7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvo140turbo skrev:ja de tär lite som du säger Jens!

lustgas är ett instabilt moment för en trimmare.

körde 70hk på en annan motor med en singel nozzel innan spjället.

vore fint att ha ett system att snappsa igång motorn med när den är kall (utan gas givetvis)


Ja det får nog bli en bromsning i vinter till istället tror jag.

Du har inget aggregat att sälja jens?
jag har inget lämpligt till salu men jag har nåra du skulle kunna få låna om du vill testa i bänken :twisted:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jens Gustavsson skrev:
volvo140turbo skrev:ja de tär lite som du säger Jens!

lustgas är ett instabilt moment för en trimmare.

körde 70hk på en annan motor med en singel nozzel innan spjället.

vore fint att ha ett system att snappsa igång motorn med när den är kall (utan gas givetvis)


Ja det får nog bli en bromsning i vinter till istället tror jag.

Du har inget aggregat att sälja jens?
jag har inget lämpligt till salu men jag har nåra du skulle kunna få låna om du vill testa i bänken :twisted:

finns det nått som är runt 70-80mm in?

Elle om man skall sänak ribban och fråga efter eff som är mellan 65-70mm

måste snart ha en annan vev, vet inte vad en std b23vev tycker om allt mos
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du skall börja på en holset 75mm tycker jag(har nåra olika HX60), kommer du mot 950hk med den så ska du testa en 81mm switser S4 som jag ska göra iårdning till peppes nya M5 turbo musse (samma sort som han har på volvo 850).

B23 veven ska hålla om du inte varvar över typ 9000rpm, den är kraftig!
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Inlägg: 146
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

Ett sånt här kanske:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Borg-War ... dZViewItem

75mm in, fin kompressormap för höga tryck och till bra pris.
Finns även med 80mm hjul (och större) om det skulle behövas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

är det en exakt sån som fredde har?
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Inlägg: 146
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

Det är nog en likadan, har en liggandes också. Den är nog nästan stor för Fredrik just nu men då mycket aldrig är tillräckligt så är den nog lagom till nästa år :lol: 75mm är kompressorinloppets dia, hjulet är 74mm

Såg att s400 finns med 72,74,76,78,80,82,85,88 och 91!!mm kompressorhjul
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

En sådan snurra jag ska åka med fast med 76mm inlopp! Riktit fina snurror och ger mer luft än en hx60. Plus att den är mycket lättare och smidigare, går iof att lätta ännu mer om man vill. Min väger ca 21 kg med fläns, istället för en hx60 som väger närmare 27 kg.
Polaren satte en hx60 i sitt nya bygge och han lättade den x antal kg så de går ju också om man vill.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

här är en frän :
http://www.zatzy.com/attachment.php?att ... 8162&stc=1

lillis med vipern ska ha två sådana custombyggda.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jädrar vilket fint pris det var på ebay aggregatet.

Skulle vekligen vilja ha ett sådant.

får nästan se om inte jag kan fixa fram nått sådant.

Då märker man ju vart det tar stopp i motorn.
Har ju fortfarande kvar std ventiler i toppen och den högsta siffran jag vet med std ventiler är ju stenströms 140 när den bromsade 790hk


En ny fundering:

Måste ju göra om ett block till nu till denna motorn.

funderar på att lägga igen hela vatten manteln med betong och bygga stöd gördel under till lagren.

Vad tror ni om det?
en hel kopparpacking utan vattenhålen och en igensvetsad topp med bara vatten i toppen!

Då blir det ju lite topfuel system.
Dom har ju dock inget vatten alls i dom motorerna men packningarna verkar ju hålla fint.


Egentligen skulle man kanske satsa på en ny vev ganska omgående men det är nog så svårt att ha råd som det är med sakerna till bilen.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en fördel med att svetsa igen toppens vatten kanaler och gjuta upp hela blocket är att man minskar risken att få vatten på däcken vid haveri och vatten på däcken på en sån bil som du har kan mycket väl sluta illa. (kolfiber pv har ju kepsat 2 gg tror jag då de skutit toppackningen :( )
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

okej det var ytterligare en anledning till att inte köra med kanalerna.

Tänkte mest på att det håller ihop toppen bättre och så slipper kopparpackningen hålla tätt där så den bara har cylindrarna som uppgift
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
JK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: lör sep 17, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av JK »

Ang kopparpackning så måste jag säga att även cometic MLS packningen som bla parner säljer verkar hålla tätt oxå. Cylinderväggen sprack före packningen gick, suck. Ett enkelt alternativ mot koppar
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

volvo140turbo skrev: En ny fundering:

Måste ju göra om ett block till nu till denna motorn.

funderar på att lägga igen hela vatten manteln med betong och bygga stöd gördel under till lagren.

Vad tror ni om det?
en hel kopparpacking utan vattenhålen och en igensvetsad topp med bara vatten i toppen!

Då blir det ju lite topfuel system.
Dom har ju dock inget vatten alls i dom motorerna men packningarna verkar ju hålla fint.


Egentligen skulle man kanske satsa på en ny vev ganska omgående men det är nog så svårt att ha råd som det är med sakerna till bilen.
Polaren som körde med 745an innan har fyllt sitt block hela vägen, de gjorde han efter att blocket sprack i en cylinder i fjol, dock vet jag inte om han har svetsat i toppen, tror inte det. Men vet att han grejat en del med kylningen ändå.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag hade precis för mig att du redan körde med någon eftermarknadsvev?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nej jag har en billig b23vev i bilen

har sneglat på parners vevar men dom finns ju för en spottstyver i andra länder och så vet jag inte om dom är nått att ha än
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Låst