lite mera..?
Lite mer info om bromsningen:
Maskinen lämnade 499hk vid 1.5 bar
Vid 2 bar lämnar den ca 640-660 Lite sjunkande ladd på grund av sprycket grenrör
Efter svetsning var efekten uppe på 660 igen
Då höjdes laddet till 2.5bar viket resulterade i att det spann på rullen gorde flera försök untan att få något riktigt värde tyvär.
Turbon kan betraktas som helt död under 4000 men sedan börjar den komma till liv och ger bra med ladd redan vid 5000 men den börjar inte bli effektiv fören vid ca 6000 o då smäller det på bra
Kör/Äger:
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
Byter just nu ventiler efter att ett balansaxeldrevet gav upp..
men ska nog vara ihop tills i morgon..
så första provtur med bilen blir på mantorp.. hinner nog inte testa något på väg innan avresa..
men ska nog vara ihop tills i morgon..
så första provtur med bilen blir på mantorp.. hinner nog inte testa något på väg innan avresa..
Kör/Äger:
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Hoppas du får flyt,, och att du lyfter hjulen högre än en annan ascona a som blev känd för sina fisfjärtar *S*
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Fredriksson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 369
- Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
- Ort: Älvsbyn
Helfrän bil asså! Diggar den!
Vars har du fått itag på kina turbon
nått speciellet företag 

Vars har du fått itag på kina turbon


Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
vad är tiden 

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Vilken vecka..
Började med bromsning och mappning i tisdags.
Efter lite små strul fick vi ordning på gången i motorn och efftkten började komma..
660hk vid ca 2bars ladd sen höjde vi till 2,5 och då bara spann det på rullarna så uppskattar att motorn borde lämna ca 700hk.
sista draget i bänken så ryker kamdrevet sönder på
"agregatoraxlen".. river bort ventilkåpan när jag kommer hem och kollar så att alla lyftare går upp imot kammen dom de ska så inte ventilerna krökt sig.. verkar ok och tänker att de inte är några problem då..
jobbar länge hela onsdagen och hinner inte skruva..
Torsdag plockar jag bort grenröret och svetsar det efter det hade spruckit vid mappningan och fixar grejer som behövdes till Mantorp.
Sätter ihop grenrör kamrem och allt vi 18tiden på kvällen och vrider på nycklen.. PANIK!! inget komp i motorn..
River bort toppen och konstaterar att alla ventiler var krökta..
Kommer på att det bytts veniler i toppen efter som de gått som sugmotor innan så efter mycket runt ringande får jag itag på han som jag köpt toppen av så jag fick de gamla ventilerna..
Skruvar som en idiot hela natten och är klar vid 7,30 med allt och hummern kom 8,00 för att lasta och avfärd till Mantorp..

Rätt häftigt ekipage blev det med kompressormatad hummer med 24" Fälgar..
Kommer upp till Mantorp lastar av och besiktigar utan problem..
Kör premiär repa med grejerna.. väldigt premiär då jag aldrig ens testat köra alls sen den mappades.. Spinner bra i starten trycker på bra men sen jätte rökmåln i slutet på rakan.. motorn dör och jag stannar i banslut..
startar ej misstänkt kolv eller toppackning..
drar ner bilen i depån och plockar bort stiften ser helt ok ut.. sätter i stiften och provstartar.. då går den riktigt och inga problem..
Var antagligen en misständning som gjorde att det tryckte ut massa olja ur vevhus venten.. sen upptäckte jag att det glappade rejält mellan sprängkåpan och växel lådan.. så fredags kvälls nöjet blev att riva ner lådan och dra fast skruvarna som vibrerat loss..

Lördagen inleddes med väntan på att få köra efter att Saabar rasade en efter en annan med sanering som följd..
Sen vad det dax.. Spann till lite på ettan i starten, kastade i 2an aen drog det iväg ordentligt!! vilken adrenalin kick!! Var de häftigaste 10sec i mitt liv.. kom ner i depån och får reda på att det gick på 10,54sec 209km/hVilken härlig känska efter allt slit och jävelskap..
Reporna efter det ville sig inte riktigt, Tappade ladd i starten och slet av växel spaken mm.. Borde vara lite högre slutfart men fick till bra tid iallafall..


Depå bilder ifrån "Ljungbyhörnan":




Även en liten film på 10an:
http://www.gatbilar.se/moviesView.php?i ... 605574ffa5
Mycket nöjd med denna helg och tiden på bilen efter allt slit så uppnidde jag mitt mål med bilen all köra en mitten 10a..
Mvh/Öhman
Började med bromsning och mappning i tisdags.
Efter lite små strul fick vi ordning på gången i motorn och efftkten började komma..
660hk vid ca 2bars ladd sen höjde vi till 2,5 och då bara spann det på rullarna så uppskattar att motorn borde lämna ca 700hk.
sista draget i bänken så ryker kamdrevet sönder på
"agregatoraxlen".. river bort ventilkåpan när jag kommer hem och kollar så att alla lyftare går upp imot kammen dom de ska så inte ventilerna krökt sig.. verkar ok och tänker att de inte är några problem då..
jobbar länge hela onsdagen och hinner inte skruva..
Torsdag plockar jag bort grenröret och svetsar det efter det hade spruckit vid mappningan och fixar grejer som behövdes till Mantorp.
Sätter ihop grenrör kamrem och allt vi 18tiden på kvällen och vrider på nycklen.. PANIK!! inget komp i motorn..
River bort toppen och konstaterar att alla ventiler var krökta..
Kommer på att det bytts veniler i toppen efter som de gått som sugmotor innan så efter mycket runt ringande får jag itag på han som jag köpt toppen av så jag fick de gamla ventilerna..
Skruvar som en idiot hela natten och är klar vid 7,30 med allt och hummern kom 8,00 för att lasta och avfärd till Mantorp..

Rätt häftigt ekipage blev det med kompressormatad hummer med 24" Fälgar..
Kommer upp till Mantorp lastar av och besiktigar utan problem..
Kör premiär repa med grejerna.. väldigt premiär då jag aldrig ens testat köra alls sen den mappades.. Spinner bra i starten trycker på bra men sen jätte rökmåln i slutet på rakan.. motorn dör och jag stannar i banslut..
startar ej misstänkt kolv eller toppackning..
drar ner bilen i depån och plockar bort stiften ser helt ok ut.. sätter i stiften och provstartar.. då går den riktigt och inga problem..
Var antagligen en misständning som gjorde att det tryckte ut massa olja ur vevhus venten.. sen upptäckte jag att det glappade rejält mellan sprängkåpan och växel lådan.. så fredags kvälls nöjet blev att riva ner lådan och dra fast skruvarna som vibrerat loss..

Lördagen inleddes med väntan på att få köra efter att Saabar rasade en efter en annan med sanering som följd..
Sen vad det dax.. Spann till lite på ettan i starten, kastade i 2an aen drog det iväg ordentligt!! vilken adrenalin kick!! Var de häftigaste 10sec i mitt liv.. kom ner i depån och får reda på att det gick på 10,54sec 209km/hVilken härlig känska efter allt slit och jävelskap..
Reporna efter det ville sig inte riktigt, Tappade ladd i starten och slet av växel spaken mm.. Borde vara lite högre slutfart men fick till bra tid iallafall..


Depå bilder ifrån "Ljungbyhörnan":




Även en liten film på 10an:
http://www.gatbilar.se/moviesView.php?i ... 605574ffa5
Mycket nöjd med denna helg och tiden på bilen efter allt slit så uppnidde jag mitt mål med bilen all köra en mitten 10a..
Mvh/Öhman
Senast redigerad av Öhman den tis aug 07, 2007 10:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Kör/Äger:
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m